University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Geography of services

General data

Course ID: 1900-6AUS
Erasmus code / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0539) Physical sciences, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Geography of services
Name in Polish: Geografia usług
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Udział w konwersatorium ma dać studentom wiedzę na temat roli działalności usługowych w życiu społeczno-gospodarczym, problemów związanych z ich lokalizacją, dostępnością dla mieszkańców. Umiejętność analizy dostępności przestrzennej usług publicznych. Umiejętność postrzegania i syntetycznej oceny wpływu prywatyzacji na zakres i formy świadczenia usług. Zdolność wyszukania i wykorzystania różnorodnych źródeł danych (statystycznych i przestrzennych). Umiejętność pracy w zespole (ćwiczenia grupowe) oraz zdolność krytycznego myślenia (udział w dyskusji)

Full description: (in Polish)

Treść konwersatoriów:

1. Informacje wprowadzające. Co wiemy o usługach? Czym są usługi - jak je definiujemy, jakie mają cechy specyficzne?

2. Jaka jest rola usług w gospodarce w różnych regionach świata, jakie miary znaczenia usług są stosowane, jakie procesy wpływają na zmianę roli usług?

3. Po co nam usługi publiczne, które z nich można sprywatyzować i jakie mogą być konsekwencje przestrzenne takich działań - dyskusja na podstawie tekstu wprowadzającego.

4. Co wiemy o rynku pracy w usługach, jakie są podstawowe jego cechy, współczesne trendy na rynku pracy?

5. Konflikty powstające z powodu lokalizacji działalności usługowych - dyskusja na podstawie tekstu wprowadzającego.

6. Jak wytłumaczyć lokalizację usług? Podstawowe koncepcje tłumaczące układ przestrzenny usług w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Czynniki lokalizacji usług.

7. Charakterystyka działalności usługowych - przykład nowoczesnych kanały dystrybucji w handlu detalicznym.

Badania usług w geografii polskiej i obcej (sposoby i przedmiot badań). Charakter i specyfika działalności usługowych (klasyfikacje i typologie usług). Wzrost udziału usług w gospodarce (struktura zatrudnienia, PKB, handel zagraniczny). Cechy rynku pracy w usługach. Umiędzynarodowienie usług (ponadnarodowe korporacje usługowe). Koncentracja usług: miasta globalne. Usługi publiczne a problem dostępności. Teorie lokalizacji usług. Czynniki lokalizacji usług (skala globalna/ regionalna/ lokalna).

Bibliography: (in Polish)

Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (red.), 2005, Współczesna ekonomika usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ilnicki D., 2009, Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju usług w Polsce. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania badań. Wrocław: Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wilk W., 2001, Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie, Warszawa: WGiSR UW.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student:

1. Zna najważniejsze cechy usług, rynku pracy w usługach, zasady lokalizacji i przyczyny powstawania konfliktów związanych z lokalizacją usług.

W zakresie umiejętności student:

1. Potrafi wskazać powiązania między zjawiskami społeczno-gospodarczymi a rozwojem wybranych rodzajów usług.

W zakresie postaw student:

1. Potrafi zrozumieć dylematy osób decydujących o lokalizacji usług publicznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składają się dwa elementy:

1. Aktywny udział w dwóch dyskusjach (po 3 punkty) + dwie "wejściówki" na podstawie tekstu wprowadzającego (po 3 punkty)

2. Zaliczenie pisemne na podstawie treści pozostałych konwersatoriów - 6 pytań otwartych (po 3 punkty).

Łącznie do uzyskania - 30 punktów. Do zaliczenia konwersatorium student powinien uzyskać minimum 16 punktów.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)