Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja zwierząt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-238KZ
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja zwierząt
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU
Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

biologia
ochrona środowiska

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
nieobowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje najważniejsze zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej komunikacji w świecie zwierząt. Daje szerokie podstawy teoretyczne dotyczące sposobów, funkcji oraz zalet i kosztów komunikowania się w różnych grupach zwierząt. Odpowiemy sobie na pytanie, jakie informacje i w jaki sposób są przekazywane pomiędzy osobnikami w różnych sytuacjach życiowych.

Celem ćwiczeń jest zdobycie praktycznych umiejętności prowadzenia badań naukowych w zakresie ekologii behawioralnej. W trakcie zajęć zaprezentowane zostaną najczęściej stosowane techniki związane z prowadzeniem obserwacji i eksperymentów bioakustycznych. Studenci zastosują w praktyce uzyskaną wiedzę i przeprowadzą własne projekty związane z komunikacją głosową ptaków.

Pełny opis:

Wykład realizowany w pierwszej połowie semestru obejmuje następujące zagadnienia:

1. Czym jest komunikacja; wskazówki i sygnały; klasyfikacje sygnałów; koszt i wiarygodność sygnałów

2. Ewolucja sygnałów; prekursory sygnałów

3. Sygnały dźwiękowe; sposoby wydawania sygnałów dźwiękowych; rozchodzenie się i odbieranie sygnałów dźwiękowych; wielkość ciała a sygnały dźwiękowe

4. Wokalizacja u ptaków z wrodzonym repertuarem głosów i u ptaków uczących się śpiewu; różnice anatomiczne i neuronalne u obu grup ptaków; podobieństwa i różnice w porównaniu do języka ludzkiego

5. Sygnały wizualne; produkcja i modyfikacja sygnałów wizualnych; transmisja sygnałów wizualnych w środowisku; sposoby odbierania sygnałów wizualnych

6. Sygnały chemiczne (zapachowe); związki chemiczne używane przez zwierzęta do przekazywania informacji; produkcja, trwałość i rozprzestrzenianie się sygnałów chemicznych; chemoreceptory; Inne rodzaje sygnałów wykorzystywane przez zwierzęta (sygnały dotykowe i sygnały elektryczne)

7. Sygnały wydawane w sytuacjach konfliktowych i zagrożenia; strategie rozwiązywania konfliktów na odległość; sygnalizowanie agresji, dominacji, deeskalacji; sygnały alarmowe i odstraszające

8. Sygnały wydawane pomiędzy partnerami oraz rodzicami i potomstwem; strategie i sygnały wydawane podczas zalotów; sygnały wzmacniające więzi partnerskie; sygnały w grupach rodzinnych

9. Sieci komunikacyjne; podsłuchiwanie i oszustwa; przekazywanie informacji w większych grupach społecznych; wydawanie głosów w duetach

10. Propagacja sygnałów w środowisku; degradacja częstotliwości, amplitudy, kierunkowości; nisze akustyczne

Ćwiczenia realizowane są w sali oraz podczas 5-dniowego pobytu w stacji terenowej Wydziału Biologii w Urwitałcie (aktualne informacje w polu UWAGI dla danego roku).

Na ćwiczeniach studenci nauczą się rozpoznawania głosów ptaków (pospolitych gatunków leśnych, łąkowych i wodno-błotnych), posługiwania się sprzętem bioakustycznym wykorzystywanym do nagrywania głosów w warunkach terenowych, a zebrany materiał będzie analizowany w programach służących do analizy dźwięku.

Podczas ćwiczeń studenci będą wykonywać własne obserwacje i proste eksperymenty dotyczące m.in. następujących zagadnień:

1. Sposoby komunikacji i aktywność dobowa śpiewu wybranych gatunków ptaków

2. W jaki sposób ptaki rozpoznają inne osobniki – analiza dyskryminacyjna osobników na przykładzie gatunków o prostej strukturze głosu

3. Śpiew solo czy śpiew w duecie – analiza głosów i funkcji kooperatywnego śpiewu u ptaków

4. Obrona terytorialna – analiza sygnałów agresywnych i strategii obronnych wybranych gatunków ptaków

5. Adaptacja głosów do specyficznych warunków środowiskowych – analiza struktury i propagacji głosu ptaków w różnych siedliskach

Część ćwiczeń w sali będzie miała formę warsztatów i seminariów.

Więcej informacji odnośnie zajęć wyjazdowych w rubryce "Uwagi".

Literatura:

• Bradbury J.W., Vehrencamp S.L. 2011. Principles of animal communication. Sinauer Associates, USA.

• Catchpole C.K., Slater P.J.B. 2008. Bird song: biological temes and variations. Cambridge University Press, UK.

• Gill F.B., Prum R.O., Robinson S.K. 2019. Ornithology. W. H. Freeman, USA.

• Nicholas B. Davies, John R. Krebs, Stuart A. West 2012. An introduction to behavioural ecology. Wiley-Blackwell, USA.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Ma wiedzę na temat sposobów, form i funkcji komunikacji pomiędzy osobnikami w świecie zwierząt (K_W08)

2. Zna i rozumie wzajemne zależności między siedliskiem a różnorodnością i złożonością wytwarzanych sygnałów (K_W09)

3. Ma wiedzę na temat ewolucji głosów i strategii komunikowania się ptaków w różnych aspektach życia (K_W08, K_W11)

4. Potrafi zdefiniować i rozróżnić czym jest właściwa komunikacja, sygnał i wskazówka (K_W12)

5. Zna podstawowe metody i techniki służące do prowadzenia badań bioakustycznych (K_W15)

6. Zna odpowiednie metody służące do analizy dźwięku (danych bioakustycznych) (KW_16)

Umiejętności:

1. Potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w bioakustyce (K_U01)

2. Czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku obcym oraz komunikuje się w języku obcym na poziomie B2 (K_U02)

3. Potrafi analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę (K_U03)

4. Potrafi posługiwać się różnymi programami do analizy dźwięku, programami graficznymi i statystycznymi do opracowania uzyskanych wyników (K_U04, K_U08)

5. Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego przeprowadzić proste obserwacje lub eksperymenty z zastosowaniem poznanych metod bioakustycznych (K_U06)

6. Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w postaci prezentacji multimedialnej (K_U07)

Kompetencje społeczne:

1. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych (ekologii behawioralnej) (K_K01)

2. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy na tematy związane z ekologią behawioralną zwierząt (K_K04)

3. Wykazuje umiejętność pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K07)

4. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej (K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

Wykład

• egzamin pisemny (testowo-opisowy, min. 50% + 1 punktów)

Ćwiczenia

• projekt naukowy realizowany w grupie (ocena realizacji projektu i prezentacji jego wyników)

• prezentacje naukowe na podstawie otrzymanej literatury fachowej (ocena prezentacji naukowych przygotowanych na podstawie artykułów naukowych omawiających zagadnienia poruszane na wykładzie)

Ocena końcowa będzie średnią ważoną z uzyskanych ocen.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs terenowy, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jedlikowski
Prowadzący grup: Jan Jedlikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Uwagi:

W tym roku kurs będzie realizowany podczas 10 kolejnych tygodni i dwóch wyjść terenowych (łącznie 45h, 3 ECTS).

Zajęcia w sali będą obejmowały 2h wykładu i 1h ćwiczeń (łącznie 30 h).

Ćwiczenia terenowe odbędą się w dwie wybrane soboty (łącznie 15 h). Termin i miejsce zajęć zostaną uzgodnione na pierwszych zajęciach kursu.

Wyjazd terenowy w tym roku nie jest planowany.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)