Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka Szkoły Wyższej (C) warsztat Metody aktywizujące w naukach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-DSW-C-MAWNS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka Szkoły Wyższej (C) warsztat Metody aktywizujące w naukach społecznych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy: Zajęcia obowiązkowe dla I semestru kształcenia w SDNS
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

10 godzinny warsztat. Tryb stacjonarny.

Pełny opis:

Kurs Dydaktyki Szkoły Wyższej adresowany jest do doktorantów pierwszego roku studiów w Szkole Doktorskiej, którzy maja i nie mają doświadczeń związanych z dydaktyką. Celem programu jest ułatwienie i przybliżenie rozumienia zagadnień dotyczących prawidłowości

i uwarunkowań przebiegu procesu nauczania-uczenia się realizowanego we współczesnym środowisku szkoły wyższej. Głównym założeniem jest przekazanie i utrwalenie wiedzy dydaktycznej, a także przygotowanie do świadomego i efektywnego wypełniania przez doktoranta społeczno-zawodowej roli nauczyciela akademickiego.

Przedmiot Dydaktyka Szkoły Wyższej składa się z trzech segmentów: wykładów, warsztatów i z praktycznych zajęć do wyboru. Program warsztatów zakłada praktyczne poznanie kilku wybranych narzędzi dydaktycznych, które mogłyby zostać – w zależności

od obszaru naukowego i potrzeb doktorantów – wykorzystane w pracy akademickiej ze studentami. Celem dodatkowym jest oswojenie i wywołanie zainteresowania doktorantów obszarem metod dydaktycznych poprzez inspirowanie do poszukiwania własnego zestawu narzędzi dydaktycznych, które można by wykorzystać w pracy nauczyciela akademickiego.

Treści programowe warsztatu: poznanie i ćwiczenie podstawowych metod dydaktycznych.

Literatura:

1. Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Graf-Punkt 2002

- rozdz.IX. Metody nauczania

- rozdz.X. Formy organizacyjne

2. Kruszewski K.: Sztuka nauczania, PWN Warszawa 1995

- rozdz. VI Metody nauczania

- rozdz. VII Gry dydaktyczne

3. Dziewulak D.: Czy dydaktyka uniwersytecka zostanie wreszcie zauważona i doceniona?

(artykuł)

https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-dydaktyka-uniwersytecka/

4. Dziewulak D.: Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli? (artykuł)

https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-jak-byc-skutecznym-nauczycielem-nauczycieli/

5. Dziewulak D.: Uniwersytet nie umarł, uniwersytet udaje. (polemika)

https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-uniwersytet-nie-umarl-uniwersytet-udaje/

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

a) opisuje strukturę dydaktyki i etapy projektowania edukacyjnego.

b) przedstawia taksonomię celów kształcenia i wyjaśnia, na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia.

c) wyjaśnia uwarunkowania przebiegu procesu kształcenia.

d) wymienia zasady efektywnej komunikacji i dostrzega związek między sprawną komunikacją a efektami kształcenia.

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:

a) operacjonalizuje cele kształcenia.

b) potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym.

c) potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych.

d) potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi.

Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):

a) dokonuje krytycznej analizy przebiegu procesu kształcenia (refleksja dydaktyczna).

b) analizuje sygnały werbalne i niewerbalne przychodzących od studentów w trakcie realizacji procesu nauczania‐uczenia się.

c) ocenia sytuacje dydaktyczne w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego.

d) samodzielnie planuje i działa na rzecz własnego rozwoju oraz inspiruje i organizuje rozwój innych osób.

Metody i kryteria oceniania:

Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności:

W programie przewidziano bezpośredni udział doktorantów w warsztacie. W przypadku zblokowanych zajęć realizowanych w formie jednorazowego warsztatu – obowiązkowa jest jedna obecność. W przypadku dwóch spotkań dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona.

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):

W zajęciach warsztatowych z Dydaktyki Szkoły Wyższej (C) „Metody aktywizujące w naukach społecznych” mogą uczestniczyć osoby, które zaliczyły Dydaktykę Szkoły Wyższej (A) i Dydaktykę Szkoły Wyższej (B). Zaliczenie warsztatów odbywa się na „ZAL” i realizowane jest na podstawie obecności, aktywności oraz indywidualnego przygotowania i przeprowadzenia w grupie fragmentów zajęć akademickich przy zastosowaniu wskazanych metod dydaktycznych. Ze względu na praktyczny charakter zajęć warunkiem zaliczenia poprawkowego jest dołączenie do innej grupy doktorantów realizującej Dydaktykę Szkoły Wyższej (C) „Metody aktywizujące w naukach społecznych” i wykonanie w tej grupie zadań dydaktycznych objętych programem.

Metody weryfikacji efektów uczenia się:

Przedstawienie przez doktoranta na forum grupy przygotowanego tematu z wykorzystaniem wskazanej metody dydaktycznej. Analiza sytuacji dydaktycznej, pokaz prowadzącego, polemika grupy. Po weryfikacji podjęcie przez doktoranta próby ponownej realizacji zadania.

Kryteria oceniania:

Przygotowanie i realizacja zadania dydaktycznego. Omówienie źródeł. Obecność na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)