Tourism and local development
General data
Course ID: | 1900-3-TRL-MT |
Erasmus code / ISCED: |
07.9
|
Course title: | Tourism and local development |
Name in Polish: | Turystyka a rozwój lokalny |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | geography |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym, w tym z: miejscowymi uwarunkowaniami rozwoju turystyki, różnymi koncepcjami rozwoju lokalnego (istotnymi z punktu widzenia turystyki i rekreacji), wybranymi przykładami zakończonych inicjatyw mających na celu wykorzystania turystyki i rekreacji (łącznie z kulturą, sportem i rozrywką) w rozwoju lokalnym. |
Full description: |
(in Polish) W ramach wykładu prezentowane są następujące zagadnienia: - Pojęcie rozwoju lokalnego. Geneza idei rozwoju lokalnego. Uwarunkowania i czynniki rozwoju lokalnego (według J. J. Paryska) - Rozwój lokalny w różnych koncepcja rozwoju regionalnego. Rozwój zrównoważony i rozwój niezrównoważony - Wybrane koncepcje przydatne dla badania roli turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym: koncepcja biegunów wzrostu, koncepcja zależności od ścieżki, koncepcja turystyki zrównoważonej, koncepcja zintegrowanego ośrodka turystycznego, koncepcja miejskich obszarów nadwodnych (waterfront). - Historyczne przykłady wpływu turystyki i rekreacji na rozwój lokalny (m.in. przykłady z Wielkiej Brytanii, Austrii, Włoch, Tajlandii) - Współczesne przykłady wpływu turystyki i rekreacji oraz sportu, kultury i rozrywki na rozwój lokalny na terenach miejskich (m.in. przykłady z Wielkiej Brytanii, USA, Hongkongu) - Współczesne przykłady wpływu turystyki i rekreacji oraz sportu, kultury i rozrywki na rozwój lokalny na terenach pozamiejskich (m.in. przykłady z Hiszpanii, Austrii, Czech, Włoch, RPA, Polski). |
Bibliography: |
(in Polish) Gołembski G., red. (2002) Metody stymulowania rozwoju turystyki w ujęciu przestrzennym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań. Gwosdz K. (2003), Pozytywne i negatywne ścieżki (virtuous and vicious paths) – próba zastosowania teorii zależności od ścieżki (path dependency) do wybranych miast konurbacji górnośląskiej [w:] I. Sagan M. Czepczyński (red.), Wymiar i współczesne interpretacje regionu, Uniwersytet Gdański, Katedra Geografii Ekonomicznej, Gdańsk-Poznań, 227-238. Kowalczyk A. red. (2010) Turystyka zrównoważona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Kowalczyk A., Derek M. (2010) Zagospodarowanie turystyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Kozak M. W. (2009) Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem, EUROREG, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. Majewska J. (2012) Rola samorządu terytorialnego w kształtowaniu funkcji turystycznej gmin, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań. Parysek J. J. (2001) Podstawy gospodarki lokalnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Pawlusiński R. (2005) Samorząd lokalny a rozwój turystyki. Przykład gmin Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Uniwersytet Jagielloński, Kraków. Tölle A. (2010) Restrukturyzacja miejskich obszarów nadwodnych. Aspekty urbanistyczne, zarządzające i społeczno-kulturowe, Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Seria „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, nr 10, Poznań. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student: WIEDZA 1. Zna podstawowe koncepcje rozwoju lokalnego. 2. Zna i umie określić czynniki mogące mieć wpływ na rozwój turystyki i rekreacji w skali lokalnej. 3. Zna społeczno-ekonomiczne, kulturowe i przyrodnicze następstwa turystyki i rekreacji w układach lokalnych. UMIEJĘTNOŚCI 1. Potrafi prawidłowo interpretować wzajemne relacje między uwarunkowaniami przyrodniczymi i społeczno-ekonomicznymi a rolą turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym. 2. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego. 3. Potrafi przedstawić ustnie swoje poglądy oraz aktywnie uczestniczyć w dyskusji merytorycznej KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Wykazuje postawę otwartości wobec różnorodności ludzkich zainteresowań turystyczno-rekreacyjnych i związanych z nimi form aktywności. 2. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Podstawę oceny końcowej stanowi wynik testu zaliczeniowego, obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach. Ponadto w trakcie zajęć prowadzone jest ocenianie ciągłe (ocena aktywności studentów podczas dyskusji). W zależności od stopnia aktywności studenta oraz merytorycznej jakości wypowiedzi, ocena końcowa może ulec podwyższeniu (maksymalnie o 1 stopień). |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Copyright by University of Warsaw.