University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Geografia turystyczna świata II

General data

Course ID: 1900-4AGTS2-TU
Erasmus code / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0539) Physical sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Geografia turystyczna świata II
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Charakterystyka walorów turystycznych i sposobów ich wykorzystania w różnych regionach świata. Specyfika zagospodarowania turystycznego w zależności od warunków przyrodniczych i społeczno-gospodarczych.

Full description: (in Polish)

Zajęcia prowadzone są przez pracowników posiadających wieloletnie doświadczenie w badaniach terenowych w różnych krajach świata, a także własne doświadczenia z pobytów turystycznych, często wielokrotnych w różnych krajach. W trakcie zajęć omawiane są zarówno kraje skupiające znaczną część międzynarodowego ruchu turystycznego (Francja, Hiszpania, USA, Włochy, Meksyk, Kanada), kraje, w których turystyka jest najważniejszym działem gospodarki (kraje wyspiarskie), jak i kraje stosunkowo często odwiedzane przez turystów z Polski (Egipt, Ukraina, Litwa). Zakres regionalny zajęć jest modyfikowany, między innymi w wyniku nowych doświadczeń wykładowców. Omawiając poszczególne kraje i regiony zwracamy uwagę na uwarunkowania rozwoju turystyki, specyfikę ruchu turystycznego, specyfikę zagospodarowania turystycznego, a także udział miejscowej ludności i zagranicznych inwestorów w obsłudze ruchu turystycznego.

Zakres tematów:

1. Globalne trendy rozwoju współczesnej turystyki. Międzynarodowy ruch turystyczny. Regiony turystyczne świata.

2. Walory turystyczne Kanady i sposób ich wykorzystania.

3. Zmiany w zagospodarowaniu turystycznym Meksyku, wzrost znaczenia regionów wewnętrznych.

4. Nowe tendencje w rozwoju turystyki w Regionie Karaibskim

5. Promocja turystyki w regonach wewnętrznych Hiszpanii (turystyka wiejska i turystyka kulturowa w miastach a dziedzictwo kulturowe).

6. Litwa i Ukraina jako obszary turystyki sentymentalnej Polaków. "Pozasentymentalne walory turystyczne Litwy i Ukrainy.

7. Specyfika turystyki w krajach islamskich (rola 5 filarów islamu i tradycji).

8. Pustynia jako specyficzne środowisko przyrodnicze. Turystyczne walory różnych rodzajów pustyń.

10. Walory turystyczne Egiptu. Ewolucja ruchu turystycznego w Egipcie w XIX i XX wieku.

11. Rola "miast symboli" i miejsc symbolicznych w promocji i rozwoju turystyki we Włoszech i Grecji.

12.Rozwój turystyki na wyspach tropikalnych.

13. Zagospodarowanie turystyczne Malediwów.

14. Wykorzystanie walorów antropogenicznych w rozwoju turystki w Etiopii.

15. Zróżnicowanie zagospodarowania turystycznego Wysp Kanaryjskich.

16. Turystyka w USA, jej znaczenie i przestrzenne zróżnicowanie.

17. Turystyczne walory przyrodnicze i antropogeniczne Francji.

18. Bariery i możliwości rozwoju turystyki w Afryce.

19. Najważniejsze czynniki rozwoju turystyki międzynarodowej.

20. Bariery rozwoju turystyki międzynarodowej.

Bibliography: (in Polish)

Jędrusik M., "Wyspy tropikalne. W poszukiwaniu dobrobytu", Wydawnictwa UW, Warszawa 2005.

Kowalczyk A., Derek M., "Zagospodarowanie turystyczne" Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Kurek W. (red.), "Turystyka", Wydawnicwto Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Makowski J. (red.), "Geografia regionalna świata. Wielkie regiony geograficzne", Wydawnicwto Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Warszyńska J. (red.), "Geografia turystyczna świata", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Po zakończeniu kursu student wie, jakie walory turystyczne posiadają wybrane regiony turystyczne świata, jakie są czynniki oraz bariery ich rozwoju. Zna zależności między walorami, promocją, zagospodarowaniem turystycznym. Zna światowe i regionalne trendy rozwoju turystyki.

Umiejętności:

Po zakończeniu kursu student potrafi ocenić jakość materiałów promocyjnych, interpretować treści zawarte na mapach turystycznych, oceniać rolę turystyki w rozwoju poszczególnych państw i regionów. Potrafi wskazać destynacje turystyczne charakterystyczne dla różnych rodzajów turystyki i grup turystów. Potrafi oceniać regionalne walory turystyczne.

Postawy:

Kurs kształtuje postawę otwartości wobec różnorodności ludzkich zainteresowań turystycznych oraz pobudza inicjatywę wskazując jak różnorodne walory i w jak różny sposób mogą być promowane i wykorzystywane.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Test pisemny - odpowiedź na 6 wybranych z zestawu 12 pytań obejmujących materiał przedstawiony w trakcie zajęć (odpowiedź na każde z pytań o objętości 0,5 - 1 strona).

Practical placement: (in Polish)

Brak.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)