(in Polish) Dydaktyka Szkoły Wyższej (B) warsztat POL
General data
Course ID: | 1600-SZD-DSW-WAR-POL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dydaktyka Szkoły Wyższej (B) warsztat POL |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia obowiązkowe dla I semestru kształcenia w SDNS |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) 10 godzinny warsztat Stosowane metody dydaktyczne: Opis, opowiadanie, dyskusja, pogadanka, gry dydaktyczne |
Full description: |
(in Polish) Kurs Dydaktyki Szkoły Wyższej adresowany jest do doktorantów pierwszego roku studiów w Szkole Doktorskiej, którzy maja i nie mają doświadczeń związanych z dydaktyką. Celem programu jest ułatwienie i przybliżenie rozumienia zagadnień dotyczących prawidłowości i uwarunkowań przebiegu procesu nauczania-uczenia się realizowanego wewspółczesnym środowisku szkoły wyższej. Głównym założeniem jest przekazanie i utrwalenie wiedzy dydaktycznej, a także przygotowanie do świadomego i efektywnego wypełniania przez doktoranta społeczno-zawodowej roli nauczyciela akademickiego. Przedmiot Dydaktyka Szkoły Wyższej składa się z trzech segmentów: wykładów, warsztatów i z praktycznych zajęć do wyboru. Program warsztatówzakłada praktyczne poznanie kilku wybranych narzędzi dydaktycznych, które mogłyby zostać – w zależności od obszaru naukowego i potrzeb doktorantów – wykorzystane w pracy akademickiej ze studentami. Celem dodatkowym jest oswojenie i wywołanie zainteresowania doktorantów obszarem metod dydaktycznych poprzez inspirowanie do poszukiwania własnego zestawu narzędzi dydaktycznych, które można by wykorzystać w pracy nauczyciela akademickiego. Treści programowe warsztatu: poznanie i ćwiczenie podstawowych metod dydaktycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Graf-Punkt 2002 - rozdz.IX. Metody nauczania - rozdz.X. Formy organizacyjne 2. Kruszewski K.: Sztuka nauczania, PWN Warszawa 1995 - rozdz. VI Metody nauczania - rozdz. VII Gry dydaktyczne 3. Dziewulak D.: Czy dydaktyka uniwersytecka zostanie wreszcie zauważona i doceniona? (artykuł) https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-dydaktyka-uniwersytecka/ 4. Dziewulak D.: Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli? (artykuł) https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-jak-byc-skutecznym-nauczycielem-nauczycieli/ 5. Dziewulak D.: Uniwersytet nie umarł, uniwersytet udaje. (polemika) https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-uniwersytet-nie-umarl-uniwersytet-udaje/ 6. Dziewulak D.: Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad) http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/wywiady/1302-tego-kandydata-przyjmiemy-tego-odprawimy-z-kwitkiem |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: a) opisuje strukturę dydaktyki i etapy projektowania edukacyjnego. b) przedstawia taksonomię celów kształcenia i wyjaśnia, na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia. c) wyjaśnia uwarunkowania przebiegu procesu kształcenia. d) wymienia zasady efektywnej komunikacji i dostrzega związek między sprawną komunikacją a efektami kształcenia. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: a) operacjonalizuje cele kształcenia. b) potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym. c) potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych. d) potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi. Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych): a) dokonuje krytycznej analizy przebiegu procesu kształcenia (refleksja dydaktyczna). b) analizuje sygnały werbalne i niewerbalne przychodzących od studentów w trakcie realizacji procesu nauczania‐uczenia się. c) ocenia sytuacje dydaktyczne w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego. d) samodzielnie planuje i działa na rzecz własnego rozwoju oraz inspiruje i organizuje rozwój innych osób. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: W programie przewidziano ćwiczenia kilku metod dydaktycznych w formie 1) omówienia wraz z próbą realizacji (w trybie zdalnym) lub 2) warsztatów (w trybie stacjonarnym). Udział w warsztatach jest obowiązkowy. W przypadku warsztatów składających się z dwóch części dopuszczalna jest jedna nieobecność. Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): W zajęciach warsztatowych mogą uczestniczyć osoby, które zaliczyły wykład. Uczestnictwo w warsztatach jest obowiązkowe. Zaliczenie warsztatów odbywa się na „ZAL” i realizowane jest na podstawie obecności oraz indywidualnego przygotowania i przeprowadzenia z uczestnikami grupy fragmentów zajęć akademickich przy zastosowaniu wskazanych metod dydaktycznych.Każdy doktorant przygotowuje na podstawie literatury przedmiotu (lub innej) dowolnie wybrany temat, który należy zaprezentować z wykorzystaniem wskazanych metod dydaktycznych. Należy przygotować trzy tematy z wykorzystaniem trzech metod: jeden temat – jedna metoda. Brak przygotowania tematów nie zalicza warsztatu. Zaliczenie uzyskują doktoranci, którzy przygotowali tematy,oparli je na literaturze orazdostosowali do wskazanych metod dydaktycznych. Metody weryfikacji efektów uczenia się: Przedstawienie przez doktoranta na forum grupy przygotowanego tematu z wykorzystaniem wskazanej metody dydaktycznej. Analiza sytuacji dydaktycznej, pokaz prowadzącego, polemika grupy. Po weryfikacji podjęcie przez doktoranta próby ponownej realizacji zadania. Kryteria oceniania: Przygotowanie i realizacja zadania dydaktycznego. Omówienie źródeł. Obecność na zajęciach. |
Copyright by University of Warsaw.