Komunikacja zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-238KZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja zwierząt |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje najważniejsze zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej komunikacji w świecie zwierząt. Daje szerokie podstawy teoretyczne dotyczące sposobów, funkcji oraz zalet i kosztów komunikowania się w różnych grupach zwierząt. Odpowiemy sobie na pytanie, jakie informacje i w jaki sposób są przekazywane pomiędzy osobnikami w różnych sytuacjach życiowych. Celem ćwiczeń jest zdobycie praktycznych umiejętności prowadzenia badań naukowych w zakresie ekologii behawioralnej. W trakcie zajęć zaprezentowane zostaną najczęściej stosowane techniki związane z prowadzeniem obserwacji i eksperymentów bioakustycznych. Studenci zastosują w praktyce uzyskaną wiedzę i przeprowadzą własne projekty związane z komunikacją głosową ptaków. |
Pełny opis: |
Wykład realizowany w pierwszej połowie semestru obejmuje następujące zagadnienia: 1. Czym jest komunikacja; wskazówki i sygnały; klasyfikacje sygnałów; koszt i wiarygodność sygnałów 2. Ewolucja sygnałów; prekursory sygnałów 3. Sygnały dźwiękowe; sposoby wydawania sygnałów dźwiękowych; rozchodzenie się i odbieranie sygnałów dźwiękowych; wielkość ciała a sygnały dźwiękowe 4. Wokalizacja u ptaków z wrodzonym repertuarem głosów i u ptaków uczących się śpiewu; różnice anatomiczne i neuronalne u obu grup ptaków; podobieństwa i różnice w porównaniu do języka ludzkiego 5. Sygnały wizualne; produkcja i modyfikacja sygnałów wizualnych; transmisja sygnałów wizualnych w środowisku; sposoby odbierania sygnałów wizualnych 6. Sygnały chemiczne (zapachowe); związki chemiczne używane przez zwierzęta do przekazywania informacji; produkcja, trwałość i rozprzestrzenianie się sygnałów chemicznych; chemoreceptory; Inne rodzaje sygnałów wykorzystywane przez zwierzęta (sygnały dotykowe i sygnały elektryczne) 7. Sygnały wydawane w sytuacjach konfliktowych i zagrożenia; strategie rozwiązywania konfliktów na odległość; sygnalizowanie agresji, dominacji, deeskalacji; sygnały alarmowe i odstraszające 8. Sygnały wydawane pomiędzy partnerami oraz rodzicami i potomstwem; strategie i sygnały wydawane podczas zalotów; sygnały wzmacniające więzi partnerskie; sygnały w grupach rodzinnych 9. Sieci komunikacyjne; podsłuchiwanie i oszustwa; przekazywanie informacji w większych grupach społecznych; wydawanie głosów w duetach 10. Propagacja sygnałów w środowisku; degradacja częstotliwości, amplitudy, kierunkowości; nisze akustyczne Ćwiczenia realizowane są w sali oraz podczas 5-dniowego pobytu w stacji terenowej Wydziału Biologii w Urwitałcie (aktualne informacje w polu UWAGI dla danego roku). Na ćwiczeniach studenci nauczą się rozpoznawania głosów ptaków (pospolitych gatunków leśnych, łąkowych i wodno-błotnych), posługiwania się sprzętem bioakustycznym wykorzystywanym do nagrywania głosów w warunkach terenowych, a zebrany materiał będzie analizowany w programach służących do analizy dźwięku. Podczas ćwiczeń studenci będą wykonywać własne obserwacje i proste eksperymenty dotyczące m.in. następujących zagadnień: 1. Sposoby komunikacji i aktywność dobowa śpiewu wybranych gatunków ptaków 2. W jaki sposób ptaki rozpoznają inne osobniki – analiza dyskryminacyjna osobników na przykładzie gatunków o prostej strukturze głosu 3. Śpiew solo czy śpiew w duecie – analiza głosów i funkcji kooperatywnego śpiewu u ptaków 4. Obrona terytorialna – analiza sygnałów agresywnych i strategii obronnych wybranych gatunków ptaków 5. Adaptacja głosów do specyficznych warunków środowiskowych – analiza struktury i propagacji głosu ptaków w różnych siedliskach Część ćwiczeń w sali będzie miała formę warsztatów i seminariów. Więcej informacji odnośnie zajęć wyjazdowych w rubryce "Uwagi". |
Literatura: |
• Bradbury J.W., Vehrencamp S.L. 2011. Principles of animal communication. Sinauer Associates, USA. • Catchpole C.K., Slater P.J.B. 2008. Bird song: biological temes and variations. Cambridge University Press, UK. • Gill F.B., Prum R.O., Robinson S.K. 2019. Ornithology. W. H. Freeman, USA. • Nicholas B. Davies, John R. Krebs, Stuart A. West 2012. An introduction to behavioural ecology. Wiley-Blackwell, USA. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Ma wiedzę na temat sposobów, form i funkcji komunikacji pomiędzy osobnikami w świecie zwierząt (K_W08) 2. Zna i rozumie wzajemne zależności między siedliskiem a różnorodnością i złożonością wytwarzanych sygnałów (K_W09) 3. Ma wiedzę na temat ewolucji głosów i strategii komunikowania się ptaków w różnych aspektach życia (K_W08, K_W11) 4. Potrafi zdefiniować i rozróżnić czym jest właściwa komunikacja, sygnał i wskazówka (K_W12) 5. Zna podstawowe metody i techniki służące do prowadzenia badań bioakustycznych (K_W15) 6. Zna odpowiednie metody służące do analizy dźwięku (danych bioakustycznych) (KW_16) Umiejętności: 1. Potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w bioakustyce (K_U01) 2. Czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku obcym oraz komunikuje się w języku obcym na poziomie B2 (K_U02) 3. Potrafi analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę (K_U03) 4. Potrafi posługiwać się różnymi programami do analizy dźwięku, programami graficznymi i statystycznymi do opracowania uzyskanych wyników (K_U04, K_U08) 5. Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego przeprowadzić proste obserwacje lub eksperymenty z zastosowaniem poznanych metod bioakustycznych (K_U06) 6. Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w postaci prezentacji multimedialnej (K_U07) Kompetencje społeczne: 1. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych (ekologii behawioralnej) (K_K01) 2. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy na tematy związane z ekologią behawioralną zwierząt (K_K04) 3. Wykazuje umiejętność pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K07) 4. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej (K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład • egzamin pisemny (testowo-opisowy, min. 50% + 1 punktów) Ćwiczenia • projekt naukowy realizowany w grupie (ocena realizacji projektu i prezentacji jego wyników) • prezentacje naukowe na podstawie otrzymanej literatury fachowej (ocena prezentacji naukowych przygotowanych na podstawie artykułów naukowych omawiających zagadnienia poruszane na wykładzie) Ocena końcowa będzie średnią ważoną z uzyskanych ocen. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jedlikowski | |
Prowadzący grup: | Jan Jedlikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
W tym roku kurs będzie realizowany podczas 10 kolejnych tygodni i dwóch wyjść terenowych (łącznie 45h, 3 ECTS). Zajęcia w sali będą obejmowały 2h wykładu i 1h ćwiczeń (łącznie 30 h). Ćwiczenia terenowe odbędą się w dwie wybrane soboty (łącznie 15 h). Termin i miejsce zajęć zostaną uzgodnione na pierwszych zajęciach kursu. Wyjazd terenowy w tym roku nie jest planowany. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.