(in Polish) Metodologia badań językoznawstwa stosowanego
General data
Course ID: | 1500-SZD-MBJS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodologia badań językoznawstwa stosowanego |
Organizational unit: | Faculty of Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Remote learning |
Full description: |
(in Polish) Podczas wykładu zaprezentowane zostaną wybrane zagadnienia metodologii językoznawstwa. Punkt wyjścia stanowić będzie charakterystyka lingwistyki jako dyscypliny naukowej i umiejscowienie w niej badań zaliczanych do językoznawstwa stosowanego. Przedstawione zostaną: ścieranie się różnych nurtów teoretycznych, zróżnicowanie zasad postępowania badawczego, kryteria wyboru metod badawczych. Omawiane teorie ilustrowane będą przede wszystkim badaniami z zakresu szeroko rozumianej leksyki. |
Bibliography: |
(in Polish) Bogusławski A., Science as linguistic activity, linguistics as scientific activity. Warszawa 1998 Creswell J. W., 2013, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stalmaszczyk P. (red.), 2014. Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź. Pawłowski T., 1978. Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa. Zieliński J., 2012, Metodologia pracy naukowej, Warszawa. Literatura będzie uzupełniana w zależności od potrzeb słuchaczy. Poruszane zagadnienia nawiązywać będą do badań własnych prowadzącej przedmiot. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza – student zna i rozumie (P8S_WG, P8S_WK): - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla językoznawstwa stosowanego - główne tendencje rozwojowe językoznawstwa stosowanego - metodologię badań z zakresu językoznawstwa stosowanego Umiejętności: student potrafi (P8S_UW, P8S_UK, P8S_UU) - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych i działalności eksperckiej - transferować wyniki badań do sfery społecznej - komunikować się na tematy specjalistyczne - upowszechniać wyniki działalności naukowej - inicjować debatę i uczestniczyć w dyskursie naukowym - planować i realizować przedsięwzięcia badawcze - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować rozwój innych Kompetencje społeczne (P8S_KK, P8S_KO, P8S_KR) Student jest gotów do: - krytycznej oceny dorobku dyscypliny - krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój dyscypliny - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy - inicjowania działań na rzecz interesu publicznego - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy - podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) stosowane metody dydaktyczne: dyskusja, projekt, metoda samodzielnego uczenia się (G. Petty) Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione; każda kolejna nieobecność wymaga kontaktu z prowadzącą zajęcia i ustalenia warunków uzupełnienia wiadomości. Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): - przedmiot zalicza student, który opuścił maksymalnie dwoje zajęć bez usprawiedliwienia, aktywnie uczestniczył w dyskusjach, przygotował portfolio (zasady przygotowania portfolio zostaną omówione na pierwszych zajęciach); - aktywność w trakcie zajęć jest premiowana „+”; uzbieranie 15 „+” powoduje uzyskanie maksymalnej oceny za aktywność; - w przypadku zaliczenia poprawkowego poza złożeniem portfolio wymagane jest przygotowanie w porozumieniu z prowadzącą rozwiązania wskazanego kazusu lub przygotowanie referatu na zadany temat (w formie pisemnej) - do zaliczenia poprawkowego dopuszczane są wyłącznie osoby, które nie zaliczyły przedmiotu. Metody weryfikacji efektów uczenia się: dyskusja, portfolio (50% oceny końcowej stanowi aktywność na zajęciach, kolejne 50% oceny to przygotowanie portfolio przez studenta) Kryteria oceniania: aktywność i przygotowane portfolio są oceniane punktowo (zob. zasady zaliczania); ocena końcowa jest średnią arytmetyczną |
Copyright by University of Warsaw.