Lokalizacja działalności gospodarczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-LDG-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Lokalizacja działalności gospodarczej |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje omówienie podstawowych koncepcji wyjaśniających lokalizację działalności gospodarczej. Poszukujemy odpowiedzi na pytania o najważniejsze czynniki lokalizacji w zależności od rodzaju działalności i skali przestrzennej badań, o możliwości zwiększania atrakcyjności inwestycyjnej, o przyczyny koncentracji przestrzennej przedsiębiorstw prywatnych i o zasady rozmieszczenia usług publicznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje omówienie podstawowych koncepcji wyjaśniających lokalizację działalności gospodarczej. Na początku przedstawione są uwarunkowania wpływające na decyzje przedsiębiorców wybierających miejsce prowadzenia działalności. Kolejne tematy związane sią z przedstawieniem w sposób chronologiczny najważniejszych podejść w wyjaśnianiu układu przestrzennego działalności gospodarczej (od klasycznych teorii lokalizacji rolnictwa, przemysłu i usług, po nowe koncepcje tłumaczące decyzje lokalizacyjne). W dalszej części zajęć podejmujemy dyskusję nad zmieniającą się rolą czynników lokalizacji, nad specyficznymi czynnikami lokalizacji różnorodnych działalności od najprostszych tradycyjnych aktywności człowieka po wytwarzanie najbardziej zaawansowanych technologicznie produktów przemysłu i usług. Analizujemy te czynniki w różnych skalach przestrzennych (od globalnej po lokalną). Innym tematem dyskusji jest atrakcyjność i konkurencyjność inwestycyjna oraz możliwości jej zwiększenia. Ten temat wiąże się z problemami bezpośrednich inwestycji zagranicznych, umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw. Procesy te wiążą się ze strategiami rozwoju przestrzennego, jakie stosują przedsiębiorstwa. Przy analizie wchodzenia firm na obce rynki, dyskutujemy o roli różnic kulturowych między krajem macierzystym inwestora i nowym rynkiem. Specyficznym problemem jest wyjaśnienie zasad i sposobów organizacji przestrzennej usług publicznych. Z tym zjawiskiem wiążą się konflikty lokalizacyjne powstające (zwykle w środowisku lokalnym) jako reakcja na decyzje lokalizacyjne inwestorów z sektora publicznego (władz państwowych i/lub samorządowych na różnych szczeblach). Rozważania problemów lokalizacji zamyka próba dyskusji podsumowującej nad przyczynami i skutkami nierównomiernego rozmieszczenia działalności gospodarczej człowieka w przestrzeni. |
Literatura: |
Benko G., 1993, Geografia technopolii. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 1 (s.13-39). Budner W., 2003, Lokalizacja przedsiębiorstw. Aspekty ekonomiczno-przestrzenne i środowiskowe. Poznań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Chojnicki Z. , T. Czyż, 2005, Rozwój społeczno-gospodarczy w ujęciu regionalnym, Biuletyn KPZK PAN, nr 219, [s.8-23]. Dmochowska-Dudek K., 2013, Syndrom NIMBY w przestrzeni wielkomiejskiej. Przykład Łodzi. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, rozdział x (s.23-55). Dziemianowicz W., 2008, Konkurencyjność gmin w kontekście relacji władze lokalne - inwestorzy zagraniczni. Warszawa, Wydawnictwo UW. Kuciński K. (red.), 2011, Glokalizacja. Warszawa, Difin. Wieloński A., Lokalizacja działalności gospodarczej. Warszawa, WGiSR UW. Wilk W., 2001, Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie. Warszawa, WGiSR UW, rozdział 2 (s.17-38). Wysocka E. (red.), 2001, Teoretyczne podstawy konkurencyjności w planowaniu przestrzennym, [s.13-18 i 41-52].
|
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: 1. Zna najważniejsze uwarunkowania decyzji lokalizacyjnych 2. Identyfikuje najważniejsze czynniki lokalizacji 3. Zna podstawowe koncepcje tłumaczące układ przestrzenny działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej. W zakresie umiejętności student: 1. Potrafi określić zestaw działań podnoszących atrakcyjność inwestycyjną obszaru. W zakresie postaw student: 1. Argumentuje potrzebę kompleksowego spojrzenia na decyzje o lokalizacji usług publicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się trzy elementy: 1) zaliczenie pisemne na podstawie treści prezentowanych w sali – 10 pytań otwartych – 50% oceny 2) Aktywny udział w dyskusjach wraz z odpowiedzią na kilka pytań w kartkówce - na podstawie wskazanych pozycji literatury – 25% oceny. 3) Przygotowanie i prezentacja opracowania na temat lokalizacji wybranego rodzaju działalności w mieście (grupy 2-3 osobowe) - 25% oceny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.