Globalization versus environment
General data
Course ID: | 1900-3-GSP-GL |
Erasmus code / ISCED: |
07.9
|
Course title: | Globalization versus environment |
Name in Polish: | Globalizacja a środowisko przyrodnicze |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 2 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | geography |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Poznanie złożonych relacji między procesami globalizacji a środowiskiem przyrodniczym. Historia tych relacji. Człowiek jako podmiot i przedmiot relacji ze środowiskiem. Krytyczne podejście do obiegowych interpretacji. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładu jest ukazanie i przedyskutowanie relacji między procesami globalizacji a środowiskiem przyrodniczym, przede wszystkim w sytuacjach konfliktowych, między gospodarczymi, społecznymi i kulturowymi następstwami globalizacji a środowiskiem przyrodniczym (antropopresja). Zmiany dokonujące się w środowisku, w różnych strefach klimatycznych, w różnych typach środowiska, w różnych kontekstach społeczno-gospodarczych. Czy wszystkie zmiany w środowisku uwarunkowane są procesami globalizacji. |
Full description: |
(in Polish) Jest to wykład o wzajemnych relacjach między globalizacją (definiowaną na innych przedmiotach wykładanych na uczelni), a rozumianą najczęściej jako ogół procesów prowadzących do coraz większej współzależności i integracji państw, społeczeństw, gospodarek i kultur („tworzenie się jednego świata", „światowego społeczeństwa”) a unikatowym środowiskiem przyrodniczym Ziemi stanowiącym szczególnego rodzaju interaktywną „scenę”, na której toczy się życie społeczne i gospodarcze. Zarówno czynniki środowiskowe jak i procesy globalizacji (w tym rosnące znaczenie organizacji ponad- i międzynarodowych, w szczególności ponadnarodowych korporacji) odgrywają określone role (nie do końca rozpoznane, rozumiane i uświadamiane). Zakres swobody aktorów ograniczony jest możliwościami sceny (Ziemia jest tylko jedna). Nieznajomość istniejących ograniczeń i/lub nieliczenie się z nimi rodzi sytuacje kryzysowe i konflikty, powodujące rozwój nowych, nieprzewidywanych wcześniej form ryzyka, wzrost nierówności społecznych w skali globu czy też w skali poszczególnych społeczeństw. Przykładami takich sytuacji mogą być istniejące (lub potencjalne) konflikty o zasoby naturalne (paliwa kopalne, woda), degradacja środowiska (w tym deterioracja terenów rolniczych, pastwisk), następstwa masowej turystyki i wiele innych negatywnych zjawisk, jak choćby pustynnienie, „dziura ozonowa”, globalne zmiany klimatu. W ten sposób formuje się, niewątpliwie dyskusyjna, wizja współczesnego społeczeństwa jako „społeczeństwa ryzyka”. To ryzyko dotyczy nie tylko problemów ekonomicznych, ale także zdrowia publicznego i środowiska przyrodniczego. Wykłady są i będą przede wszystkim krytycznym przeglądem sytuacji konfliktowych między społecznymi, gospodarczymi i kulturowymi następstwami globalizacji a środowiskiem przyrodniczym (dokonującymi się w nim zmianami) w różnych strefach klimatycznych i w różnych typach środowiska. Podstawowe pytania wymagające znalezienia odpowiedzi, to: Jakie są przyczyny zmian na styku człowiek – przyroda ocenianych jako niekorzystne? Jakie są możliwe odpowiedzi człowieka w takich sytuacjach konfliktowych? (jakie strategie „na przeżycie” może człowiek rozwinąć). Łącznie przedmiot obejmuje 45 godz. zajęć (30 + 15) - jest to bezpośredni kontakt z prowadzącymi, czyli udział w zajęciach. Przygotowanie prac pisemnych i referatów - 10 godz. Studiowanie literatury - 5 godzin. Wymienione godziny nie obejmują konsultacji z prowadzącymi zajęcia, które są realizowane na życzenie studentów. |
Bibliography: |
(in Polish) Archer, D., 2011, Globalne ocieplenie. Zrozumieć prognozę, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 196 Bąkiewicz, A., U. Żuławska, (Red.), 2010, Rozwój w dobie globalizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 616 Craig, J.R., D.J. Vaughan, B.J. Skinner, 2003, Zasoby Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 502 Czerny, M., 2012, (Red.), Bieda i bogactwo we współczesnym świecie. Studia z geografii rozwoju, Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 357 Czerny, M., 2005, Globalizacja a rozwój. Wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 240 Duxbury, A.C., A.B. Duxbury, K.A. Sverdrup, 2002, Oceany świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 636 Graniczny, M., W. Mizerski, 2009, Katastrofy przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 198 Haliżak, E., R. Kuźniar, J. Symonides, (Red.), 2003, Globalizacja a stosunki międzynarodowe, Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz, s. 370 Kempny, M., 1998, Globalizacja. W: Encyklopedia socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 241 Kuciński, K., 2002, Gospodarka globalna, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań, s. 271 Landes, D. S., 2000, Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa, s 732 Mannion, A.M., 2001, Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 450 Otok, S., 2012, Geografia polityczna. Geopolityka – ekopolityka – globalistyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s 220 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W19, K_U04, K_U05, K_K05, Efekty specjalnościowe: S2_W04, S2_W05,S2_W14, S2_U04, S2_U05, S2_K05 Student dzięki wykładom i przestudiowanej literaturze rozumie znaczenie podstawowych terminów i pojęć związanych z globalizacją (różne aspekty globalizacji), środowiskiem przyrodniczym i działalnością człowieka (różnymi jego aktywnościami) i sprawnie posługuje się nimi. Zna rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz wzajemne związki przyroda - człowiek. Zna literaturę przedmiotu i potrafi znaleźć potrzebne informacje. Zna koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk na powierzchni Ziemi. Potrafi dokonać charakterystyki różnych form gospodarki, dostrzega ewolucję gospodarki w skali świata i w skali regionalnej (globalizacja) i zdaje sobie sprawę z zagrożeń dla środowiska przyrodniczego (globalne zmiany klimatu) jakie zmiany gospodarcze niosą. Zna współczesne trendy w rozwoju badań naukowych oraz zastosowania osiągnięć naukowych w badaniach o Ziemi i środowisku. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach nie jest obowiązkowa. Podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena na egzaminie ustnym. W ciągu całego semestru podczas wykładów, często przeradzających się w dyskusję (studenci są "wciągani w dyskusję", skłaniani do komentowania bieżących wydarzeń), dokonywana jest bieżąca ocena jakości wystąpień studentów. Zaangażowanie w prowadzone zajęcia jest oceniane jako bardzo pozytywnie. Jakość zadawanych pytań i wygłaszanych komentarzy (generalnie jakość dyskusji) to 1/5 końcowej oceny. Na koniec zajęć przewidziany jest egzamin ustny (80% oceny). W razie niemożności jego przeprowadzenia będzie to egzamin pisemny - forma eseju przygotowanego w określonym czasie. |
Practical placement: |
(in Polish) nie są przewidziane |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jerzy Makowski | |
Group instructors: | Anna Dudek, Jerzy Makowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - No assessment Lecture - Examination |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jerzy Makowski | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - No assessment Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.