University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Degraded land reclamation

General data

Course ID: 1400-226RTZ
Erasmus code / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Degraded land reclamation
Name in Polish: Rekultywacja terenów zdegradowanych
Organizational unit: Faculty of Biology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka
Elective subjects
Requisite, facultative subjects for BIOTECHNOLOGY students, 1st study cycle
Requisite, facultative subjects for ENVIRONMENTAL CONS. students, 1st study cycle
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Mode:

Classroom and field classes

Short description: (in Polish)

Degradacja środowiska glebowego - skala problemu. Formy degradacji.

Wpływ zanieczyszczeń gleby na organizmy i ekosystemy. Ocena jakości gleby z wykorzystaniem organizmów - przykładowe biotesty.

Pojęcia rekultywacji, remediacji, rewitalizacji.

Rekultywacja – cele, założenia, fazy i kierunki zagospodarowania terenów zdegradowanych. Wybrane prawne aspekty rekultywacji i ochrony gleb. Biologiczna faza rekultywacji - właściwy dobór gatunków roślin, zagrożenia związane z gatunkami ekspansywnymi i inwazyjnymi. Wykorzystanie naturalnej sukcesji w przywracaniu wartości przyrodniczej terenom zdegradowanym.

Gospodarka wodą na terenach zurbanizowanych - przykłady retencji z wykorzystaniem roślin.

Wielkoskalowa degradacja gleb na skutek pożarów i metody rekultywacji.

Problemy degradacji i rekultywacji gleb na wybranych przykładach.

Full description: (in Polish)

Opis wykładu:

Degradacja środowiska glebowego - skala problemu. Formy degradacji - erozja, degradacja geomechaniczna, hydrologiczna, chemiczna (w tym zanieczyszczenie gleb metalami ciężkimi, zasolenie, zakwaszenie). Degradacja gleb pod wpływem pożarów.

Wpływ zanieczyszczeń gleb na organizmy i ekosystemy. Zastosowanie biotestów w ocenie jakości gleby.

Wybrane prawne aspekty rekultywacji terenów zdegradowanych i ochrony gleb w Polsce.

Rozwinięcie pojęć rekultywacji, remediacji, rewitalizacji.

Sposoby i uwarunkowania procesu rekultywacji – cele, założenia, fazy rekultywacji. Możliwe kierunki zagospodarowania zdegradowanych terenów. Wykorzystanie w rekultywacji biologicznej różnych gatunków roślin, ich biologia i ekologia; właściwy dobór roślin, ryzyko ekspansji i inwazji.

Rola naturalnej sukcesji w odtworzeniu bioróżnorodności zdegradowanych terenów na przykładzie obszarów wydobycia rud metali nieżelaznych. Potrzeba ochrony obszarów cennych pod względem przyrodniczym.

Problem deficytu wody na terenach zurbanizowanych - przykłady retencji wody w miastach z wykorzystaniem roślin (np roślinność na dachach, ogrody deszczowe).

Opis ćwiczeń:

Ćwiczenia są częściowo realizowane w sali i w terenie.

W części studyjnej omawiane są przykłady degradacji i sposoby rekultywacji wybranych obszarów. Prowadzone są doświadczenia z uprawą roślin na zdegradowanych podłożach (popiołach z przemysłu energetycznego i zasolonej glebie). Prowadzona jest ocena stopnia zanieczyszczenia gleby z wykorzystaniem wybranego biotestu. Omawiane są zastosowania roślin w remediacji podłoża oraz retencji wody na obszarach miejskich. Prezentowanych jest szereg gatunków roślin, które są zalecane do rekultywacji różnego rodzaju terenów zdegradowanych. Zwraca się szczególną uwagę na rośliny inwazyjne, stanowiące zagrożenie dla rodzimej flory.

W części terenowej prezentowanych jest kilka obiektów na terenie Warszawy, na których zakończono lub prowadzi się nadal prace rekultywacyjne (m.in. składowisko odpadów komunalnych Radiowo, składowisko popiołów przy EC Siekierki).

Bibliography: (in Polish)

- Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008

- Wierzbicka M. Ekotoksykologia. Rośliny, gleby, metale, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

- Zna podstawowe procesy degradacji gleby i sposoby przeciwdziałania im

- Potrafi określić oddziaływanie na środowisko różnych gałęzi przemysłu

- Potrafi powiązać rodzaj zanieczyszczenia z rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej

- Zna podstawowe grupy zanieczyszczeń i potrafi określić ich wpływ na organizmy i ekosystem

- Dostrzega różnicę między tradycyjną rekultywacją a renaturyzacją terenów zdegradowanych

- Rozumie zastosowanie biotestów do określenia stopnia zanieczyszczenia środowiska glebowego

- Rozpoznaje gatunki roślin stosowane w rekultywacji, w tym potencjalnie inwazyjne

- Potrafi wymienić problemy środowiskowe składowisk odpadów komunalnych, hałd pogórniczych, terenów zakwaszonych i zasolonych oraz podać sposoby ich rekultywacji

- Potrafi zinterpretować wybrane przepisy prawne związane z rekultywacją i ochroną gleb w Polsce

- Potrafi określić kierunek rekultywacji na podstawie uwarunkowań środowiskowych

- Zna przebieg kolejnych faz rekultywacji i potrafi ocenić przebieg tego procesu

- Rozróżnia wpływ technicznych i biologicznych metod rekultywacji na środowisko

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład: pisemny egzamin

Ćwiczenia: obecność na ćwiczeniach (możliwe dwie nieobecności), przygotowanie prezentacji, raportów i ustne kolokwium

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lab, 60 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Dorota Panufnik-Mędrzycka
Group instructors: Ingeborga Jarzyna, Dorota Panufnik-Mędrzycka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lab - Grading
Lecture - Examination
Notes: (in Polish)

Sala wykładów i ćwiczeń zostanie podana tuż przed rozpoczęciem semestru.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lab, 60 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Dorota Panufnik-Mędrzycka
Group instructors: Ingeborga Jarzyna, Dorota Panufnik-Mędrzycka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lab - Grading
Lecture - Examination
Notes: (in Polish)

Sala wykładów i ćwiczeń zostanie podana tuż przed rozpoczęciem semestru.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)