University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dydaktyka Szkoły Wyższej

General data

Course ID: 1500-SDN-DSW-CHM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dydaktyka Szkoły Wyższej
Organizational unit: Faculty of History
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Głównym ich celem jest wsparcie doktorantek i doktorantów w przygotowaniu do samodzielnego prowadzenia zajęć, w zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji niezbędnych w przyszłej pracy dydaktycznej ze studentami.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Głównym ich celem jest wsparcie doktorantek i doktorantów w przygotowaniu do samodzielnego prowadzenia zajęć, w zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji niezbędnych w przyszłej pracy dydaktycznej ze studentami.

Nasze zajęcia rozpoczniemy od rozważań, czym jest Student Centered Learning (SCL) i jak założenia SCL można realizować w praktyce. Będziemy rozmawiać o budowaniu relacji ze studentkami i studentami, umiejętności formułowania zasad współpracy i wyznaczania granic. Zastanowimy się, w jaki sposób zachęcać studentki i studentów do aktywności i własnego rozwoju.

Sporo uwagi poświęcimy pracy ze studentkami i studentami, wymagającymi wsparcia (zalecenia BON, „quiet learner” itp), co wiązać się będzie również z omówieniem zasad UDL (Universal Design for Learning)

Będziemy rozmawiać na temat efektów uczenia się – docelowych i cząstkowych, wynikających z programu studiów konkretnego kierunku. Podczas kolejnych spotkań koncentrować się będziemy na kwestiach związanych z planowaniem/projektowaniem zajęć – poczynając od wyboru treści, poprzez wybór metod pracy, a na zagadnieniach związanych z weryfikacją efektów uczenia, oceną pracy studentów i informacją zwrotną skończywszy. Szczególną uwagę zwracać będziemy na umiejętność dostosowania metod i wykorzystywanych środków do zakładanych efektów.

Porozmawiamy o punktach ECTS i obliczaniu nakładu pracy studentów. Połączymy to z dyskusją na temat sylabusa i jego miejsca w dydaktyce akademickiej. Jaką rolę wyznaczają sylabusowi przepisy ogólnouniwersyteckie (Regulamin studiów), jak jest ona wypełniana. Będziemy analizować konstrukcję sylabusa, przygotowując się do samodzielnego opracowania sylabusa własnych zajęć.

Bibliography: (in Polish)

• http://ehea.info/page-student-centred-learning

• https://teaching.cornell.edu/teaching-resources/designing-your-course/universal-design-learning

• Regulamin Studiów UW

• Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (fragmenty)

• rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów (fragmenty):

• http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf

• wybrane programy studiów realizowanych na UW (zgodne z dyscypliną reprezentowaną przez doktorantkę/doktoranta.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy:

Doktorant/Doktorantka:

• Zna założenia Student Centered Learning (SCL).

• Zna założenia Universal Design for Learning (UDL)

• Rozumie wagę dobrze określonych efektów uczenia się dla procesu dydaktycznego.

• Rozumie znaczenie dobrze skonstruowanego sylabusa w praktyce dydaktycznej.

• Zna zasady konstruowania informacji zwrotnej wspierającej.

W zakresie umiejętności:

Doktorant/Doktorantka:

• Potrafi wskazać przykłady realizowania zasad SCL na zajęciach.

• Potrafi wskazać przykłady zastosowania zasad UDL na zajęciach.

• Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się – tak, by były możliwe do osiągnięcia w zakładanej formule zajęć.

• Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się.

• Potrafi skonstruować przykład informacji zwrotnej wspierającej.

• Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS.

• Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć.

W zakresie kompetencji społecznych:

Doktorant/Doktorantka:

• Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych;

• Projektuje działania związane z podnoszeniem własnych kompetencji dydaktycznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Jednym z kluczowych warunków zaliczenia zajęć jest odpowiednia frekwencja – udział w co najmniej ośmiu spotkaniach. Akceptuję jedną nieobecność bez konieczności usprawiedliwiania i zaliczania.

zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)

Przy zaliczeniu zajęć będę brała pod uwagę trzy komponenty: a) wymagana frekwencja (warunek formalny); b) merytoryczny udział w dyskusji podczas kolejnych spotkań c) bieżące wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych d) przygotowanie sylabusa własnych zajęć.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Jolanta Choińska-Mika
Group instructors: Jolanta Choińska-Mika
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Workshops - Pass/fail
Short description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Głównym ich celem jest wsparcie doktorantek i doktorantów w przygotowaniu do samodzielnego prowadzenia zajęć, w zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji niezbędnych w przyszłej pracy dydaktycznej ze studentami.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Głównym ich celem jest wsparcie doktorantek i doktorantów w przygotowaniu do samodzielnego prowadzenia zajęć, w zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji niezbędnych w przyszłej pracy dydaktycznej ze studentami.

Nasze zajęcia rozpoczniemy od rozważań, czym jest Student Centered Learning (SCL) i jak założenia SCL można realizować w praktyce. Będziemy rozmawiać o budowaniu relacji ze studentkami i studentami, umiejętności formułowania zasad współpracy i wyznaczania granic. Zastanowimy się, w jaki sposób zachęcać studentki i studentów do aktywności i własnego rozwoju.

Sporo uwagi poświęcimy pracy ze studentkami i studentami, wymagającymi wsparcia (zalecenia BON, „quiet learner” itp), co wiązać się będzie również z omówieniem zasad UDL (Universal Design for Learning)

Będziemy rozmawiać na temat efektów uczenia się – docelowych i cząstkowych, wynikających z programu studiów konkretnego kierunku. Podczas kolejnych spotkań koncentrować się będziemy na kwestiach związanych z planowaniem/projektowaniem zajęć – poczynając od wyboru treści, poprzez wybór metod pracy, a na zagadnieniach związanych z weryfikacją efektów uczenia, oceną pracy studentów i informacją zwrotną skończywszy. Szczególną uwagę zwracać będziemy na umiejętność dostosowania metod i wykorzystywanych środków do zakładanych efektów.

Porozmawiamy o punktach ECTS i obliczaniu nakładu pracy studentów. Połączymy to z dyskusją na temat sylabusa i jego miejsca w dydaktyce akademickiej. Jaką rolę wyznaczają sylabusowi przepisy ogólnouniwersyteckie (Regulamin studiów), jak jest ona wypełniana. Będziemy analizować konstrukcję sylabusa, przygotowując się do samodzielnego opracowania sylabusa własnych zajęć.

Bibliography: (in Polish)

• http://ehea.info/page-student-centred-learning

• https://teaching.cornell.edu/teaching-resources/designing-your-course/universal-design-learning

• Regulamin Studiów UW

• Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (fragmenty)

• rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów (fragmenty):

• http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf

• wybrane programy studiów realizowanych na UW (zgodne z dyscypliną reprezentowaną przez doktorantkę/doktoranta.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)