University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of tourism geography

General data

Course ID: 1900-3-PGT-GSET
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Basics of tourism geography
Name in Polish: Podstawy geografii turyzmu
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia turystyki) - sem. 1
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Main fields of studies for MISMaP:

geography

Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W cyklu 2020Z przedmiot prowadzony w formie zdalnej, na platformie Google Meets.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi aspektami turystyki (w tym przestrzennymi, socjologicznymi i ekonomicznymi) oraz z podstawowymi teoriami i koncepcjami badawczymi wykorzystywanymi w naukach o turystyce, a zwłaszcza w geografii turyzmu.

Przedmiot jest prowadzony w formie wykładu z elementami konwersatorium (dyskusja na wcześniej zadany temat, poprzedzona koniecznością zapoznania się studentów z rekomendowanymi pozycjami literatury).

Studenci zapisani na przedmiot są zobligowani do uczestniczenia w zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru.

Full description: (in Polish)

W ramach wykładu przedstawiane są następujące zagadnienia:

- przedmiot turystyki, zarówno w ujęciu wąskim , jak i szerokim;

- atrakcyjność turystyczna obszaru; relacje między pojęciami zasób turystyczny – walor turystyczny – atrakcja turystyczna;

- rola turystyki w życiu jednostki i społeczeństw; motywy podróży turystycznych; zachowania turystyczno-rekreacyjne i ich klasyfikacja; typologia turystów;

- teoria w naukach o turystyce i właściwe dla teorii turystycznych metody gromadzenia i opracowywania danych empirycznych;

- funkcja turystyczna obszaru (miejscowości) i metody jej pomiaru; rola turystyki w gospodarce (kraju, regionu, miejscowości);

- definicje, cechy oraz klasyfikacje przestrzeni turystycznej; nowe przestrzenie w turystyce;

- całościowe i cząstkowe koncepcje przestrzeni turystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem miejskich i podmiejskich przestrzeni turystycznych;

- percepcja przestrzeni turystycznej, w tym: sposoby postrzegania walorów turystycznych, społeczno-kulturowe uwarunkowania percepcji przestrzeni, podróżowanie turystyczne jako wizualna konsumpcja;

- pojęcie i koncepcje regionu turystycznego; podział regionów turystycznych; przykłady regionalizacji turystycznych Polski;

- społeczno-kulturowe i społeczno-gospodarcze następstwa turystyki - pozytywna i negatywna funkcja turystyki.

Nakład pracy studenta:

- wykład - udział w zajęciach: 30 godzin

- przygotowanie do modułów dyskusyjnych - zapoznanie się z literaturą: 2-3 godziny

- przygotowanie do zaliczenia: 3-5 godzin.

Bibliography: (in Polish)

Durydiwka M., Duda-Gromada K. (red.) (2011), Przestrzeń turystyczna - czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa.

Kowalczyk A. (2001), Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Kurek W. (red.) (2007), Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Liszewski S. (1995), Przestrzeń turystyczna, Turyzm, 5, 2, 87 -103

Liszewski S. (2003), Region turystyczny, Turyzm, 13, 1, 43-54

Liszewski S. (2009), Przestrzeń turystyczna Polski. Koncepcja regionalizacji turystycznej, Folia Turistica, 21, 17-30

Liszewski S., Baczwarow M. (1998), Istota i właściwości przestrzeni rekreacyjno-turystycznej, Turyzm, 8, 1, 39-67

Mazurkiewicz L. (2012), Wybrane teorie oraz metody badawcze turystyki, AWF im. J, Piłsudskiego w Warszawie, Warszawa

Panasiuk A. (red.) (2007), Ekonomika turystyki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa

Przecławski K. (2001), Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Albis, Kraków

Stachowski J. (1993), O pojmowaniu przestrzeni w geografii turyzmu, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Geografia, 24, Nauki Matematyczno-Przyrodnicze, 82, 171-180

Warszyńska J., Jackowski A. (1978), Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa

Winiarski R., Zdebski J. (2008), Psychologia turystyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa

Włodarczyk B. (2009), Przestrzeń turystyczna. Istota, koncepcje, determinanty rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Learning outcomes: (in Polish)

Przedmiot do wyboru: Ścieżka III: Geografia turystyki: Podstawy geografii turystyki

Efekty specjalnościowe: S1_W03, S1_W04, S1_W05, S1_W11, S1_U01, S1_U04, S1_U11, S1_U13

WIEDZA

Student zna i rozumie:

1. Główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii turyzmu, w tym teorie i koncepcje badawcze (S1_W01)

2. Koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni turystycznej (S1_W05)

3. Zaawansowane kategorie pojęciowe w zakresie geografii turyzmu (S1_W07)

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

1. Wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu geografii turyzmu do opisu i rozwiązania problemu badawczego (S1_U01)

2. Zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych dotyczących zjawisk przestrzennych w zakresie geografii turyzmu (S1_U02)

3.Wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła, także w języku angielskim, w zakresie geografii turyzmu (S1_U07)

4. Posługiwać się szczegółową terminologią w zakresie geografii turyzmu w języku obcym na poziomie B2+ w swobodnej wypowiedzi (S1_U12)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

1. Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy o turystyce nie tylko w ujęciu geograficznym, ale też interdyscyplinarnym (S1_K01)

2. Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno-ekonomicznego za rozwój obszarów turystycznych (S1_K07)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy przekazanej podczas zajęć oraz aktywność studentów.

Egzamin odbędzie się w formie pisemnego testu (na ocenę). Jeśli test zostanie zaliczony, a student wykazał się dodatkowo aktywnością na zajęciach (częstość i poprawność merytoryczna wypowiedzi), to ocena końcowa może być podwyższona (o 0,5 stopnia).

W przypadku oceny negatywnej, student może przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej. Do egzaminu poprawkowego mogą przystąpić wyłącznie osoby, które nie zaliczyły przedmiotu w pierwszym terminie lub nie mogły wówczas przystąpić do egzaminu z przyczyn losowych. Jednakże wówczas konieczne jest przedłożenie usprawiedliwienia (np. zwolnienie lekarskie).

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Durydiwka
Group instructors: Małgorzata Durydiwka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)