University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cultural heritage

General data

Course ID: 1900-6AODK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Cultural heritage
Name in Polish: Ochrona dziedzictwa kulturowego
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie studentów do postrzegania ochrony dziedzictwa kulturowego jako osobistego wyzwania i działania na jego rzecz, zwłaszcza w środowisku lokalnym poprzez różne formy aktywności. Główny nacisk położony jest na wiedzę dotyczącą dziedzictwa kulturowego w Polsce, uświadomienie studentom różnorodnych wartości związanych z tym dziedzictwem oraz konieczności jego ochrony.

Short description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje wykład w wymiarze 15 godzin i ćwiczenia 15 godzin Na wykładach omawiane są zagadnienia dotyczące: koncepcji krajobrazu, wybranych aspektów ochrony krajobrazów kulturowych w Polsce.Jednym z najistotniejszych zadań jest uczulenie studentów na różnorodność elementów traktowanych jako składowe kultury, a przez to - składowe krajobrazu kulturowego. Dlatego też na ćwiczeniach są prezentowane głównie elementy krajobrazu kulturowego w mikroregionach, z których pochodzą studenci.

Full description:

The aim of course is a transmission of the knowledge about the diversity of objects making up the cultural heritage, including the cultural landscapes. In the courses we have the elements of discusion and "brain storm" method, in the classes - students prepare some presentations.Selercted questions concerne:

a) cultural landscapes,

b) UNESCO's World Heritage List,

c) Memory of the World UNESCO's List,

d) Monuments of History in Poland,

e) architecvtural monuments.

We emphasize firstly the protected values original asnd typical od polish local or national tradition, as well the elements of European (World) Heritage. We expose the Cracow as a city with typical mediaval spatial management, showing the structure of mediaval authorities.

Bibliography:

1. Bogdanowski J., 2000, Czytanie krajobrazu, Krajobrazy Dziedzictwa Narodowego, nr 1.

2. Lenart W., Michałowski A., 2005, Krajobraz Polski - nasze dziedzictwo i obowiązek, Warszawa

3. Pawłowska K., Swaryczewska M., 2002, Ochrona dziedzictwa kulturowego, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

4. Plit F. Krajobraz kulturowy - czym jest? 2011, WGSR UW, Warszawa

5. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, Sosnowiec, t. 1-11, a zwłaszcza t. 4 "Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne" (Sosnowiec 2005).

6. Żwirska B., 2011, Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa

Learning outcomes:

Knowledge

Elements of cultural landscapes. Polish properties on the UNESCO's World Heritage List. Monuments of History in Poland and Memory of the World UNESCO's List. Students know, that the Cultural heritage protection isn't only the protection of monuments, but also many other activities. Students know, what is it the cultural landscape in "tectonic" (material, physical) and "semiotic" interpretastions. Student learns how to recognize and analyse relations between the cultural landscapes elements.

Competences

Student can to justify introduction of some properties on the UNESCO' s List of the World Cultural Heritage and can justify their cultural sumbols. He can justify introduction of selected properies on the list of historical monuments and propose eventual protection of some properties in the neighboorhood.

Attitudes:

Students perceive the complexity of cultural heritage, accept that the different social groups (differenr persons) differently perceive the same object and their symbolic essences. They understand, that conservation is only one, and not perfect, way to retain the cultural heritage.

Assessment methods and assessment criteria:

Credit for a course: credit for a classes 50%, credit for a lecture - 50%.

3 - 51-65% of all possible points, but minimum 1 point for a classes and minimum 1 point for a lecture,

4 - 66-80%, 5 - 81% or more.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)