Statistical methods as a globalization measures
General data
Course ID: | 1900-3-MSG-GL |
Erasmus code / ISCED: |
11.2
|
Course title: | Statistical methods as a globalization measures |
Name in Polish: | Metody statystyczne jako miary globalizacji |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | geography |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie się ze wskaźnikami i miernikami opisującymi poziom globalizacji w poszczególnych państwach. Nabycie przez studentów umiejętność samodzielnego obliczania mierników i wskaźników oraz analizowania ich wartości pomiędzy poszczególnymi państwami i regionami. Opanowanie umiejętności wyciągania wniosków dotyczących wartości poszczególnych mierników. |
Full description: |
(in Polish) - Pojęcie mierników i wskaźników, odpowiedni sposób ich doboru, umiejętne formułowanie celu oraz sposobu jego monitorowania, - Zastosowanie mierników i wskaźników do tworzenia oraz monitorowania dokumentów strategicznych, - Najczęściej popełniane błędy w analizie statystycznej, problem słabej jakości danych w krajach rozwijających się, - Obliczanie wskaźnika Giniego i analiza jego wielkości w poszczególnych regionach, - krzywa Lorenza wraz z analizą, - obliczanie wskaźników: HPI, HDI, - zastosowanie metody standaryzacji, - zastosowanie testu chi-kwadrat, - sposoby konstruowania indeksów GDI i GEM, - zastosowanie współczynnika zwartości socjoetnicznej, - tworzenie typologii, - zastosowanie korelacji: Spearmana i Pearsona, Tau Kendalla - zastosowanie metody bonitacji punktowej. Ćwiczenia prowadzone w sali komputerowej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Norcliffe G. B., 1986, Statystyka dla geografów, PWN, Warszawa. 2. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., 1999, Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław. 3. Runge J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej : elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. 4. Czerny M., 2005, Globalizacja a rozwój, PWN, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu ćwiczeń student: 1. w zakresie wiedzy: - zna fachową terminologię z zakresu metod statystycznych wykorzystywanych w geografii, - posiada podstawową wiedzę o doborze mierników oraz odpowiednim formułowaniu celu do dokumentów strategicznych, - rozumie potrzebę określania mierników jako sposobu oceny stopnia realizacji przyjętego celu, - zna i rozumie zależności między słabą jakością danych statystycznych a błędami popełnianymi w analizę ilościowej, - rozumie przyczyny przestrzennego zróżnicowania mierników i wskaźników opisujących stopień globalizacji. 2. w zakresie umiejętności: - umie obliczać podstawowe mierniki i wskaźniki globalizacji, - potrafi dokonać analizy wartości mierników rozwoju społeczno-gospodarczego oraz stworzyć ranking państw pod względem poziomu ich rozwoju, - potrafi wykorzystywać literaturę naukową (w tym także literaturę w języku obcym) oraz inne źródła do pozyskiwania wartości mierników oraz obliczania wskaźników globalizacji, - umie wyciągać wnioski na podstawie poszczególnych mierników dotyczące poziomu rozwoju danego państwa bądź regionu. - potrafi obliczyć następujące mierniki i wskaźniki: wskaźnik Giniego, krzywa Lorenza, wskaźnik HPI, HDI, współczynnik zwartości socjoetnicznej, wskaźnik korelacji Spearmana i Pearsona. 3. w zakresie kompetencji społecznych: - rozumie znaczenie wskaźnika zwartości socjoetnicznej jako miernika opisującego poziom różnorodności kulturowej w wybranych regionach, - potrafi pracować w grupie, dyskutować i dokonywać wspólnych wyborów w ramach grupy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność na ćwiczeniach (20% oceny), przygotowanie ćwiczeń (80%). Ćwiczenia w sali komputerowej. |
Copyright by University of Warsaw.