University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dydaktyka Szkoły Wyższej (A) wykład POL

General data

Course ID: 1600-SZD-DSW-WYK-POL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dydaktyka Szkoły Wyższej (A) wykład POL
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) Zajęcia obowiązkowe dla I semestru kształcenia w SDNS
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

10 godz. wykład. Tryb zdalny.

Stosowane metody dydaktyczne:

Wykład problemowy i konwersatoryjny

Full description: (in Polish)

Kurs Dydaktyki Szkoły Wyższej adresowany jest do doktorantów pierwszego roku studiów w Szkole Doktorskiej, którzy mają i nie mają doświadczeń związanych z dydaktyką. Celem programu jest ułatwienie i przybliżenie rozumienia zagadnień dotyczących prawidłowości i uwarunkowań przebiegu procesu nauczania-uczenia się realizowanego wewspółczesnym środowisku szkoły wyższej. Głównym założeniem jest przekazanie i utrwalenie podstaw wiedzy dydaktycznej, a także przygotowanie do świadomego i efektywnego wypełniania przez doktoranta społeczno-zawodowej roli nauczyciela akademickiego. Przedmiot Dydaktyka Szkoły Wyższej składa się z trzech segmentów: wykładów, warsztatów i z praktycznych zajęć do wyboru. Program wykładu zakłada wstępne przygotowanie doktoranta do samodzielnego, świadomego i efektywnego planowania procesu kształcenia będącego niezbędnym elementem kompetencji zawodowych nauczyciela akademickiego.

Treści programowe wykładu: podstawowe pojęcia, tradycja i nowoczesność w dydaktyce, konstruowanie własnego poglądu dydaktycznego, dydaktyka i metodyka, efekty kształcenia, taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia, pomiar dydaktyczny, zasady nauczania.

Bibliography: (in Polish)

1. J. Calhann, Hopkins, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999.

2. G. Fenstermacher, J. Soltis, Style nauczania,WSiP, Warszawa 2009.

3. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa 1999.

4. R. Gagne, L. Briggs, W. Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP,

Warszawa 1992

5. A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch, Nauczyciel akademicki, w refleksji nad własną praktyką edukacyjną, Wydawnictwo Akademickie ŻAK,, Warszawa 2008.

6. O. Kurek, Wykładowca w dobie aplikacji mobilnych i tabletów [w:] Wykładowca doskonały, A. Rozmus (red.), Warszawa 2013

7. K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania, PWN, Warszawa 2005

8. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa.

9. B. Sajduk, Nowoczesna dydaktyka akademicka. Kto kogo uczy?, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera, Kraków 2014

10. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji,

Gdańsk, GWP,2010.

Literatura dla zainteresowanych:

1. Ch. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2004.

2. D. Dziewulak, Nauczyciel akademicki – rzemieślnik czy artysta? Publikacja pokonferencyjna: „Jak uczyć skutecznie?”; Uniwersytet Warszawski 2013 r.

3. D. Dziewulak, Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych, eksperckie wydawnictwo Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 3(35)2013.

4. Dziewulak D.: Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad dla Edunews.pl) http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/wywiady/1302-tego-kandydata-przyjmiemy-tego-odprawimy-z-kwitkiem.

5. Dziewulak D.: Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli, Tygodnik opinii Wszystko Co Najważniejsze, Instytut Nowych Mediów, Warszawa 2016.

https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-jak-byc-skutecznym-nauczycielem-nauczycieli/.

6. Dziewulak D.: Czy dydaktyka uniwersytecka zostanie wreszcie zauważona i doceniona? (artykuł),Tygodnik opinii Wszystko Co Najważniejsze, Instytut Nowych Mediów, Warszawa 2016.

7. Dziewulak D.: Uniwersytet nie umarł, uniwersytet udaje. (polemika),Tygodnik opinii Wszystko Co Najważniejsze, Instytut Nowych Mediów, Warszawa 2016.

8. G. Fenstermacher, J. Soltis, Style nauczania,WSiP, Warszawa

9. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa 1999.

10. E. Goźlińska, Jak skonstruować grę dydaktyczną?, WSiP, Warszawa 2004.

11. H. Hamer, Rozwój umiejętności społecznych, VEDA, Warszawa 1999.

12. M. Kostyra, A. Rosiak, Zajęcia dydaktyczne. Jak je prowadzić?, GWP, Gdańsk.

13. Marczewski, Gamification. A Simple Introduction 2nd ed., b.m.w. 2013.

14. Mulvihill, M. Scannell, Zbiór gier doskonalących burzę mózgów, Warszawa 2014.

15. Prochowska (red.),Mistrzostwo pedagogiczne jakokonieczna cecha wykładowcyuczelnianego, Wrocława 2013.

16. M. Silberman, Active learning: 101 strategies to teach any subject, San Francisco 2005.

17. P. Tkaczyk P., Grywalizacja, Warszawa 2012.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

a) opisuje strukturę dydaktyki i etapy projektowania edukacyjnego.

b) przedstawia taksonomię celów kształcenia i wyjaśnia, na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia.

c) wyjaśnia uwarunkowania przebiegu procesu kształcenia.

d) wymienia zasady efektywnej komunikacji i dostrzega związek między sprawną komunikacją a efektami kształcenia.

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:

a) operacjonalizuje cele kształcenia.

b) potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym.

c) potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych.

d) potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi.

Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):

a) dokonuje krytycznej analizy przebiegu procesu kształcenia (refleksja dydaktyczna).

b) analizuje sygnały werbalne i niewerbalne przychodzące od studentów w trakcie realizacji procesu nauczania‐uczenia się.

c) ocenia sytuacje dydaktyczne w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego.

d) samodzielnie planuje i działa na rzecz własnego rozwoju oraz inspiruje i organizuje rozwój innych osób.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:

Uczestnictwo w wykładzie ma charakter obowiązkowy. Wykład realizowany jest przy wykorzystaniu Google Meet. W programie przewidziano 5 tematów.

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):

Zaliczenie wykładu odbywa się na „ZAL” i realizowane jest na podstawie wyników testu wyboru.Test wyboru składa się z 10 pytań. Zaliczenie uzyskują doktoranci, którzy zaznaczyli co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Osoby, które nie zaliczyły testu mogą przystąpić do testu poprawkowego. Warunki jego zaliczenia są identyczne jak w przypadku podstawowego testu zaliczeniowego. Osoby bez uzyskania zaliczenia wykładu nie mogą uczestniczyć w zajęciach warsztatowych. Test dostępny będzie na platformie Kampus

Metody weryfikacji efektów uczenia się:

Aktywność uczestników wykładu, odpowiedzi na pytania, analiza problemowa omawianych sytuacji dydaktycznych.

Kryteria oceniania:

Zaliczenie testu wyboru. Obecność na zajęciach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)