University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodologia badań językoznawstwa stosowanego

General data

Course ID: 1500-SZD-MBJS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodologia badań językoznawstwa stosowanego
Organizational unit: Faculty of Polish Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Remote learning

Full description: (in Polish)

Podczas wykładu zaprezentowane zostaną wybrane zagadnienia metodologii językoznawstwa. Punkt wyjścia stanowić będzie charakterystyka lingwistyki jako dyscypliny naukowej i umiejscowienie w niej badań zaliczanych do językoznawstwa stosowanego. Przedstawione zostaną: ścieranie się różnych nurtów teoretycznych, zróżnicowanie zasad postępowania badawczego, kryteria wyboru metod badawczych. Omawiane teorie ilustrowane będą przede wszystkim badaniami z zakresu szeroko rozumianej leksyki.

Bibliography: (in Polish)

Bogusławski A., Science as linguistic activity, linguistics as scientific activity. Warszawa 1998

Creswell J. W., 2013, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Stalmaszczyk P. (red.), 2014. Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź.

Pawłowski T., 1978. Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa.

Zieliński J., 2012, Metodologia pracy naukowej, Warszawa.

Literatura będzie uzupełniana w zależności od potrzeb słuchaczy. Poruszane zagadnienia nawiązywać będą do badań własnych prowadzącej przedmiot.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza – student zna i rozumie (P8S_WG, P8S_WK):

- światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla językoznawstwa stosowanego

- główne tendencje rozwojowe językoznawstwa stosowanego

- metodologię badań z zakresu językoznawstwa stosowanego

Umiejętności: student potrafi (P8S_UW, P8S_UK, P8S_UU)

- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,

- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować

- wnioskować na podstawie wyników badań

- dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych i działalności eksperckiej

- transferować wyniki badań do sfery społecznej

- komunikować się na tematy specjalistyczne

- upowszechniać wyniki działalności naukowej

- inicjować debatę i uczestniczyć w dyskursie naukowym

- planować i realizować przedsięwzięcia badawcze

- samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować rozwój innych

Kompetencje społeczne (P8S_KK, P8S_KO, P8S_KR)

Student jest gotów do:

- krytycznej oceny dorobku dyscypliny

- krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój dyscypliny

- wypełniania zobowiązań społecznych badaczy

- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

- podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

stosowane metody dydaktyczne: dyskusja, projekt, metoda samodzielnego uczenia się (G. Petty)

Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione; każda kolejna nieobecność wymaga kontaktu z prowadzącą zajęcia i ustalenia warunków uzupełnienia wiadomości.

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):

- przedmiot zalicza student, który opuścił maksymalnie dwoje zajęć bez usprawiedliwienia, aktywnie uczestniczył w dyskusjach, przygotował portfolio (zasady przygotowania portfolio zostaną omówione na pierwszych zajęciach);

- aktywność w trakcie zajęć jest premiowana „+”; uzbieranie 15 „+” powoduje uzyskanie maksymalnej oceny za aktywność;

- w przypadku zaliczenia poprawkowego poza złożeniem portfolio wymagane jest przygotowanie w porozumieniu z prowadzącą rozwiązania wskazanego kazusu lub przygotowanie referatu na zadany temat (w formie pisemnej)

- do zaliczenia poprawkowego dopuszczane są wyłącznie osoby, które nie zaliczyły przedmiotu.

Metody weryfikacji efektów uczenia się: dyskusja, portfolio (50% oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach, kolejne 50% oceny to przygotowanie portfolio przez studenta)

Kryteria oceniania: aktywność i przygotowane portfolio są oceniane punktowo (zob. zasady zaliczania); ocena końcowa jest średnią arytmetyczną

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)