University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Ars auro prior. Wprowadzenie do filozofii sztuki.

General data

Course ID: 1500-SDN-TMTB-AAP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Ars auro prior. Wprowadzenie do filozofii sztuki.
Organizational unit: Faculty of Culture and Arts
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Wykład pomyślany jako wprowadzenie do najważniejszych problemów filozofii sztuki, przedstawionych w ujęciu systematycznym, połączonym z chronologią rozwoju tych problemów w dziejach refleksji nad istotą i funkcjami sztuki.

Full description:

The lecture is an introduction to the fundamental questions of the philosophy of art - the philosophy of art is not identical either to the theory of art, or to aesthetics, or to the history of art or its methodology, although these disciplines intersect in many places. The basic issues of art philosophy include such problems as e.g. the genesis of art, definitions of art, the attitude of art to nature (mimesis, conventionalism, constructivism), representation, image, expression, problems of form, the validity of the analytical distinction between form and content, the issue of artistic language. These problems will be presented on the basis of the analysis of the most important authors, starting with selected dialogues by Plato and ending with contemporary discussions, especially in the area of English-speaking analytical aesthetics.

Bibliography: (in Polish)

Meyer H. Abrams, Formy wyobraźni romantycznej, przeł. Piotr Graff, „Pamiętnik Literacki” 1978, 69/3, s. 203-227.

Meyer H. Abrams, Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożenna Fedewicz, Gdańsk 2003.

Gottfried Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Red. Daria Kołacka. Przekład Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, Kraków 2014.

Malcolm Budd, The Intersubjective Validity of Aesthetic Judgements, w: tenże, Aesthetic Essays, Oxford 2008, s. 68-74.

Noël Carroll, Philosophy of Art. A Contemporary Introduction, London – New York 1999.

Stanisław Czekalski, Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.

Gunter Gebauer, Christoph Wulf, Mimesis. Culture – Art – Society, tr. by Don Reneau, Berkeley, Los Angeles 1995.

Nelson Goodman, Jak tworzymy świat. Przeł. Michał Szczubiałka, Warszawa 1997.

Stephan Halliwell, The Aesthetic of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems, Princeton 2002.

Jerrold Levinson, Music, Art, & Metaphysics. Essays in Philosophical Aesthetics, Ithaca and London 1990.

Joseph Margolis, Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, tł. M. Jakubczak, K. Wilkoszewska, K. Guczalski, W. Chojna, przedmowa K. Wilkoszewska, Kraków 2004.

Joseph Margolis, Perceiving Paintings as Paintings, w: tenże, The Arts and the Definition of Human. Toward a Philosophical Anthropology, Stanford 2009, s. 37-40.

Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty. Wybrał, przełożył, wstępem i przypisami opatrzył Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1984.

Walter Passarge, Die Philosophie der Kunstgeschichte in der Gegenwart, Berlin 1930 (późniejsze wydanie: Mittenwald 1981).

The Routledge Companion to Aesthetics, wyd. Berys Gaut, Dominic McIver Lopes, London – New York 2001.

The Routledge Companion to Philosophy and Music, ed. by Th. Gracyk, A. Kania, New York 2011.

Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.

Friedrich Schelling, Filozofia sztuki. Przekład i opracowanie Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1983.

Friedrich Schlegel, Fragmenty. Przeł. Carmen Bartl. Opracował, wstępem i komentarzami opatrzył Michał Paweł Markowski, Kraków 2009.

Roger Scruton, The Aesthetics of Music, New York 1999.

Jean-Jacques Wunenburger, Filozofia obrazów, przeł. Tomasz Stróżyński., Gdańsk 2011.

James O. Young, The Critique of Pure Music, Oxford - Croydon 2014.

[plus wybrane teksty źródłowe oraz literatura przedmiotu, dobrana do poszczególnych tekstów źródłowych, wykorzystanych podczas konkretnych zajęć]

Learning outcomes: (in Polish)

● Wiedza: zna i rozumie

● - główne tendencje rozwojowe historii sztuki oraz filozoficznej refleksji nad sztuką (także w kontekście współczesnego modelu visual studies (P8S_WG.2),

● - metodologię badań naukowych w zakresie badań nad sztukami wizualnymi (P8S_WG.3),

● - zasady upowszechniania wyników działalności naukowej w zakresie historii sztuki, także w trybie otwartego dostępu (P8S_WG.4),

● Umiejętności: potrafi

● - transferować wyniki działalności naukowej w zakresie historii sztuki do sfery społecznej – umiejętności krytycznej analizy i dyskusji (P8S_UW.3),

● - upowszechniać wyniki działalności naukowej w zakresie historii sztuki, także w formach popularnych (P8S_UK.2),

● - inicjować debatę (P8S_UK.3),

● - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób (P8S_UU.1),

● - planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi (P8S_UU.2),

● - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców (P8S_KO.1),

● - inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (P8S_KO.2),

● - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (P8S_KR.1).

● Kompetencje – jest gotów do:

● wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców (P8S_KO.1)

podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych (P8S_KR.1), w tym:

● - prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,

● - respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad

● - ochrony własności intelektualnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

● Zaliczenie przedmiotu na podstawie eseju przygotowanego na zadany temat, jeśli to możliwe – temat związany także z zainteresowaniami badawczymi konkretnego uczestnika zajęć. Zaliczenie poprawkowe – także na podstawie eseju.

● Weryfikacja efektów uczenia się w oparciu o zaprezentowany esej – esej powinien potwierdzać dobrą znajomość analizowanej problematyki, umiejętność analizy, przedstawionej w postaci dłuższej wypowiedzi pisemnej.

● Dopuszczalna liczba nieobecności usprawiedliwionych: 3

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Ryszard Kasperowicz
Group instructors: Ryszard Kasperowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Lecture - Pass/fail
Short description: (in Polish)

Wykład pomyślany jako wprowadzenie do najważniejszych problemów filozofii sztuki, przedstawionych w ujęciu systematycznym, połączonym z chronologią rozwoju tych problemów w dziejach refleksji nad istotą i funkcjami sztuki.

Full description:

The lecture is an introduction to the fundamental questions of the philosophy of art - the philosophy of art is not identical either to the theory of art, or to aesthetics, or to the history of art or its methodology, although these disciplines intersect in many places. The basic issues of art philosophy include such problems as e.g. the genesis of art, definitions of art, the attitude of art to nature (mimesis, conventionalism, constructivism), representation, image, expression, problems of form, the validity of the analytical distinction between form and content, the issue of artistic language. These problems will be presented on the basis of the analysis of the most important authors, starting with selected dialogues by Plato and ending with contemporary discussions, especially in the area of English-speaking analytical aesthetics.

Bibliography: (in Polish)

Meyer H. Abrams, Formy wyobraźni romantycznej, przeł. Piotr Graff, „Pamiętnik Literacki” 1978, 69/3, s. 203-227.

Meyer H. Abrams, Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożenna Fedewicz, Gdańsk 2003.

Gottfried Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Red. Daria Kołacka. Przekład Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, Kraków 2014.

Malcolm Budd, The Intersubjective Validity of Aesthetic Judgements, w: tenże, Aesthetic Essays, Oxford 2008, s. 68-74.

Noël Carroll, Philosophy of Art. A Contemporary Introduction, London – New York 1999.

Stanisław Czekalski, Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.

Gunter Gebauer, Christoph Wulf, Mimesis. Culture – Art – Society, tr. by Don Reneau, Berkeley, Los Angeles 1995.

Nelson Goodman, Jak tworzymy świat. Przeł. Michał Szczubiałka, Warszawa 1997.

Stephan Halliwell, The Aesthetic of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems, Princeton 2002.

Jerrold Levinson, Music, Art, & Metaphysics. Essays in Philosophical Aesthetics, Ithaca and London 1990.

Joseph Margolis, Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, tł. M. Jakubczak, K. Wilkoszewska, K. Guczalski, W. Chojna, przedmowa K. Wilkoszewska, Kraków 2004.

Joseph Margolis, Perceiving Paintings as Paintings, w: tenże, The Arts and the Definition of Human. Toward a Philosophical Anthropology, Stanford 2009, s. 37-40.

Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty. Wybrał, przełożył, wstępem i przypisami opatrzył Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1984.

Walter Passarge, Die Philosophie der Kunstgeschichte in der Gegenwart, Berlin 1930 (późniejsze wydanie: Mittenwald 1981).

The Routledge Companion to Aesthetics, wyd. Berys Gaut, Dominic McIver Lopes, London – New York 2001.

The Routledge Companion to Philosophy and Music, ed. by Th. Gracyk, A. Kania, New York 2011.

Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.

Friedrich Schelling, Filozofia sztuki. Przekład i opracowanie Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1983.

Friedrich Schlegel, Fragmenty. Przeł. Carmen Bartl. Opracował, wstępem i komentarzami opatrzył Michał Paweł Markowski, Kraków 2009.

Roger Scruton, The Aesthetics of Music, New York 1999.

Jean-Jacques Wunenburger, Filozofia obrazów, przeł. Tomasz Stróżyński., Gdańsk 2011.

James O. Young, The Critique of Pure Music, Oxford - Croydon 2014.

[plus wybrane teksty źródłowe oraz literatura przedmiotu, dobrana do poszczególnych tekstów źródłowych, wykorzystanych podczas konkretnych zajęć]

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)