(B) University Didactics - Workshops
General data
Course ID: | 1500-SZD-DSW-B-JJ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (B) University Didactics - Workshops |
Name in Polish: | (B) Dydaktyka Szkoły Wyższej - warsztaty |
Organizational unit: | Faculty of History |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia o charakterze warsztatowym służą praktycznemu przygotowaniu doktorantek i doktorantek do pracy dydaktycznej oraz udziału w pracach podmiotów kolegialnych odpowiedzialnych za jakość oferty dydaktycznej UW (rad dydaktycznych i Uniwersyteckiej rady ds. Kształcenia). Uczestnicy zajęć mierzą się z przygotowaniem sylabusa zajęć i tym samym ćwiczą się w formułowaniu efektów uczenia się, doborze metod dydaktycznych prowadzących do ich osiągnięcia oraz metod ich weryfikacji. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia służą praktycznemu przygotowaniu doktorantek i doktorantek do pracy dydaktycznej oraz udziału w pracach podmiotów kolegialnych odpowiedzialnych za jakość oferty dydaktycznej UW. Część zajęć poświęcona zostanie omówieniu rozwiązań systemowych obowiązujących na Uniwersytecie Warszawskim w obszarze kształcenia studentów. Porozmawiamy o Regulaminie Studiów jako „konstytucji dla studenta” oraz o programie studiów jako dokumencie tworzącym ramy dla kształcenia na danym kierunku studiów. Nauczymy się też z niego korzystać. Wskażemy czynniki determinujące wymagania programu studiów (m.in. oczekiwania otoczenia społeczno-gospodarczego, ramy europejskiego systemu szkolnictwa wyższego, regulacje prawa krajowego) oraz wspólnie zdefiniujemy rolę doktorantów i nauczycieli akademickich w kształtowaniu nie tylko zajęć, ale całego programu studiów. Zastanowimy się wspólnie, w jaki sposób możemy dbać o stałe doskonalenie jakości kształcenia na naszej uczelni i jakie wnioski powinniśmy wyciągnąć z doświadczenia kształcenia w trybie zdalnym. Doktorantki i doktoranci zmierzą się także z zadaniem przygotowania sylabusa własnych zajęć, które swoimi celami, formą i metodami wpisywać się będą w wymagania określone w programie wybranego kierunku studiów. Przed przystąpieniem do prac nad sylabusami zapytamy o ich znaczenie. Komu potrzebny jest sylabus? Jaką pełni funkcję? Do czego winien, a do czego bywa wykorzystywany na uniwersytecie? Podczas kolejnych zajęć przeanalizujemy kluczowe jego elementy czyli efekty uczenia się, metody dydaktyczne prowadzące do ich osiągnięcia oraz metody weryfikacji efektów naszej dydaktycznej pracy. |
Bibliography: |
(in Polish) 1) Regulaminu Studiów UW 2) Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (we wskazanych fragmentach) 3) rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf 4) rozporządzenie MNiSW z 14 XI 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002218/O/D20182218.pdf 5) Raport przygotowany przez DeLab UW, PFR i Google: „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, dostępny pod linkiem: http://www.delab.uw.edu.pl/pl/kompetencje-przyszlosci/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy: Doktorant/Doktorantka: 1) Zna wymagania Polskiej Ramy Kwalifikacji i regulacje prawne wpływające na kształt programów studiów; 2) Zna ciała kolegialne uczelni, od których zależy program studiów i doskonalenie jakości kształcenia studentów; 3) Zna rekomendacje dot. prowadzenia zajęć w trybie zdalnym i ocenia ich przydatność; 4) Rozumie wagę dobrze określonych efektów uczenia się dla procesu dydaktycznego. W zakresie umiejętności: Doktorant/Doktorantka: 1) Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się (tak, by były jasne i możliwe do osiągnięcia) – P8S_UK.1 2) Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się; - P8S_UU2 3) Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć; – P8S_UU2 4) Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS; – P8S_UU2 5) Potrafi prawidłowo dobrać metodę kształcenia i narzędzia informatyczne do zajęć w trybie zdalnym. – P8S_UU2 W zakresie kompetencji społecznych: Doktorant/Doktorantka: 1) Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych i planuje działania w tym zakresie; - P8S._UU.1 2) Rozumie potrzebę i jest gotowy do kolegialnej refleksji nad kształceniem i metodami jego doskonalenia; - P8S_UU.1 3) Jest gotowy/a do krytycznej analizy różnych aspektów dydaktyki akademickiej i inicjowania debaty na ten temat. – P8S_UK3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Udział w ćwiczeniach jest obowiązkowy. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na jednym bloku zajęć (1 blok = 4 h dydaktyczne), nie wymaga ona żadnego zaliczania. Od uczestników zajęć oczekuję aktywności. Obowiązuje zaliczenie bez oceny (zal). Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (min. na 4 blokach) i zaliczenie pracy pisemnej w postaci sylabusa. |
Copyright by University of Warsaw.