Local and regional conflicts in Europe and North America
General data
Course ID: | 1900-3-KEU-GL |
Erasmus code / ISCED: |
07.1
|
Course title: | Local and regional conflicts in Europe and North America |
Name in Polish: | Konflikty lokalne i regionalne w Europie i Ameryce Północnej |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | geography |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) - |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem nadrzędnym jest przedstawienie Europy i Ameryki Północnej jako regionów pełnych wewnętrznych konfliktów, tak na płaszczyźnie politycznej, jak i społecznej, a także zrozumienie, że pojęcie „konflikt” w badaniach geograficznych nie odnosi się wyłącznie do sporów międzynarodowych o militarnym charakterze. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W03, K_W12, K_W13 / K_U07, K_U08 / K_K02 Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W11, S2_W13 / S2_U07, S2_U08 / S2_K02 WIEDZA: - zna mechanizmy społeczne stanowiące o przebiegu konfliktów regionalnych/lokalnych oraz konfliktów pamięci wokół regionów. UMIEJĘTNOŚCI: - student potrafi wskazać różne rodzaje konfliktów, - student potrafi samodzielnie zinterpretować zjawiska kulturowe obecne w przestrzeni konfliktu, - rozumie znaczenie różnic społecznych w rozwoju konfliktu i potrafi je wykorzystać w celu osiągnięcia konsensusu, - postrzega miasto, jako arenę konfliktów społecznych i politycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - potrafi przyjąć punkty widzenia różnych stron konfliktu, - student zna i rozumie przyczyny narastania konfliktu społecznego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności), 2. Aktywność podczas spotkań - na każdym spotkaniu z listy (nie dotyczy spotkań z gośćmi) studenci mają do zdobycia po 5 pkt. za aktywności w trakcie zajęć. Oceniane jest przygotowanie do zajęć i zaangażowanie w zadane aktywności. W sumie do zdobycia jest 60 pkt. Zaliczenie po osiągnięciu progu 60% (36 pkt) przy jednoczesnej odpowiedniej frekwencji. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 45 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Skorupska | |
Group instructors: | Piotr Kołpak, Magdalena Skorupska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
|
Main fields of studies for MISMaP: | geography |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) TEMATY SPOTKAŃ: 1. Wielka Brytania po brexicie + analiza SWOT 2. Wojna polsko-polska, czyli o politycznej polaryzacji społeczeństwa polskiego i jego wyborczych przejawach od 2007 r. + debata oksfordzka 3. Konflikt w Ukrainie + symulacja obrad Rady Bezpieczeństwa ONZ 4. Wyborcze przepychanki w USA. O co chodzi w najbardziej skomplikowanym systemie wyborczym na świecie + elementy badań rynku wyborczego i marketingu wyborczego . 5. Konflikty tatrzańskie + poster naukowy 6. Grecja - burzliwa historia + analiza tekstów naukowych 7. Irlandia- jeden naród, dwa państwa? + film 8. Czy dać Polsce Śląsk, to jak małpie dać zegarek? Ślązacy w konfliktach środkowoeuropejskich + analiza współczesnych przekazów popkulturowych 9. Staroobrzędowcy: skomplikowane dziedzictwo mniejszości wypędzonej + rozmowa z byłym przewodniczącym Naczelnej Rady Staroobrzedowców 10. Łemkowszczyzna: wyludniona kraina na pograniczu polsko-słowacko-ukraińskim + zdalna wizyta na cmentarzu łemkowskim 11. Trójkąt bieszczadzki: między AL, NSZ i UPA + analiza wspomnień uczestników 12. Pamięć Wołynia: dawne i współczesne konteksty + debata oksfordzka |
|
Full description: |
(in Polish) 1. W ramach zajęć studenci zapoznają się z historią Wielkiej Brytanii oraz jej sytuacją geopolityczną, zwłaszcza po wyjściu z Unii Europejskiej. W ramach analizy SWOT przeanalizują możliwe drogi kształtowania polityki zagranicznej Wielkiej Brytanii. 2. Tematem zajęć będzie bieżąca sytuacja polityczna w Polsce, głównie jej aspekty wyborcze wraz z genezą konfliktu. Studenci będą próbowali rozstrzygnąć obecny spór w trakcie debaty oksfordzkiej. 3. Zajęcia skoncentrują się przede wszystkim na przyczynach, przebiegu i skutkach konfliktów u naszych wschodnich sąsiadów. W ramach symulacji obrad RB ONZ studenci spróbują wcielić się w role członków Rady i zaproponować możliwe rozwiązania. 4. Celem spotkania będzie zapoznanie się z systemem wyborczym Stanów Zjednoczonych i próba zrozumienia zróżnicowania przestrzennego amerykańskiego elektoratu. W ramach zajęć studenci poznają i spróbują wykorzystać podstawowe narzędzia badań wyborczych. 5. Na spotkaniu studenci poznają historię Tatr, zmieniającą się przynależność, konflikty graniczne i współczesne problemy mieszkańców Podhala. W ramach podsumowania przygotują poster naukowy. 6. Tematem zajęć będzie burzliwa historia Grecji, z naciskiem na współczesne konflikty. W ramach przygotowania do zajęć studenci zapoznają się z literaturą naukową związaną z tematem, a w trakcie trwania zajęć będą pełnić role ekspertów . 7. Zajęcia będą dotyczyły konfliktu w Irlandii i rozpoczną się projekcją filmu, a zakończą dyskują. 8: Na zajęciach rozpatrywane będą kwestie tożsamościowe dotyczące ludności zamieszkującej Górny Śląsk – przede wszystkim w kontekście konfliktów politycznych wokół dążeń do uzyskania statusu mniejszości narodowej. 9: Kolejny temat z zakresu konfliktów tożsamościowych dotyczył będzie zmagań mniejscości religijnej staroobrzędowców o zachowanie swoich miejsc pamięci. Punktem wyjściowym będą zmagania staroobrzędowców o zachowanie zagrożonego cemntarza w Białogórach. Studenci przeprowadzą wywiad z byłym przewodniczącym Naczelnej Rady Staroobrzędowców. 10: Tematem zajęć będzie problematyka tożsamościowa Łemków od końca XIX wieku, przez II wojnę światową i Akcję „Wisła” aż do dzisiaj. Punktem wyjściowym będzie konflikt lokalny o cmentarz w Łupkowie Starym zagrożony budową gazociągu Polska-Słowacja. 11: Na tych zajęciach studenci poznają zawiłą historię zmagań wojennych w Bieszczadach w czasie II wojny światowej oraz w pierwszych latach okresu stalinowskiego. Znajomość tego konfliktu jest potrzebna do zrozumienia konfliktów lokalnych, np. wokół burzenia pomnika Karola Świerczewskiego w Jabłonkach. 12: Na zajęciach analizowane będą dzieje długotrwałego konfliktu pamięci wokół tzw. rzezi wołyńskiej z lat 1943-1944 oraz jego wpływ na politykę międzynarodową Polski i Ukrainy. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Kowalski M. (red.), 2003, Przestrzeń wyborcza Polski, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa Oleinik A., 2018, Building Ukraine From Within : A Sociological, Institutional, and Economic Analysis of a Nation-State in the Making, rozdz. 1-7. Analizy i raporty Ośrodkach Studiów Wschodnich: https://www.osw.waw.pl/ Engstrom EJ, Kernell S., 2014, Party Ballots, Reform, and the Transformation of America’s Electoral System. Cambridge University Press(dostępne onlilne) Iwaniec E. ,1977, Z dziejów staroobrzędowców na ziemiach polskich. Kopczyński M., Tygielski W., 2010, Pod wspólnym niebem. Narody dawnej Rzeczypospolitej. Marshall T., 2021, Potęga geografii, Poznań (fragmenty) Motyka G., 2011, Od rzezi wołyńskiej do Akcji “Wisła”. Konflikt polsko-ukraiński 1943-1947. Nijakowski L. M., 2006,, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Warszawa. Wanatowicz M.W., 2004, Od indyferentnej ludności do śląskiej narodowości? Postawy narodowe ludności autochtonicznej Górnego Śląska w latach 1945-2003 w świadomości społecznej |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 45 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Skorupska | |
Group instructors: | Piotr Kołpak, Magdalena Skorupska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
|
Main fields of studies for MISMaP: | geography |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) TEMATY SPOTKAŃ: 1. Wielka Brytania po brexicie + analiza SWOT 2. Wojna polsko-polska, czyli o politycznej polaryzacji społeczeństwa polskiego i jego wyborczych przejawach od 2007 r. + debata oksfordzka 3. Konflikt w Ukrainie + symulacja obrad Rady Bezpieczeństwa ONZ 4. Wyborcze przepychanki w USA. O co chodzi w najbardziej skomplikowanym systemie wyborczym na świecie + elementy badań rynku wyborczego i marketingu wyborczego . 5. Konflikty tatrzańskie + poster naukowy 6. Grecja - burzliwa historia + analiza tekstów naukowych 7. Irlandia- jeden naród, dwa państwa? + film 8. Czy dać Polsce Śląsk, to jak małpie dać zegarek? Ślązacy w konfliktach środkowoeuropejskich + analiza współczesnych przekazów popkulturowych 9. Staroobrzędowcy: skomplikowane dziedzictwo mniejszości wypędzonej + rozmowa z byłym przewodniczącym Naczelnej Rady Staroobrzedowców 10. Łemkowszczyzna: wyludniona kraina na pograniczu polsko-słowacko-ukraińskim + zdalna wizyta na cmentarzu łemkowskim 11. Trójkąt bieszczadzki: między AL, NSZ i UPA + analiza wspomnień uczestników 12. Pamięć Wołynia: dawne i współczesne konteksty + debata oksfordzka |
|
Full description: |
(in Polish) 1. W ramach zajęć studenci zapoznają się z historią Wielkiej Brytanii oraz jej sytuacją geopolityczną, zwłaszcza po wyjściu z Unii Europejskiej. W ramach analizy SWOT przeanalizują możliwe drogi kształtowania polityki zagranicznej Wielkiej Brytanii. 2. Tematem zajęć będzie bieżąca sytuacja polityczna w Polsce, głównie jej aspekty wyborcze wraz z genezą konfliktu. Studenci będą próbowali rozstrzygnąć obecny spór w trakcie debaty oksfordzkiej. 3. Zajęcia skoncentrują się przede wszystkim na przyczynach, przebiegu i skutkach konfliktów u naszych wschodnich sąsiadów. W ramach symulacji obrad RB ONZ studenci spróbują wcielić się w role członków Rady i zaproponować możliwe rozwiązania. 4. Celem spotkania będzie zapoznanie się z systemem wyborczym Stanów Zjednoczonych i próba zrozumienia zróżnicowania przestrzennego amerykańskiego elektoratu. W ramach zajęć studenci poznają i spróbują wykorzystać podstawowe narzędzia badań wyborczych. 5. Na spotkaniu studenci poznają historię Tatr, zmieniającą się przynależność, konflikty graniczne i współczesne problemy mieszkańców Podhala. W ramach podsumowania przygotują poster naukowy. 6. Tematem zajęć będzie burzliwa historia Grecji, z naciskiem na współczesne konflikty. W ramach przygotowania do zajęć studenci zapoznają się z literaturą naukową związaną z tematem, a w trakcie trwania zajęć będą pełnić role ekspertów . 7. Zajęcia będą dotyczyły konfliktu w Irlandii i rozpoczną się projekcją filmu, a zakończą dyskują. 8: Na zajęciach rozpatrywane będą kwestie tożsamościowe dotyczące ludności zamieszkującej Górny Śląsk – przede wszystkim w kontekście konfliktów politycznych wokół dążeń do uzyskania statusu mniejszości narodowej. 9: Kolejny temat z zakresu konfliktów tożsamościowych dotyczył będzie zmagań mniejscości religijnej staroobrzędowców o zachowanie swoich miejsc pamięci. Punktem wyjściowym będą zmagania staroobrzędowców o zachowanie zagrożonego cemntarza w Białogórach. Studenci przeprowadzą wywiad z byłym przewodniczącym Naczelnej Rady Staroobrzędowców. 10: Tematem zajęć będzie problematyka tożsamościowa Łemków od końca XIX wieku, przez II wojnę światową i Akcję „Wisła” aż do dzisiaj. Punktem wyjściowym będzie konflikt lokalny o cmentarz w Łupkowie Starym zagrożony budową gazociągu Polska-Słowacja. 11: Na tych zajęciach studenci poznają zawiłą historię zmagań wojennych w Bieszczadach w czasie II wojny światowej oraz w pierwszych latach okresu stalinowskiego. Znajomość tego konfliktu jest potrzebna do zrozumienia konfliktów lokalnych, np. wokół burzenia pomnika Karola Świerczewskiego w Jabłonkach. 12: Na zajęciach analizowane będą dzieje długotrwałego konfliktu pamięci wokół tzw. rzezi wołyńskiej z lat 1943-1944 oraz jego wpływ na politykę międzynarodową Polski i Ukrainy. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Kowalski M. (red.), 2003, Przestrzeń wyborcza Polski, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa Oleinik A., 2018, Building Ukraine From Within : A Sociological, Institutional, and Economic Analysis of a Nation-State in the Making, rozdz. 1-7. Analizy i raporty Ośrodkach Studiów Wschodnich: https://www.osw.waw.pl/ Engstrom EJ, Kernell S., 2014, Party Ballots, Reform, and the Transformation of America’s Electoral System. Cambridge University Press(dostępne onlilne) Iwaniec E. ,1977, Z dziejów staroobrzędowców na ziemiach polskich. Kopczyński M., Tygielski W., 2010, Pod wspólnym niebem. Narody dawnej Rzeczypospolitej. Marshall T., 2021, Potęga geografii, Poznań (fragmenty) Motyka G., 2011, Od rzezi wołyńskiej do Akcji “Wisła”. Konflikt polsko-ukraiński 1943-1947. Nijakowski L. M., 2006,, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Warszawa. Wanatowicz M.W., 2004, Od indyferentnej ludności do śląskiej narodowości? Postawy narodowe ludności autochtonicznej Górnego Śląska w latach 1945-2003 w świadomości społecznej |
Copyright by University of Warsaw.