University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Recepcja tradycji antycznej w kontekście wyzwań współczesnej humanistyki

General data

Course ID: 1500-SZD-TA-WH
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Recepcja tradycji antycznej w kontekście wyzwań współczesnej humanistyki
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

elective courses

Mode:

Remote learning

Full description: (in Polish)

Recepcja tradycji antycznej w literaturze i kulturze od średniowiecza po współczesność jako problem badawczy – teoria a praktyka badań w kontekście przemian metodologii i najważniejszych sporów metodologicznych XIX, XX i XXI w., uwarunkowania badań nad recepcją tradycji antycznej (kulturowe, historyczne, polityczne), problem ich uniwersalności i związków z lokalną tradycją akademicką (zwłaszcza niemiecką, włoską, angielską, francuską i polską), badania nad dziedzictwem antyku w kontekście sporów, przemian i wyzwań dzisiejszej humanistyki.

Szczegółowa lista tematów i związanych z nimi lektur ustalona zostanie wspólnie z uczestnikami seminarium, co pozwoli uwzględnić ich kompetencje akademickie i projekty badań.

Bibliography: (in Polish)

Szczegółowa lista tematów i związanych z nimi lektur ustalona zostanie wspólnie z uczestnikami seminarium, co pozwoli uwzględnić ich kompetencje akademickie i projekty badań.

Axer Jerzy, „The Classical Tradition in Central-Eastern Europe”, w: Companion to the Classical Tradition, ed. Craig Kallendorf, Malden – Oxford – Chichester, Blackwell Publishing, 2007, pp. 132-156.

Blair Ann, Goeing Anja-Silva (ed.), For the Sake of Learning. Essays in Honor of Anthony Grafton, Leiden – Boston, Brill, 2016.

Boys-Stones G.R. (ed.), Metaphor, Allegory, and the Classical Tradition. Ancient Thought and Modern Revisions, Oxford University Press, 2003.

Candido Igor (ed.), Petrarch and Boccaccio. The Unity of Knowledge in the Pre-modern World, Berlin – Boston, De Gruyter, 2018.

Eliot T.S., What Is a Classic? An Address Delivered before the Virgil Society on the 16th of October, 1944, London, Faber & Faber, 1945.

Foley Helene P. (ed.), The Homeric Hymn to Demeter. Translation, Commentary and Interpretative Essays, Princeton, Princeton University Press, 31999.

Gersh Stephen, Plotinus’ Legacy. The Transformation of Platonism from the Renaissance to the Modern Era, Cambridge University Press, 2019.

Grafton Anthony, Williams Megan, Christianity and the Transformation of the Book. Origen, Eusebius, and the Library of Caesarea, Cambridge (Massachusetts) – London, Harvard University Press, 2008.

Gunderson Erik (ed.), The Cambridge Companion to Ancient Rhetoric, Cambridge University Press, 2019.

Hardwick Lorna, Reception Studies, Oxford – New York, Oxford University Press, 2003.

Lönnroth Harry (ed.), Philology matters! Essays on the Art of Reading Slowly, Leiden – Boston, Brill, 2017.

Mac Góráin Fiachra, Martindale Charles (ed.), The Cambridge Companion to Virgil, Cambridge University Press2, 2019.

Movrin David, Olechowska Elżbieta (eds.), Classics and Class: Greek and Latin Classics and Communism at School, Ljubljana – Warsaw, Wydawnictwo DiG, Faculty of Arts, University of Ljubljana, and OBTA, Faculty of “Artes Liberales”, 2016.

Pollock Sheldon, Elman Benjamin A., Chang Ku-ming Kevin (ed.), World Philology, Cambridge (Massachusetts) – London, Harvard University Press, 2015.

Shay Jonathan, Achilles in Vietnam. Combat Trauma and the Undoing of Character, New York, Atheneum, 1993.

Zajko Vanda, Hoyle Helena (eds), A Handbook to the Reception of Classical Mythology, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, 2017.

Ziolkowski Theodore, Minos and the Moderns. Cretan Myth in Twentieth-Century Literature and Art, New York, Oxford University Press, 2008.

Ziolkowski Theodore, Virgil and the Moderns, Princeton, NJ, Princeton University Press, 1993.

Learning outcomes: (in Polish)

- w zakresie wiedzy:

doktorant zna główne tendencje rozwojowe w badaniach nad recepcją literatury starożytnej w wiekach późniejszych w stopniu umożliwiającym ich rewizję (P8S_WG)

- w zakresie umiejętności:

doktorant zna metody i narzędzia badawcze w badaniach nad recepcją literatury starożytnej w wiekach późniejszych i potrafi je twórczo zastosować (P8S_UW)

doktorant potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników dotychczasowych badań naukowych (P8S_UW)

doktorant potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym (P8S_UK)

- w zakresie kompetencji społecznych

doktorant jest gotów do krytycznej oceny dorobku w badaniach nad recepcją literatury starożytnej w wiekach późniejszych (P8S_KK)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywność w trakcie seminarium, pisemna praca seminaryjna, kryteria oceny wypowiedzi w dyskusjach seminaryjnych, prezentacji oraz pracy pismenej zostaną uzgodnione z uczestnikami seminarium

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)