University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodologia badań fonetycznych

General data

Course ID: 1500-SZD-MBF
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodologia badań fonetycznych
Organizational unit: Faculty of Polish Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Uczestnicy kursu poznają sposoby prowadzenia badań empirycznych z zakresu fonetyki, ze szczególnym uwzględnieniem takich jej działów jak: fonetyka artykulacyjna, akustyczna oraz audytywna. Przedstawione zostaną możliwości wykorzystania obiektywnych technik fonetyczno-instrumentalnych stosowanych we współczesnych badaniach fonetycznych.

Full description: (in Polish)

Uczestnicy kursu poznają sposoby prowadzenia badań empirycznych z zakresu fonetyki, ze szczególnym uwzględnieniem takich jej działów jak: fonetyka artykulacyjna, akustyczna oraz audytywna. Przedstawione zostaną możliwości wykorzystania obiektywnych technik fonetyczno-instrumentalnych stosowanych we współczesnych badaniach nad artykulacją (np. artykulografia elektromagnetyczna - systemy EMA), akustyką mowy (analiza komputerowa parametrów akustycznych z użyciem oprogramowania Praat), a także słuchową percepcją mowy (np. elektroencefalografia - EEG). Udział w kursie pozwoli jego uczestnikom (i) zdobyć wiedzę na temat metodologii współczesnych badań fonetycznych, (ii) w sposób krytyczny gromadzić dane empiryczne, interpretować wyniki i lepiej rozumieć światowy stan badań z zakresu fonetyki, (iii) budować teoretyczne podstawy badań własnych nad wymową w różnych językach oraz (iv) wzbogacić i zobiektywizować warsztat badawczy w oparciu o wybrane techniki fonetyczno-instrumentalne lub ich elementy.

Bibliography: (in Polish)

Boersma, Paul & Weenink, David (2021). Praat: doing phonetics by computer [Computer program]. Version 6.2.03, http://www.praat.org/

Cutler, A. 2012. Native Listening. Language Experience and the Recognition of Spoken Words. Cambridge, MA: MIT. ( wybrane rozdziały).

De Zubicaray, G. I. and N. O. Schiller (eds.). 2019. The Oxford Handbook of Neurolinguistics. Oxford: Oxford University Press ( wybrane rozdziały).

IPA (International Phonetic Association). 1999. Handbook of the International Phonetic Association. A Guide to the Use of the International Phonetic Alphabet, Cambridge: Cambridge University Press.

Ladefoged, P. 2001. Vowels and Consonants: An Introduction to the Sounds of Languages. Oxford: Blackwell Publishers (wybrane rozdziały).

Ladefoged, P. 2003. Phonetic Data Analysis: An Introduction to Fieldwork and Instrumental Techniques. Malden, MA: Blackwell Publishing (wybrane rozdziały).

Machač, P., Skarnitzl, R. 2009. Principles of Phonetic Segmentation

Wybrane linki:

Peter Ladefoged. Materiały, podręczniki fonetyczne zebrane: http://www.phonetics.ucla.edu/index.html

The International Phonetic Association: http://www.langsci.ucl.ac.uk/ipa/index.html

Illustration of the IPA collection: https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-the-international-phonetic-association/illustrations-of-the-ipa

Interactive IPA chart: https://www.ipachart.com/

The World Atlas of Language Structures (WALS): https://wals.info/

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

P8S_WG.1 zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej

P8S_WG.2 zna główne tendencje rozwojowe fonetyki artykulacyjnej, akustycznej i audytywnej

P8S_WG.3 zna i rozumie metodologię badań fonetycznych

Umiejętności:

P8S_UW.1 potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu fonetyki do twórczego identyfiko¬wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw¬czym, a w szczególności:

- definiować cel i przedmiot badań fonetycznych, formuło¬wać hipotezę badawczą,

- rozwijać metody, techniki i narzędzia badań fonetycznych oraz twórczo je stosować,

- wnioskować na podstawie wyników badań fonetycznych

P8S_UK.1 potrafi komunikować się na tematy fonetyczne w stopniu umożliwia¬jącym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym

Kompetencje społeczne:

P8S_KK.3 jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy fonetycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Maksymalnie 3 nieobecności, nie więcej niż jedna dla każdego modułu.

Końcowy test zaliczeniowy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)