University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Art of Writing Scientific Reviews

General data

Course ID: 1500-SZD-SPRN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The Art of Writing Scientific Reviews
Name in Polish: Sztuka pisania recenzji naukowych
Organizational unit: Faculty of Polish Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description:

Class devoted to learning how to write scientific reviews of monographs, collective volumes and editions of source texts

Full description:

During the course, sample reviews of different types of scientific publications will be analysed in terms of their advantages and disadvantages, professionalism and usefulness. For those who are willing, the professor will offer assis in the preparation and printing in a scientific periodical of a review, which will be considered as the publication needed to initiate the procedure related to the entry of the dissertation defence.

Bibliography: (in Polish)

Literatury omawiającej zagadnienie kompleksowo brak. Przedmiotem uwagi podczas zająć będą dostarczone przez prowadzącego kopie recenzji z czasopism naukowych oraz dostępne prace problemowe. Poniżej podaję kilka przykładowych pozycji, które zamierzam wykorzystać:

- A. Folta-Rusin, Recenzja naukowa – gatunek wyróżniony. Próba opisu z recenzją literacką w tle, „Tekstualia” 2020, nr 3.

- G. Franczak, „Ogumienie mózgu” w „słabym świetle postępu”. O pułapkach translacji syntagmatycznej i niebezpośredniej na przykładzie włoskiej wersji „Biegunów” Olgi Tokarczuk, „Między Oryginałem a Przekładem” 2021, nr 2.

- J. Goćkowski, Krytyka naukowa a reguły gry o prawdę naukową, „Nauka I Szkolnictwo Wyższe” 2001, nr 2.

- E.A. Jurkowska, Czy na pewno „bestsellery staropolskie”?, „Bibliotekarz Podlaski” 2021, nr 2.

- R. Krzywy, Wokół staropolskiej literatury popularnej, „Pamiętnik Literacki” 2022, nr 2.

- E. Lasocińska, Precyzyjny zapis czy ekspresja przeżyć?, „Barok” 2019, nr 2.

- J. Łukaszewski, Niewykorzystana szansa. Kilka uwag do pracy Ady Arendt „Archeologia zatroskania”, „Biblioteka” 2020.

- S. Raczyńska, Archeologia zatroskania, czyli staropolskie kalendarze w dygresjach, „Ruch Literacki” 2020, nr 2.

- M. Ryszkiewicz, Grzeczność akademicka. Retoryczna analiza recenzji w postepowaniu habilitacyjnym, „Res Rhetorica” 2020, nr 3.

- P. Urbański, Humaniści i ich „rozkoszni domownicy”, „Pogranicza” 2002, nr 6.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

P8S_WG.3 metodologię badań naukowych

Umiejętności:

P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfiko-wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw¬czym, a w szczególności:

- definiować cel i przedmiot badań naukowych,

- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,

- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie nauko¬wym

Kompetencje społeczne:

P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:

- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia jest aktywny udział oraz obecność na zajęciach. Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Roman Krzywy
Group instructors: Roman Krzywy
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Classes - Pass/fail
Short description:

Class devoted to learning how to write scientific reviews of monographs, collective volumes and editions of source texts.

Full description:

During the course, sample reviews of different types of scientific publications will be analysed in terms of their advantages and disadvantages, professionalism and usefulness. For those who are willing, the professor will offer assis in the preparation and printing in a scientific periodical of a review, which will be considered as the publication needed to initiate the procedure related to the entry of the dissertation defence.

Bibliography: (in Polish)

Literatury omawiającej zagadnienie kompleksowo brak. Przedmiotem uwagi podczas zająć będą dostarczone przez prowadzącego kopie recenzji z czasopism naukowych oraz dostępne prace problemowe. Poniżej podaję kilka przykładowych pozycji, które zamierzam wykorzystać:

- A. Folta-Rusin, Recenzja naukowa – gatunek wyróżniony. Próba opisu z recenzją literacką w tle, „Tekstualia” 2020, nr 3.

- G. Franczak, „Ogumienie mózgu” w „słabym świetle postępu”. O pułapkach translacji syntagmatycznej i niebezpośredniej na przykładzie włoskiej wersji „Biegunów” Olgi Tokarczuk, „Między Oryginałem a Przekładem” 2021, nr 2.

- J. Goćkowski, Krytyka naukowa a reguły gry o prawdę naukową, „Nauka I Szkolnictwo Wyższe” 2001, nr 2.

- E.A. Jurkowska, Czy na pewno „bestsellery staropolskie”?, „Bibliotekarz Podlaski” 2021, nr 2.

- R. Krzywy, Wokół staropolskiej literatury popularnej, „Pamiętnik Literacki” 2022, nr 2.

- E. Lasocińska, Precyzyjny zapis czy ekspresja przeżyć?, „Barok” 2019, nr 2.

- J. Łukaszewski, Niewykorzystana szansa. Kilka uwag do pracy Ady Arendt „Archeologia zatroskania”, „Biblioteka” 2020.

- S. Raczyńska, Archeologia zatroskania, czyli staropolskie kalendarze w dygresjach, „Ruch Literacki” 2020, nr 2.

- M. Ryszkiewicz, Grzeczność akademicka. Retoryczna analiza recenzji w postepowaniu habilitacyjnym, „Res Rhetorica” 2020, nr 3.

- P. Urbański, Humaniści i ich „rozkoszni domownicy”, „Pogranicza” 2002, nr 6.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)