(in Polish) Najważniejsze pytania metodologiczne historyków literatury
General data
Course ID: | 1500-SZD-NPMHL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Najważniejsze pytania metodologiczne historyków literatury |
Organizational unit: | Faculty of Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia służą pogłębieniu namysłu nad najważniejszymi zagadnieniami metodologicznymi literaturoznawstwa widzianymi w perspektywie historycznoliterackiej. Poznanie stałych i zmiennych „dylematów historyka literatury” pozwoli zrozumieć dynamikę zmian w zakresie praktyk badawczych, dla których ważna jest historyczność literatury, oraz znaczenie stymulujących je czynników. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia służą pogłębieniu namysłu nad najważniejszymi zagadnieniami metodologicznymi literaturoznawstwa widzianymi w perspektywie historycznoliterackiej. Poznanie stałych i zmiennych „dylematów historyka literatury” pozwoli zrozumieć dynamikę zmian w zakresie praktyk badawczych, dla których ważna jest historyczność literatury, oraz znaczenie stymulujących je czynników. Uczestniczki i uczestnicy zajęć poznają najważniejsze możliwości i konsekwencje wyborów metodologicznych, uzyskają podstawy do rozwiązywania własnych problemów badawczych, a także do szacowania poziomu ryzyka i skali odpowiedzialności w praktyce naukowej. Kwestią zasadniczą dla proponowanych ćwiczeń jest dostosowanie literatury i zagadnień do praktycznych potrzeb naukowych osób uczestniczących w zajęciach. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrane przykłady: Dezorientacje. Antologia polskiej literatury queer, wstęp, wybór, opracowanie A. Amanta, T. Kaliściak, B. Warkocki, Warszawa 2022. Ewa Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka? „Teksty Drugie” 2010, z. 1–2. Małgorzata Juda-Mieloch¸ Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków 2008. Ewa Kraskowska, Czy jest możliwa (i potrzebna) herstoria literatury polskiej?, w: Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane prof. Teresie Walas, red. A. Łebkowska, R. Nycz, M. Popiel, Kraków 2015. Joanna Maj, Nowe historie literatury, Kraków 2021. Henryk Markiewicz, Dylematy historyka literatury, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 4. Materiały Zjazdu Polonistów z 2022 roku. Stefania Skwarczyńska, Etyka badacza, w: tejże, Pomiędzy teorią a historią literatury, Warszawa 1975. Światowa historia literatury polskiej. Interpretacje, red. M. Popiel, T. Bilczewski, S. Bill, Kraków 2020. Danuta Ulicka, „Archiwum” i archiwum, „Teksty Drugie” 2017, nr 4. Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska i M.Wilczyński, Kraków 2000; Szczegółowa lista lektur zostanie uzgodniona wspólnie z osobami uczestniczącymi w zajęciach i dostosowana do ich potrzeb naukowych. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: zna i rozumie P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla literaturoznawstwa P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe literaturoznawstwa (w tym przede wszystkim historii literatury) P8S_WG.3 metodologię badań literaturoznawczych, w tym przede wszystkim praktyki badawcze właściwe dla historii literatury P8S_WK.1 fundamentalne dylematy współ¬czesnej cywilizacji Umiejętności: potrafi P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z zakresu literaturoznawstwa do twórczego identyfiko-wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw¬czym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych literaturoznawczych (zwłaszcza historycznoliterackich), formuło¬wać hipotezę badawczą, - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych P8S_UK.1 komunikować się na tematy spe¬cjalistyczne w stopniu umożliwia¬jącym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym P8S_UK.4 uczestniczyć w literaturoznawczym dyskursie nauko¬wym Kompetencje społeczne: jest gotów do P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy literaturoznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: - prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, - respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia zajęć będzie obecność i aktywność na nich. Dopuszczalne są dwie nieobecności. W przypadku niespełnienia wymienionych warunków, zaliczenie uzyskiwane będzie podczas rozmowy (w sesji letniej i wrześniowej). |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Urszula Kowalczuk | |
Group instructors: | Urszula Kowalczuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Classes - Pass/fail |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia służą pogłębieniu namysłu nad najważniejszymi zagadnieniami metodologicznymi literaturoznawstwa widzianymi w perspektywie historycznoliterackiej. Poznanie stałych i zmiennych „dylematów historyka literatury” pozwoli zrozumieć dynamikę zmian w zakresie praktyk badawczych, dla których ważna jest historyczność literatury, oraz znaczenie stymulujących je czynników. |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia służą pogłębieniu namysłu nad najważniejszymi zagadnieniami metodologicznymi literaturoznawstwa widzianymi w perspektywie historycznoliterackiej. Poznanie stałych i zmiennych „dylematów historyka literatury” pozwoli zrozumieć dynamikę zmian w zakresie praktyk badawczych, dla których ważna jest historyczność literatury, oraz znaczenie stymulujących je czynników. Uczestniczki i uczestnicy zajęć poznają najważniejsze możliwości i konsekwencje wyborów metodologicznych, uzyskają podstawy do rozwiązywania własnych problemów badawczych, a także do szacowania poziomu ryzyka i skali odpowiedzialności w praktyce naukowej. Kwestią zasadniczą dla proponowanych ćwiczeń jest dostosowanie literatury i zagadnień do praktycznych potrzeb naukowych osób uczestniczących w zajęciach. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Wybrane przykłady: Dezorientacje. Antologia polskiej literatury queer, wstęp, wybór, opracowanie A. Amanta, T. Kaliściak, B. Warkocki, Warszawa 2022. Ewa Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka? „Teksty Drugie” 2010, z. 1–2. Małgorzata Juda-Mieloch¸ Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków 2008. Ewa Kraskowska, Czy jest możliwa (i potrzebna) herstoria literatury polskiej?, w: Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane prof. Teresie Walas, red. A. Łebkowska, R. Nycz, M. Popiel, Kraków 2015. Joanna Maj, Nowe historie literatury, Kraków 2021. Henryk Markiewicz, Dylematy historyka literatury, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 4. Materiały Zjazdu Polonistów z 2022 roku. Stefania Skwarczyńska, Etyka badacza, w: tejże, Pomiędzy teorią a historią literatury, Warszawa 1975. Światowa historia literatury polskiej. Interpretacje, red. M. Popiel, T. Bilczewski, S. Bill, Kraków 2020. Danuta Ulicka, „Archiwum” i archiwum, „Teksty Drugie” 2017, nr 4. Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska i M.Wilczyński, Kraków 2000; Szczegółowa lista lektur zostanie uzgodniona wspólnie z osobami uczestniczącymi w zajęciach i dostosowana do ich potrzeb naukowych. |
Copyright by University of Warsaw.