(in Polish) Turystyka a rozwój lokalny
General data
Course ID: | 1900-4ATRL-TU |
Erasmus code / ISCED: |
04.4
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Turystyka a rozwój lokalny |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Kurs dotyczy roli wybranych rodzajów turystyki w rozwoju lokalnym. Wprowadza studentów w zagadnienia współczesnych uwarunkowań rozwoju lokalnego, oraz najważniejszych trendów w ruchu turystycznym. |
Full description: |
(in Polish) Treść spotkań konwersatoryjnych obejmuje następujący zakres tematyczny: 1. Współczesne uwarunkowania rozwoju lokalnego. Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki rozwoju 2. Główne tendencje w rozwoju turystyki w Polsce i na świecie 3. Turystyka a rozwój 3.1. Procesy kolonizacji turystycznej i ich skutki społeczno-gospodarcze. 3.2. Zróżnicowanie form turystyki, kreowanie produktów turystycznych a rozwój lokalny 3.2.1. Programy rozwoju turystyki wiejskiej na obszarach problemowych. 3.2.2. Turystyka kulturowa, w tym turystyka etniczna - a rozwój lokalny i ochrona dziedzictwa kulturowego 3.2.3. Turystyka jako czynnik rewitalizacji przestrzeni miejskiej. 3.2.4. Ekoturystyka jako czynnik ochrony dziedzictwa przyrodniczego. |
Bibliography: |
(in Polish) -Gołembski G. (red.), 2002 Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Poznań. -Kaczmarek J., Stasiak A, Włodarczyk B., 2002 produkt turystyczny albo jak organizować poznawanie świata. Wydawnictwo UŁ. Łódź. -Kowalczyk A., 2000 Geografia Turyzmu Wyd. Naukowe PWN Warszawa. -Kowalczyk A. (red.), 2003 Geografia turyzmu, Prace i studia geograficzne, tom 32, WGSR UW, Warszawa. -Kowalczyk A. (red.) 2008 Turystyka kulturowa. Spojrzenie geograficzne WGiSR UW Warszawa. -Kurek W. (red.), Issues of tourism and health resort management, Prace Geograficzne, z. 111, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków, 2003. -Lisocka-Jaegermann B., 2003 Turystyka etniczna w Ameryce Lacińskiej – przegląd problematyki badawczej w: Prace i Studia Geograficzne tom 32 WGiSR UW. -Lisocka-Jaegermann B., Kultura a rozwój lokalny w: Bąkiewicz A., Żuławska U. (red.) Rozwój w dobie globalizacji PWE Warszawa, s. 600-616. -Lisocka-Jaegermann B., Turystyka wspólnotowa a rozwój lokalny w Ameryce Łacińskiej– nadzieje a rzeczywistość. w: Puchnarewicz E. (red.) 2010 "Wielokulturowość w turystyce. Bliscy sąsiedzi i dalecy znajomi" WSTiJO Warszawa [w druku]. Mac Cannell D., 2002 Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej Muza Warszawa. -Oppermann M., Kye Sung Ch. 1997 Tourism in Developing Countries International Thompson Bussiness Press. -Przecławski K. 1997 Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Kraków. -Szulc-Dąbrowiecka E., 2011 Turystyka międzynarodowa jako czynnik aktywizacji regionów w: Bąkiewicz A., Żuławska U. (red.) Rozwój w dobie globalizacji PWE Warszawa, s. 207-230. - Wieczorkiewicz A., 2008, Apetyt Turysty, Universitas, Kraków -Urry J., Spojrzenie turysty, 2007 Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. -Zaręba D., 2000 Ekoturystyka. Wyzwania i nadzieje Wyd. Naukowe PWN Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Po zakończeniu kursu student wie, jak turystyka może oddziaływać na rozwój lokalny. Zna zależności między walorami turystycznymi, promocją, zagospodarowaniem turystycznym. Zna światowe i regionalne trendy rozwoju turystyki i potrafi na ich podstawie ocenić sens wpisania turystyki w konkretne strategie rozwoju lokalnego Umiejętności: Po zakończeniu kursu student potrafi oceniać rolę turystyki w rozwoju lokalnym w różnych kontekstach geograficznych. poszczególnych państw i regionów. Potrafi wskazać formy turystyki odpowiadające uwarunkowaniom lokalnym. Potrafi oceniać lokalne walory turystyczne. Forma konserwatorium sprzyja kształtowaniu umiejętności aktywnego uczestnictwa w rzeczowej, merytorycznej dyskusji. Postawy: Kurs kształtuje postawę otwartości wobec różnorodności ludzkich zainteresowań turystycznych oraz pobudza inicjatywę wskazując jak różnorodne walory i w jak różne sposoby mogą być promowane i wykorzystywane. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywność na zajęciach 50% oceny końcowej Praca pisemna - analiza studium przypadku 40%; jej krótka ustna prezentacja na zajęciach 10%. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Copyright by University of Warsaw.