(in Polish) Dydaktyka Szkoły Wyższej
General data
Course ID: | 1500-SDN-DSW-JJ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dydaktyka Szkoły Wyższej |
Organizational unit: | Faculty of History |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia o charakterze warsztatowym służą praktycznemu przygotowaniu doktorantek i doktorantek do pracy dydaktycznej oraz udziału w pracach podmiotów kolegialnych odpowiedzialnych za jakość oferty dydaktycznej UW (rad dydaktycznych i Uniwersyteckiej rady ds. Kształcenia). Uczestnicy zajęć mierzą się z przygotowaniem sylabusa zajęć i tym samym ćwiczą się w formułowaniu efektów uczenia się, doborze metod dydaktycznych prowadzących do ich osiągnięcia oraz metod ich weryfikacji. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia służą praktycznemu przygotowaniu doktorantek i doktorantek do pracy dydaktycznej oraz udziału w pracach podmiotów kolegialnych odpowiedzialnych za jakość oferty dydaktycznej UW. Część zajęć poświęcona zostanie omówieniu rozwiązań systemowych obowiązujących na Uniwersytecie Warszawskim w obszarze kształcenia studentów. Porozmawiamy o Regulaminie Studiów jako „konstytucji dla studenta” oraz o programie studiów jako dokumencie tworzącym ramy dla kształcenia na danym kierunku studiów. Nauczymy się też z niego korzystać. Wskażemy czynniki determinujące wymagania programu studiów (m.in. oczekiwania otoczenia społeczno-gospodarczego, ramy europejskiego systemu szkolnictwa wyższego, regulacje prawa krajowego) oraz wspólnie zdefiniujemy rolę doktorantów i nauczycieli akademickich w kształtowaniu nie tylko zajęć, ale całego programu studiów. Zastanowimy się wspólnie, w jaki sposób możemy dbać o stałe doskonalenie jakości kształcenia na naszej uczelni i jaką rolę w procesie tym odgrywa ewaluacja zajęć oraz ocena pracy dydaktycznej. Doktorantki i doktoranci zmierzą się także z zadaniem przygotowania sylabusa własnych zajęć, które swoimi celami, formą i metodami wpisywać się będą w wymagania określone w programie wybranego kierunku studiów. Przed przystąpieniem do prac nad sylabusami zapytamy o ich znaczenie. Komu potrzebny jest sylabus? Jaką pełni funkcję? Do czego winien, a do czego bywa wykorzystywany na uniwersytecie? Podczas kolejnych zajęć przeanalizujemy kluczowe jego elementy czyli efekty uczenia się, metody dydaktyczne prowadzące do ich osiągnięcia oraz metody weryfikacji efektów naszej dydaktycznej pracy. |
Bibliography: |
(in Polish) ● Regulaminu Studiów UW ● Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (we wskazanych fragmentach) ● rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf ● rozporządzenie MNiSW z 14 XI 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002218/O/D20182218.pdf ● wybrane uchwały URK: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/SitePages/Strona%20g%C5%82%C3%B3wna.aspx ● Raport przygotowany przez DeLab UW, PFR i Google: „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, dostępny pod linkiem: http://www.delab.uw.edu.pl/pl/kompetencje-przyszlosci/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy: Doktorant/Doktorantka: 1) zna wymagania Polskiej Ramy Kwalifikacji i regulacje prawne wpływające na kształt programów studiów, 2) zna ciała kolegialne uczelni, od których zależy program studiów i doskonalenie jakości kształcenia studentów, 3) zna zasady ewaluacji zajęć i oceny pracy dydaktycznej. W zakresie umiejętności: Doktorant/Doktorantka: 1) potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się (tak, by były jasne, specyficzne i możliwe do osiągnięcia), 2) potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się, 3) potrafi przygotować sylabus własnych zajęć, 4) potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS. W zakresie kompetencji społecznych: Doktorant/Doktorantka: 1) rozumie potrzebę i jest gotowy do kolegialnej refleksji nad kształceniem i metodami jego doskonalenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Udział w ćwiczeniach jest obowiązkowy. Dopuszczalne są dwie nieobecności i nie wymagają one ani usprawiedliwienia ani zaliczenia. Obowiązuje zaliczenie bez oceny (zal). Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja, aktywność na zajęciach i zaliczenie pracy pisemnej w postaci sylabusa |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WAR
|
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Janiak-Jasińska | |
Group instructors: | Agnieszka Janiak-Jasińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Workshops - Pass/fail |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia o charakterze warsztatowym służą praktycznemu przygotowaniu doktorantek i doktorantek do pracy dydaktycznej oraz udziału w pracach podmiotów kolegialnych odpowiedzialnych za jakość oferty dydaktycznej UW (rad dydaktycznych i Uniwersyteckiej rady ds. Kształcenia). Uczestnicy zajęć mierzą się z przygotowaniem sylabusa zajęć i tym samym ćwiczą się w formułowaniu efektów uczenia się, doborze metod dydaktycznych prowadzących do ich osiągnięcia oraz metod ich weryfikacji |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia służą praktycznemu przygotowaniu doktorantek i doktorantek do pracy dydaktycznej oraz udziału w pracach podmiotów kolegialnych odpowiedzialnych za jakość oferty dydaktycznej UW. Część zajęć poświęcona zostanie omówieniu rozwiązań systemowych obowiązujących na Uniwersytecie Warszawskim w obszarze kształcenia studentów. Porozmawiamy o Regulaminie Studiów jako „konstytucji dla studenta” oraz o programie studiów jako dokumencie tworzącym ramy dla kształcenia na danym kierunku studiów. Nauczymy się też z niego korzystać. Wskażemy czynniki determinujące wymagania programu studiów (m.in. oczekiwania otoczenia społeczno-gospodarczego, ramy europejskiego systemu szkolnictwa wyższego, regulacje prawa krajowego) oraz wspólnie zdefiniujemy rolę doktorantów i nauczycieli akademickich w kształtowaniu nie tylko zajęć, ale całego programu studiów. Zastanowimy się wspólnie, w jaki sposób możemy dbać o stałe doskonalenie jakości kształcenia na naszej uczelni i jaką rolę w procesie tym odgrywa ewaluacja zajęć oraz ocena pracy dydaktycznej. Doktorantki i doktoranci zmierzą się także z zadaniem przygotowania sylabusa własnych zajęć, które swoimi celami, formą i metodami wpisywać się będą w wymagania określone w programie wybranego kierunku studiów. Przed przystąpieniem do prac nad sylabusami zapytamy o ich znaczenie. Komu potrzebny jest sylabus? Jaką pełni funkcję? Do czego winien, a do czego bywa wykorzystywany na uniwersytecie? Podczas kolejnych zajęć przeanalizujemy kluczowe jego elementy czyli efekty uczenia się, metody dydaktyczne prowadzące do ich osiągnięcia oraz metody weryfikacji efektów naszej dydaktycznej pracy |
|
Bibliography: |
(in Polish) ● Regulaminu Studiów UW ● Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (we wskazanych fragmentach) ● rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf ● rozporządzenie MNiSW z 14 XI 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002218/O/D20182218.pdf ● wybrane uchwały URK: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/SitePages/Strona%20g%C5%82%C3%B3wna.aspx ● Raport przygotowany przez DeLab UW, PFR i Google: „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, dostępny pod linkiem: http://www.delab.uw.edu.pl/pl/kompetencje-przyszlosci/ |
Copyright by University of Warsaw.