University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dydaktyka Szkoły Wyższej (B) warsztat POL

General data

Course ID: 1600-SZD-DSW-WAR-POL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dydaktyka Szkoły Wyższej (B) warsztat POL
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) Zajęcia obowiązkowe dla I semestru kształcenia w SDNS
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

10 godzinny warsztat

Stosowane metody dydaktyczne:

Opis, opowiadanie, dyskusja, pogadanka, gry dydaktyczne

Full description: (in Polish)

Kurs Dydaktyki Szkoły Wyższej adresowany jest do doktorantów pierwszego roku studiów w Szkole Doktorskiej, którzy maja i nie mają doświadczeń związanych z dydaktyką. Celem programu jest ułatwienie i przybliżenie rozumienia zagadnień dotyczących prawidłowości i uwarunkowań przebiegu procesu nauczania-uczenia się realizowanego wewspółczesnym środowisku szkoły wyższej. Głównym założeniem jest przekazanie i utrwalenie wiedzy dydaktycznej, a także przygotowanie do świadomego i efektywnego wypełniania przez doktoranta społeczno-zawodowej roli nauczyciela akademickiego. Przedmiot Dydaktyka Szkoły Wyższej składa się z trzech segmentów: wykładów, warsztatów i z praktycznych zajęć do wyboru. Program warsztatówzakłada praktyczne poznanie kilku wybranych narzędzi dydaktycznych, które mogłyby zostać – w zależności od obszaru naukowego i potrzeb doktorantów – wykorzystane w pracy akademickiej ze studentami. Celem dodatkowym jest oswojenie i wywołanie zainteresowania doktorantów obszarem metod dydaktycznych poprzez inspirowanie do poszukiwania własnego zestawu narzędzi dydaktycznych, które można by wykorzystać w pracy nauczyciela akademickiego.

Treści programowe warsztatu: poznanie i ćwiczenie podstawowych metod dydaktycznych.

Bibliography: (in Polish)

1. Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Graf-Punkt 2002

- rozdz.IX. Metody nauczania

- rozdz.X. Formy organizacyjne

2. Kruszewski K.: Sztuka nauczania, PWN Warszawa 1995

- rozdz. VI Metody nauczania

- rozdz. VII Gry dydaktyczne

3. Dziewulak D.: Czy dydaktyka uniwersytecka zostanie wreszcie zauważona i doceniona? (artykuł)

https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-dydaktyka-uniwersytecka/

4. Dziewulak D.: Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli? (artykuł)

https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-jak-byc-skutecznym-nauczycielem-nauczycieli/

5. Dziewulak D.: Uniwersytet nie umarł, uniwersytet udaje. (polemika)

https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-uniwersytet-nie-umarl-uniwersytet-udaje/

6. Dziewulak D.: Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad)

http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/wywiady/1302-tego-kandydata-przyjmiemy-tego-odprawimy-z-kwitkiem

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

a) opisuje strukturę dydaktyki i etapy projektowania edukacyjnego.

b) przedstawia taksonomię celów kształcenia i wyjaśnia, na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia.

c) wyjaśnia uwarunkowania przebiegu procesu kształcenia.

d) wymienia zasady efektywnej komunikacji i dostrzega związek między sprawną komunikacją a efektami kształcenia.

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:

a) operacjonalizuje cele kształcenia.

b) potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym.

c) potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych.

d) potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi.

Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):

a) dokonuje krytycznej analizy przebiegu procesu kształcenia (refleksja dydaktyczna).

b) analizuje sygnały werbalne i niewerbalne przychodzących od studentów w trakcie realizacji procesu nauczania‐uczenia się.

c) ocenia sytuacje dydaktyczne w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego.

d) samodzielnie planuje i działa na rzecz własnego rozwoju oraz inspiruje i organizuje rozwój innych osób.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:

W programie przewidziano ćwiczenia kilku metod dydaktycznych w formie 1) omówienia wraz z próbą realizacji (w trybie zdalnym) lub 2) warsztatów (w trybie stacjonarnym). Udział w warsztatach jest obowiązkowy. W przypadku warsztatów składających się z dwóch części dopuszczalna jest jedna nieobecność.

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):

W zajęciach warsztatowych mogą uczestniczyć osoby, które zaliczyły wykład. Uczestnictwo w warsztatach jest obowiązkowe. Zaliczenie warsztatów odbywa się na „ZAL” i realizowane jest na podstawie obecności oraz indywidualnego przygotowania i przeprowadzenia z uczestnikami grupy fragmentów zajęć akademickich przy zastosowaniu wskazanych metod dydaktycznych.Każdy doktorant przygotowuje na podstawie literatury przedmiotu (lub innej) dowolnie wybrany temat, który należy zaprezentować z wykorzystaniem wskazanych metod dydaktycznych. Należy przygotować trzy tematy z wykorzystaniem trzech metod: jeden temat – jedna metoda. Brak przygotowania tematów nie zalicza warsztatu. Zaliczenie uzyskują doktoranci, którzy przygotowali tematy,oparli je na literaturze orazdostosowali do wskazanych metod dydaktycznych.

Metody weryfikacji efektów uczenia się:

Przedstawienie przez doktoranta na forum grupy przygotowanego tematu z wykorzystaniem wskazanej metody dydaktycznej. Analiza sytuacji dydaktycznej, pokaz prowadzącego, polemika grupy. Po weryfikacji podjęcie przez doktoranta próby ponownej realizacji zadania.

Kryteria oceniania:

Przygotowanie i realizacja zadania dydaktycznego. Omówienie źródeł. Obecność na zajęciach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)