Imitation – erudition – toposes. Problems of Old Polish literature research
General data
Course ID: | 1500-SZD-IET |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Imitation – erudition – toposes. Problems of Old Polish literature research |
Name in Polish: | Imitacja - erudycja - topika. Problemy badania literatury staropolskiej |
Organizational unit: | Faculty of Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
Methodological and seminar classes for scholars of Old Polish literature. |
Full description: |
The aim of the course is to familiarise the participants with the most important issues of the workshop of early writers, above all issues related to the sphere of invention. This goal will be pursued through discussion of the primary literature on the subject and through analysis of selected works. In addition, chapters of doctoral dissertations will be discussed in the course of the class, as this is what the students of doctoral schools have particularly requested. |
Bibliography: |
- Awianowicz B.B, Progymnasmata w teorii i praktyce szkoły humanistycznej od końca XV do połowy XVIII wieku, Toruń 2008; - Fulińska A., Naśladowanie i twórczość. Renesansowe teorie imitacji, emulacji i przekładu, Wrocław 2000; - Henryka Korneliusza Agryppy „O ślachetności a zacności płci niewieściej”, wyd. S. Tomkowicz, Kraków 1891; - Inwencja i inspiracja w kulturze wczesnonowożytnej, red. B. Niebielska-Rajca, M. Pieczyński, Lublin 2018; - Kozłowski J., Erudycja jako typ poznania, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1991, z. 2; - Kuran M., Marcin Paszkowski – poeta okolicznościowy i moralista z pierwszej połowy XVII wieku, Łódź 2012; - Otwinowska B., Imitacja, [w:] Problemy literatury staropolskiej, seria 2, red. J. Pelc, Wrocław 1973; - Papczyński S., Zwiastun królowej sztuk, w: tenże, Pisma zebrane, Warszawa 2007; - Paszkowski M., Utwory okolicznościowe, cz. 1-2, oprac. M. Kuran, Warszawa 2017; - Pawlak W., De eruditione comparanda in humanioribus. Studia z dziejów erudycji humanistycznej w XVII wieku, Lublin 2012; - Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P. Wilczek, Warszawa 2008; - Retoryka, red. M. Skwara, Gdańsk 2008; - Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 2000. |
Learning outcomes: |
P8S_WG.2 major trends in the development of the discipline in which the training is given P8S_WG.3 research methodology Umiejętności: potrafi P8S_UW.1 use the knowledge gained to carry out research tasks P8S_UK.1 to provide information on specialised topics to the extent necessary for active participation in the international scientific community P8S_UK.4 participate in scientific discourse Kompetencje społeczne: jest gotów do P8S_KR.1 upholding and developing the ethos of the research and creative communities, including: - to carry out scientific activities in an independent manner - respect for the principle of public ownership of the outcome of scientific activities, taking into account the principles for the protection of intellectual property |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ćwiczenia na zaliczenie bez oceny; podstawą zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w ćwiczeniach; ponieważ spotkania trwać będą 3 godziny, możliwa jest jedna nieobecność w semestrze; w razie większej liczby nieobecności możliwe będzie zaliczenie podczas dyżuru na podstawie materiału omawianego na zajęciach. |
Copyright by University of Warsaw.