(in Polish) Zaawansowane metody jakościowe w psychologii
General data
Course ID: | 1600-SZD-N-ZMJ-PS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Zaawansowane metody jakościowe w psychologii |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia obowiązkowe dla I roku SDNS dyscyplina psychologia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
20h (5 meeting, 4h each meeting) teaching methods applied: reading literature, critical discussion, doing exercises corresponding to the different stages of conducting qualitative research |
Full description: |
Temat 1 – Planowanie badań jakościowych • Specyfika badań jakościowych: metodologia badań jakościowych (jakościowe vs ilościowe); rodzaje badań jakościowych: IDI, FGI, badania etnograficzne, badania jakościowe przez internet • Definicja problemu badawczego: na jakie pytania badawcze odpowiadają metody jakościowe, jakościowe badania naukowe a badania aplikacyjne, łączenie metod jakościowych z ilościowymi • Budowanie schematu badawczego: wybór rodzaju metody badania, liczba wywiadów, liczba grup w schemacie badawczym • Definicja kryteriów rekrutacyjnych/selekcyjnych Temat 2 – Techniki projekcyjne i scenariusz wywiadu jakościowego • Co to są techniki projekcyjne w kontekście badań jakościowych? • Przykłady technik projekcyjnych • Jak stosować techniki projekcyjne? • Jak przygotować scenariusz do wywiadu jakościowego? Temat 3 – Prowadzenie wywiadu jakościowego • Umiejętności potrzebne przy prowadzeniu wywiadu jakościowego • Rodzaje pytań • Budowanie kontaktu z respondentami • Rodzaje interwencji w przypadku „trudnych” respondentów Temat 4 – Analiza i interpretacja wyników badań jakościowych • Doświadczenie z prowadzeniem wywiadów, wstępne omówienie wyników • Zasady analizy wyników badań jakościowych • Interpretacja wyników badań jakościowych – jakie informacje można wyciągnąć z badań jakościowych, a jakich nie można • Zasady przygotowywania raportu z badań jakościowych (badania aplikacyjne) Temat 5 – Badania jakościowe jako metoda badań naukowych • Raport z badań vs. artykuł z badania • Publikacje naukowe z badań jakościowych • Podejścia naukowe do analizy badań jakościowych |
Bibliography: |
Adamczyk, D., Jaworska, D., Affeltowicz, D., Maison, D. (2022). Wzorce reakcji emocjonalnych na pandemię COVID-19 w różnych okresach jej trwania – badanie jakościowe. W: M. Gambin, B. Zawadzki (red.). Pandemia COVID-19 w Polsce i na świecie. Perspektywa psychologiczna. Warszawa: Liber Libri. Alase, A. (2017). The interpretative phenomenological analysis (IPA): A guide to a good qualitative research approach. International Journal of Education and Literacy Studies, 5(2), 9–19. Braun, V., and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa. Charmaz, K. (2009). Shifting the grounds. W: J. M. Morse, B. J. Bowers, K. Charmaz, A. E. Clarke, J. Corbin, P. N. Stern. Developing grounded theory: The second generation. London: Routledge. Creswell, J. W., Klassen, A. C., Plano Clark, V. L., Smith, K. C. (2011). Best practices for mixed methods research in the health sciences. Washington, DC: National Institutes of Health. Dryll, E., Cierpka, A. (2012). Psychologia narracyjna: tożsamość, dialogowość, pogranicza. Psychologia Rozwojowa, 17(1). Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Levitt, H. M., Motulsky, S. L., Wertz, F. J., Morrow, S. L., Ponterotto, J. G. (2017). Recommendations for designing and reviewing qualitative research in psychology: Promoting methodological integrity. Qualitative Psychology, 4, 2–22. Maison (2022). Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne. PWN. Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana. (rozdział 10) Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. (rozdział 3) |
Learning outcomes: |
Knowledge: Knows and understands: WG_01 – to the extent necessary for existing paradigms to be revised - a worldwide body of work, covering theoretical foundations as well as general and selected specific issues - relevant to a particular discipline within the social sciences WG_02 – the main development trends in the disciplines of the social sciences in which the education is provided WG_03 – scientific research methodology in the field of the social sciences WK_01 – fundamental dilemmas of modern civilisation from the perspective of the social sciences WK_02 – economic, legal, ethical and other relevant determinants of scientific activity in the field of the social sciences Skills: Can: UW_01 – make use of knowledge from various fields of science, in particular the social sciences in order to creatively identify, formulate and innovatively solve complex problems or perform tasks of a research nature, and in particular to: define the purpose and object of scientific research in the field of the social sciences, formulate a research hypothesis, develop research methods, techniques and tools and apply them creatively, make inferences based on scientific findings UW_02 – critically analysing and evaluating the results of scientific research in the field of the social sciences, expert and other creative work and their contribution to the advancement of knowledge. Social competences: Is ready to: KK_01 – critically evaluating achievements within a given scientific discipline in the field of the social sciences KK_02 – critically assessing one's own contribution to the development of a scientific discipline KK_03 – recognising the importance of knowledge in solving cognitive and practical problems within a specific discipline in the field of the social sciences |
Assessment methods and assessment criteria: |
description of requirements related to participation in classes, including the permitted number of explained absences; The prerequisite for credit is: attendance in class, active participation in class through participation in discussion and performance of tasks, completion of homework assignments. Due to the blocked form of the class, one absence from class is allowed. principles for passing the classes and the subject (including resit session); Completion of one individual task, three tasks in groups and one presentation in class methods for the verification of learning outcomes; Correct execution of homework: 1) planning the qualitative research (research design, recruitment/selection criteria); 2) preparation of a qualitative interview scenario; 3) conducting 2 interviews on the topic; 4) an essay (3000 characters). In addition, active participation in the course. |
Practical placement: |
- |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO SEM
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 20 hours, 9 places
|
|
Coordinators: | Dominika Maison | |
Group instructors: | Dominika Maison | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Seminar - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.