Remote sensing and GIS technques in landscape research
General data
Course ID: | 1900-3-TiG-GK |
Erasmus code / ISCED: |
07.9
|
Course title: | Remote sensing and GIS technques in landscape research |
Name in Polish: | Teledetekcja i GIS w badaniach krajobrazu |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. 1 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | Basic knowledge of GIS and Windows environment from I-st degree studies in geography. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The main objective of this course is to provide students with the theoretical basis and practical skills in Geographic Information Systems (GIS) analyzes. Students become familiar with the functionality of GIS as a tool for analysis and modeling of complex interactions between the various components of the natural environment. Particular emphasis will be placed on the use of different spatial data (raster and vector) and capture, editing and integration of the data. Selected examples will include topics of geomorphology and geoecology. |
Full description: |
(in Polish) Przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy z zakresu dotyczącego danych przestrzennych oraz analizy przestrzennej danych rastrowych i wektorowych i jej znaczenia w badaniach środowiska przyrodniczego. Uwzględnione zostaną także elementy technik teledetekcyjnych (klasyfikacje zobrazowań satelitarnych czy wykorzystanie danych z lotniczego skaningu laserowego (LIDAR)). Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką FOSSGIS (Free and Open Source Software for Geographical Information Systems) Istotnym celem zajęć jest także wykształcenie praktycznych i metodycznych umiejętności z zakresu wykorzystania GIS do opisu i analizy przestrzennej zjawisk i procesów geomorfologicznych, klimatycznych, hydrologicznych i geoekologicznych, jak również zaznajomienie z zasadami i metodami realizacji projektów geoinformatycznych, metodami analizy danych o charakterze czasoprzestrzennym oraz wizualizacja wyników (tworzenie map). Proponowany cykl zajęć przewiduje połączenie praktycznego posługiwania się wiedzą teoretyczną z umiejętnością pozyskiwania tematycznych danych przestrzennych, ich integracji, analizy w wymaganym zakresie tematycznym i prezentacji wyników poprzez stosowanie wolnego oprogramowania QGIS. Nakład pracy studenta: 60h - obecność na zajęciach (wykład, ćwiczenia) ok. 45h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, wykonywanie części ćwiczeń oraz raportów w domu) ok. 105h ogółem (lub więcej, zależnie od stopnia znajomości oprogramowania GIS, zaangażowania i cech indywidualnych studenta) |
Bibliography: |
• Campbell J.B., Wynne R.H., 2011, Introduction to Remote Sensing (5 ed.), The Guilford Press, New York, London. • Kraak M., Ormeling F., 2010, Cartography: Visualization of Spatial Data (3 ed.), Pearson Education (dostępne tłumaczenie na język polski wydania pierwszego z 1996 roku) • Peterson G.N., 2009, GIS Cartography. A Guide to Effective Map Design. CRC Press, Boca Raton. • Urbański J., 2012, GIS w badaniach przyrodniczych (ebook), Centrum GIS, Uniwersytet Gdański. http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf • Wing M.G., Bettinger P., 2008, Geographic Information Systems. Applications in Natural Resource Management (2 ed), Oxford University Press • McGarigal K., Fragstats documentation. http://www.umass.edu/landeco/research/fragstats/documents/fragstats.help.4.pdf • Szczepanek R. 2013, Systemy informacji geograficznej z Quantum GIS, część I, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. Publikacja dostępna online: http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i3/i9/i4/i1/i1/r39411/SzczepanekR_SystemyInformacji.pdf • QGIS User Guide: http://www.qgis.org/pl/docs/index.html • QGIS Case Studies: http://www.qgis.org/en/site/about/case_studies/index.html • QGIS – Polska: http://qgis-polska.org/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W08, K_W09, K_W10, K_W19, K_U02, K_U03, K_U13, K_K01 Efekty specjalnościowe: S3_W11, S3_W12, S3_W13, S3_W14, S3_U02, S3_U03, S3_U13, S3_K01 WIEDZA Absolwent: 1. ma podstawowe wiadomości z zakresu dotyczącego danych przestrzennych oraz analizy przestrzennej danych rastrowych i wektorowych i jej znaczenia w badaniach środowiska przyrodniczego. 2. zna elementy technik teledetekcyjnych - klasyfikacje zobrazowań satelitarnych czy analiza danych z lotniczego skaningu laserowego (LIDAR). 3. Zna standardy i uregulowania w zakresie wymagań stawianych oprogramowaniu i danym jakie są wykorzystywane w administracji i instytucjach zarządzających środowiskiem. UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: 1. potrafi sprawnie posługiwać się narzędziami geoinformatycznymi w zakresie pozyskania, zarządzania i przetwarzania oraz integracji danych przestrzennych (rastry i warstwy wektorowe GIS), 2. umie planować i realizować projekty GIS (pozyskanie danych, ich integracja, edycja, przetwarzanie i wizualizacja) ze szczególnym uwzględnieniem właściwego doboru modelu danych oraz narzędzi analiz przestrzennych, które najlepiej spełniają postawione wymagania, 3. dobiera i stosuje zaawansowane metody pozyskiwania danych przestrzennych oraz ich przetwarzania i wizualizacji, co w połączeniu z nabytymi umiejętnościami zaawansowanej obsługi oprogramowania GIS zwiększy konkurencyjność na rynku pracy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: 1. rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych z zakresu zastosowania metod geoinformacyjnych i teledetekcyjnych i wykazuję potrzebę stałego aktualizowania wiedzy z zakresu tych technik i metod, 2. rozumie znaczenie informacji przestrzennej w pracy zawodowej i dydaktyce, 3. akceptuje konieczność zdobywania i podnoszenia kwalifikacji, kompetencji i doświadczeń w zakresie standardowych zastosowań narzędzi i metod geoinformacyjnych i teledetekcyjnych, 4. ma świadomość, że opanowanie technik i metod geoinformacyjnych i teledetekcyjnych wpływa na przyszłą karierę naukową lub zawodową. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Final assessment: Average of the two assessments - of the geoecological and geomorphological parts. Details will be given at the first meeting. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Alina Gerlée, Piotr Szwarczewski | |
Group instructors: | Alina Gerlée, Piotr Szwarczewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - No assessment Lecture - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Alina Gerlée, Piotr Szwarczewski | |
Group instructors: | Alina Gerlée, Piotr Szwarczewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - No assessment Lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.