Metagenomics
General data
Course ID: | 1400-228MG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Metagenomics |
Name in Polish: | Metagenomika |
Organizational unit: | Faculty of Biology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Elective subjects Specific programme courses of 2nd stage Bioinformatics |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Nowe techniki sekwencjonowania umożliwiają poznanie różnorodności taksonomicznej, genetycznej i funkcjonalnej organizmów w różnych środowiskach bez konieczności ich hodowli. Ograniczenie to szczególnie silnie wpływało dotychczas na stopień poznania mikroorganizmów, które zamieszkują niemalże wszystkie miejsca na świecie i stanowią istotny element funkcjonowania ekosystemów. Studenci zaznajomią się z podstawowymi technikami wykorzystywanymi w badaniach metagenomicznych w kontekście ich wykorzystania w mikrobiologii i ochronie środowiska. |
Full description: |
(in Polish) Metagenomika i analiza amplikonów to prężnie rozwijające się nowe metody oceny złożoności genetycznej, taksonomicznej i funkcjonalnej zespołów mikroorganizmów. Metody te znakomicie nadają się do rozwiązywania bardzo różnorodnych problemów w mikrobiologii i ochronie środowiska, jak np. monitorowanie zmian w składzie mikroorganizmów wraz ze zmianami klimatycznymi, wpływ zmian środowiskowych na cykle biogeochemiczne, występowanie i rozprzestrzenianie się genów oporności na antybiotyki, detekcja patogenów, czy też zmiany zespołów mikroorganizmów w bioreaktorach. Metogenomika i analiza amplikonów pozwalają na badanie zespołów mikroorganizmów tzw. mikrobiomów (bakterii, archeonów, grzybów i innych mikroorganizmów eukariotycznych) w nas i wokół nas oraz procesów, które przeprowadzają te organizmy bez konieczności ich hodowli. Przedmiot ma za zadanie przybliżenie metod wykorzystywanych w szeroko pojętej metagenomice. Wprowadzenie do sekwencjonowania nowej generacji i podstawowej obróbki danych. Omówimy podstawy analizy danych oraz ich interpretację. Zaprezentujemy podstawowe narzędzia i analizy wykorzystywane w badaniach metagenomicznych. Przybliżymy badania wykorzystujące omówione metody w ochronie środowiska służące: (1) poznaniu różnorodności taksonomicznej organizmów w różnych środowiskach, (2) porównaniu różnorodności mikrobiomów w czasie i przestrzeni, (3) powiązaniu czynników środowiskowych z istniejącą różnorodnością, (4) poznaniu genomów mikroorganizmów, analizie właściwości biologicznych na podstawie informacji zawartej w metagenomach i identyfikacji genów kodujących ważne, lub nowe białka. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawową literaturę będą stanowiły publikacje naukowe sukcesywnie podawane do wiadomości w trakcie zajęć. Dodatkowo można skorzystać z podstawowych podręczników do mikrobiologii: Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, PWN, 2006 Brown T.A. (red.) Genomy, PWN, 2009 Oraz podręczników anglojęzycznych: Frans J. de Bruijn, Handbook of Molecular Microbial Ecology, Wiley, 2011 |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA 1. (K_W01 Os2) Rozumie złożone zjawiska i procesy ekologiczne w zespołach mikroorganizmów. 2. (K_W03 Os2) Zna nowoczesne techniki stosowane w ocenie różnorodności mikroorganizmów. 3. (K_W04 Os2) Zna terminologię oraz metody badawcze wykorzystywane w zakresie oceny różnorodności taksonomicznej, genetycznej i funkcjonalnej mikroorganizmów. 4. (K_W08 Os2) Zna molekularne metody stosowane w ochronie przyrody i ekologii. 5. (K_W03 Bl2) Zna zróżnicowanie taksonomiczne, genetyczne, metaboliczne i funkcjonalne organizmów żywych, w szczególności mikroorganizmów 6. (K_W04 Bl2) Rozumie wzajemne relacje organizm-środowisko, stosując hipotezy dotyczące czasowych i przestrzennych uwarunkowań różnorodności biologicznej 7. (K_W08 Bl2) Dostrzega konieczność stosowania zaawansowanych metod statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych w analizach metagenomicznych 8. (K_W09 Bl2) Zna specjalistyczne narzędzia bioinformatyczne, konieczne dla rozwiązywania problemów w analizach zbiorowisk mikroorganizmów 9. (K_W18 Bl2) Dostrzega dynamiczny rozwój badań metagenomicznych, a także identyfikuje najistotniejsze trendy rozwoju w zakresie tej dziedziny UMIEJĘTNOŚCI 1. (K_U01 Os2) Stosuje zaawansowane metody i narzędzia statystyczne do analizy danych metagenomicznych. 2. (K_U03 Os2) Wykazuje umiejętność biegłego posługiwania się literaturą w języku polskim i obcym w zakresie metagenomiki i analizy amplikonów. 3. (K_U12 Os2) Posiada umiejętność wygłoszenia wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu wykorzystania metagenomiki i analizy amplikonów w ochronie środowiska. 4. (K_U01 Bl2) Wybiera i stosuje techniki i narzędzia badawcze adekwatne do badań metagenomicznych 5. (K_U03 Bl2) Wykorzystuje w sposób biegły naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w zakresie metagenomiki i analizy amplikonów w języku ojczystym i angielskim 6. (K_U06 Bl2) Stosuje adekwatne metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne w analizach metagenomicznych i analizach amplikonów 7. (K_U09 Bl2) Prezentuje krytycznie prace badawcze z zakresu metagenomiki z użyciem środków komunikacji werbalnej oraz multimediów 8. (K_U10 Bl2) Pisze prace przeglądowe z zakresu metagenomiki w języku polskim na podstawie literatury źródłowej KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. (K_K02 Os2; K_K04 Os2) Wykazuje potrzebę stałego aktualizowania i pogłębiania wiedzy z zakresu metodyki wykorzystywanej w analizach mikrobiomów. 2. (K_K05 Os2) Rozumie potrzebę ustawicznego uaktualniania wiedzy z zakresu wykorzystania analizy mikrobiomów w ochronie środowiska, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. 3. (K_K09 Os2) Posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej na temat analiz mikrobiomów. 4. (K_K01 Bl2) Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w zakresie analizy mikrobiomów i inspiruje rozwój tej potrzeby u innych 5. (K_K03 Bl2) Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach w dziedzinie metagenomiki i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań naukowych 6. (K_K07 Bl2) Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy, korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących analiz metagenomicznych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - aktywność na zajęciach (zadania do wykonania w trakcie zajęć lub w domu – 30% oceny końcowej) - prezentacja multimedialna zagadnienia związanego z tematyką zajęć (30% oceny końcowej) - raport na temat zagadnienia naukowego związanego z tematyką zajęć (40% oceny końcowej) Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania minimum 51% maksymalnej liczby punktów, możliwych do uzyskania. |
Copyright by University of Warsaw.