Socio-spatial differentiaton in the cities
General data
Course ID: | 1900-3-ZSM-MT |
Erasmus code / ISCED: |
07.9
|
Course title: | Socio-spatial differentiaton in the cities |
Name in Polish: | Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne w miastach |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zróżnicowania społeczno-przestrzennego w miastach oraz postrzegania różnych wymiarów zróżnicowań. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: a) zróżnicowanie społeczno-przestrzenne, różnorodność społeczna, social mix – definiowanie pojęć, różnice nie tylko semantyczne; b) wykluczenie, marginalizacja, nierówności społeczne – definiowanie pojęć; c) zróżnicowanie społeczno-przestrzenne miast w ujęciu historycznym: różnorodność społeczna miast od czasów starożytnych do współczesności d) teorie i koncepcje opisujące i wyjaśniające zróżnicowanie społeczno-przestrzenne w miastach, e) zróżnicowanie społeczne a jakość życia w miastach; f) zróżnicowanie społeczne a wykluczenie społeczne w miastach; g) zróżnicowanie społeczne a procesy gentryfikacyjne w miastach; h) zarządzanie różnorodnością we współczesnych miastach Część zajęć ma formę wykładu: poruszane są na nich kolejne zagadnienia teoretyczne oraz przykłady dotyczące zróżnicowań społeczno-przestrzennych w wybranych miastach. Ponadto studenci uczą się wykorzystywać zdobytą wiedzę wykonując praktyczne ćwiczenia i prezentując efekty swojej pracy (m.in. pomiary poziomu zróżnicowania społeczno-przestrzennego, ocena polityki władz lokalnych w zakresie zarządzania różnorodnością społeczną, ocena skutków zróżnicowań społecznych w miastach). |
Bibliography: |
(in Polish) Communities Consensus in Housing and Urban Planning Policies”, CSIRO PUBLISHING. Bailey N., Haworth A., Manzi T., Paranagamage P., Roberts M., 2006, “Creating and sustaining mixed income communities. A good practice guide”, The Chartered Institute of Housing. Domański H., 2004, “Struktura społeczna”, Scholar, Warszawa. Jałowiecki B., Sekuła E. (red.), 2011, „Metropolie mniejszości, mniejszości w metropoliach”. Scholar, Warszawa Kojder A. (red.), 2007, „Jedna Polska. Dawne i nowe zróżnicowania społeczne”, WAM, PAN, Kimitet Socjologii, Kraków. Liszewski S., red., 2012, „Geografia urbanistyczna”, Wyd. II, Wyd. Naukowe PWN S.A., Warszawa Sarkissian W., 1976, “The idea of social mix in town planning: an historical review”, Urban Studies 13 (3), 231. Węcławowicz G., 2007, „Geografia społeczna miast. Uwarunkowania społeczno-przestrzenne”. PWN, Warszawa. Węcławowicz G., 1998, „Struktury społeczno-przestrzenne w miastach Polski”, Prace Habilitacyjne - Polska Akademia Nauk. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: - zna i wyjaśnia zróżnicowanie zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych; - rozumie i charakteryzuje przemiany struktur przestrzennych we współczesnych miast; - wykazuje znajomość zasad kształtowania i planowania różnorodnych środowisk mieszkaniowych; - potrafi wyjaśnić różnice w zróżnicowaniu społeczno-przestrzennym miast w różnych okresach historycznych, - rozumie teorie i koncepcje opisujące i wyjaśniające zróżnicowanie społeczno-przestrzenne w miastach, UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi obliczyć poziom zróżnicowania społeczno-przestrzennego w określonym mieście, - zna metody badań zróżnicowań społeczno-przestrzennych oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić badania, - potrafi omówić relacje zachodzące między poziomem zróżnicowania społeczno-przestrzennego w miastach a jakością życia mieszkańców; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - rozumie wartość różnorodności kulturowej świata i przestrzega zasad zachowania wynikających z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Jedna ocena obejmuje ocenę z ćwiczeń (40%) oraz wykładu (60%). Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, aktywny udziału w dyskusji nad tekstem oraz pisemne odpowiedzi na pytania sprawdzające znajomość tekstu (kolokwia), poprawne wykonanie ćwiczeń pisemnych. Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny (test). |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Copyright by University of Warsaw.