Zachowania przestrzenne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-ZPRZ-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zachowania przestrzenne |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są jednej z podstawowych form życia człowieka, jego aktywności w przestrzeni. W trakcie kursu przechodzimy stopniowo od analizy uwarunkowań zachowań przestrzennych człowieka do badań geograficznych konkretnych form tych zachowań (praca, mieszkanie, wypoczynek, zakupy). |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie pokazać dotychczasowe badania geograficzne nad aktywnością ludzi w czasie i w przestrzeni. Szczególne miejsce w tych analizach zajmuje podejście behawioralne, w ramach którego analizowane są zagadnienia percepcji środowiska, wyobrażeń, preferencji i postaw. Stanowi to podstawę analizy motywacji, oceny wyborów miejsc w przestrzeni. Na początku cyklu wykładów omawiane są uwarunkowania zachowań przestrzennych. Z jednej strony chodzi o wpływy społeczne, gospodarcze, technologiczne, z drugiej są to uwarunkowania wewnętrzne (psychologiczne, demograficzne). Kolejne wykłady to prezentacja dotychczasowych badań nad percepcją i waloryzacją przestrzeni. W analizach geograficznych ważne miejsce zajmuje tu sposób obrazowania uogólnień indywidualnych ocen przestrzeni (koncepcja map mentalnych). Inny ważny nurt tych badań to geografia czasu z próbami modelowania zachowań przestrzennych grup osób, społeczności. Druga część wykładów to prezentacja uwarunkowań, zróżnicowania przestrzennego, sposobów modelowania, wyjaśniania zachowań przestrzennych w różnych skalach przestrzennych kilku podstawowych form aktywności przestrzennej człowieka. Przechodzimy kolejno od zachowań migracyjnych, podróży i form spędzania czasu wolnego, przez analizę dojazdów do pracy i mobilności rezydencjalnej. Na koniec tych rozważań dochodzimy do analiz zachowań konsumentów. Prezentowane są szczególnie klasyczne i nowe podejścia w modelowaniu zachowań przestrzennych klientów centrów handlowych, innych obiektów handlowych, instytucji usługowych. Na koniec cyklu wykładów podejmujemy problem zmian w zachowaniach przestrzennych na skutek rozwoju technologii teleinformatycznych, wpływu pracy zdalnej na preferencje przestrzenne w korzystaniu z obiektów i form spędzania czasu poza aktywnością zawodową. Ćwiczenia są poświęcone analizie zachowań przestrzennych w różnych obszarach aktywności człowieka. Dwa z ćwiczeń mają charakter dyskusji na wybrany temat, po przeczytaniu tekstu wprowadzającego [1) przyczyny i skutki migracji oraz 2) zachowania zakupowe na rynku towarów i usług]. Pozostałe zajęcia to praca indywidualna studenta (gromadzenie danych i informacji, obliczenia i analiza wyników) nad jednym z aspektów zachowań przestrzennych. Pierwszym tematem są zachowania migracyjne i ich zmiany w cyklu życia (osoby, rodziny). Drugie zagadnienie to problem dojazdów do pracy (ich skali, zasięgu). Trzecia praca dotyczy zachowań przestrzennych związanych ze spędzaniem czasu wolnego. |
Literatura: |
Bombol M., Dąbrowska A., 2003, Czas wolny. Konsument - rynek - marketing. Warszawa, Liber. Jałowiecki B., Szczepański M.S., 2002, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar (rozdział 6). Kaczmarek J., 1996, Dzienna ścieżka życia mieszkańców Łodzi a warunki życia w mieście. Łódź, Łódzkie Towarzystwo Naukowe. Walmsley D.J., Lewis G.J., 1997, Geografia człowieka. Podejścia behawioralne. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Węcławowicz G. (red.), 1983, Geografia czasu. Przegląd Zagranicznej Literatury Geograficznej. Zeszyt 1. |
Efekty uczenia się: |
Wykład W zakresie wiedzy student/ka: 1. Zna uwarunkowania zachowań przestrzennych. 2. Zna podstawowe rodzaje aktywności przestrzennej w czasie aktywności zawodowej i czasie wolnym osób. W zakresie umiejętności student/ka: 1. Potrafi analizować wpływ zmian technologicznych na zakres zachowań przestrzennych. Ćwiczenia W zakresie wiedzy student/ka: 1. Zna zmienne decydujące o zachowaniach przestrzennych konsumentów usług i handlu. W zakresie umiejętności student/ka: 1. Potrafi określić pole informacji i pole wykorzystania przestrzeni miejskiej dla konsumenta wybranego rodzaju usług. 2. Określić obszar oddziaływania miasta na podstawie zakresu dojazdów do pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z treści wykładu (15 pytań - test wyboru i pytania otwarte). Prawidłowa odpowiedź na każde z pytań = 4 pkt. Łącznie z egzaminu można uzyskać 60 punktów. Skala ocen: do 30 pkt = 2,0; 31-36 pkt = 3,0; 37-42 pkt = 3,5; 43-49 pkt = 4,0; 50-55 pkt = 4,5; 56-60 pkt = 5,0 Osoby, które uzyskają z ćwiczeń ocenę bardzo dobrą są zwolnione z egzaminu końcowego (równoznaczne z otrzymaniem bardzo dobrej oceny końcowej z przedmiotu). Student/ka ma prawo do egzaminu końcowego po zaliczeniu ćwiczeń (uzyskaniu co najmniej połowy punktów za ćwiczenia). W przypadku drugiego terminu zaliczenia końcowego (wykład) obowiązują te same zasady, co w terminie pierwszym. Prawo do pisemnego egzaminu końcowego (wykład) przysługuje studentom, którzy otrzymali przynajmniej połowę (czyli 20) z maksymalnej liczby punktów za ćwiczenia. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach. Możliwa jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Nieobecność (także usprawiedliwiona) na co najmniej połowie zajęć uniemożliwia zaliczenie ćwiczeń. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na 2 lub 3 ćwiczeniach lub uzyskania niewystarczającej liczby punktów z ćwiczeń możliwe jest ich zaliczenie poprzez (ponowne) wykonanie trzech prac kameralnych oraz napisanie eseju na wskazany przez prowadzącego temat (punktowanego jak za udział w dwóch ćwiczeniach z dyskusją nad tekstem). Wszystkie prace muszą być oddane do sprawdzenia najpóźniej na tydzień przed rozpoczęciem egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru zimowego. Po zaliczeniu ćwiczeń student/ka ma prawo do pisemnego egzaminu końcowego w sesji poprawkowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.