University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Geoekologia

General data

Course ID: 1900-4AGEK-TU
Erasmus code / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0539) Physical sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Geoekologia
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat komponentów środowiska przyrodniczego, związków między nimi, procesów zachodzących w środowisku, zróżnicowania środowiska przyrodniczego Polski oraz możliwości gospodarczego wykorzystania potencjału środowiska w turystyce i rekreacji zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego.

Celem ćwiczeń jest zdobycie praktycznych umiejętności stosowania wybranych metod geoekologii do określania związków między komponentami środowiska oraz oceny możliwości wykorzystania potencjału środowiska w turystyce i rekreacji.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat komponentów środowiska przyrodniczego, związków między nimi, procesów zachodzących w środowisku, zróżnicowania środowiska przyrodniczego Polski oraz możliwości gospodarczego wykorzystania potencjału środowiska w turystyce i rekreacji zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego.

Zakres tematów wykładu:

1. Podstawowe zagadnienia geoekologii: struktura środowiska przyrodniczego, związki między komponentami, piętrowość, pasowość, strefowość środowiska

2. Podziały przestrzeni geograficznej - typologia krajobrazu, regionalizacja fizycznogeograficzna

3. Charakterystyka środowiska wybranych regionów Polski (2 wykłady)

4. Potencjał użytkowy i zasobowy środowiska; świadczenia ekosystemowe

w zakresie turystyki i rekreacji

5. Potencjał rekreacyjny terenów zieleni miejskiej

6. Atrakcyjność wizualna krajobrazu i jej wpływ na walory turystyczne terenu

7. Przyrodnicze bariery rozwoju turystyki i rekreacji

Celem ćwiczeń jest zdobycie praktycznych umiejętności stosowania wybranych metod geoekologii w granicach wybranego terenu (gminy, województwa). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na kształtowanie umiejętności określania związków między komponentami środowiska oraz stosowanie metod oceny potencjału turystyczno-rekreacyjnego środowiska, zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego.

Zakres ćwiczeń:

1. Delimitacja jednostek przestrzennych

2. Typologia i regionalizacja fizycznogeograficzna

3. Ocena potencjału turystyczno-rekreacyjnego środowiska

4. Ocena przyrodniczych barier zagospodarowania turystycznego

Bibliography: (in Polish)

Krzymowska-Kostrowicka A., 1999. Geoekologia turystyki i wypoczynku. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Richling A., 1992, Kompleksowa geografia fizyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kondracki J., 2002, Geografia regionalna Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sołowiej D. 1992, Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

WIEDZA

1. zna komponenty środowiska i związki miedzy nimi

2. zna strukturę środowiska przyrodniczego Polski

3. zna metody delimitacji jednostek przestrzennych

4. zna zasady typologii i regionalizacji

5. zna metody określania potencjału turystyczno-rekreacyjnego środowiska

UMIEJĘTNOŚCI

1. umie wyjaśnić związki pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego

2. umie wyróżniać podstawowe jednostki krajobrazowe i dokonywać ich typologii i regionalizacji

3. potrafi scharakteryzować wybrane regiony fizycznogeograficzne Polski i wyjaśnić zmienność cech środowiska

4. umie dokonać waloryzacji środowiska pod kątem możliwości rozwoju turystyki i rekreacji

5. potrafi scharakteryzować i wyjaśnić zmienność potencjału turystyczno-rekreacyjnego środowiska w różnych regionach fizycznogeograficznych

6. umie określić przyrodnicze bariery rozwoju funkcji turystycznej

POSTAWY

1. rozumie konieczność kompleksowego spojrzenia na środowisko przyrodnicze

2. rozumie znaczenie badań geoekologicznych dla planowania funkcji turystyczno-rekreacyjnej terenu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład: egzamin pisemny (test wyboru + pytania otwarte); warunkiem uczestnictwa w egzaminie jest zaliczenie ćwiczeń.

Ćwiczenia: terminowe wykonywanie prac przewidzianych w programie zajęć, kontrola obecności.

Ocena końcowa przedmiotu uwzględnia wynik egzaminu i ocenę z ćwiczeń.

Practical placement: (in Polish)

Brak.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)