(in Polish) Teoria organizacji i zarządzania
General data
Course ID: | 1900-8ATOZW |
Erasmus code / ISCED: |
04.7
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Teoria organizacji i zarządzania |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Cele kształcenia: • Zapoznanie studentów z koncepcjami (kierunkami) nauk o zarządzaniu w tym kierunkiem: naukowej organizacji pracy, administracyjnym, stosunków międzyludzkich (human relations), sytuacyjnym, gry społecznej, prakseologicznym • Omówienie podstawowych analogii organizacji (organizacji jako maszyny, organizacji jako organizmu, organizacji jako systemu gry). • Scharakteryzowanie podstawowych modeli organizacji (modelu H. Leavitt’a, modelu pięcioelementowego L. Krzyżanowskiego, modelu „7S” McKinseya, modelu cybernetycznego, modelu H. Mintzberga. • Omówienie podstawowych funkcji zarządzania (planowania, organizowania, kierowania i kontrolowania) • Zapoznanie studentów z rodzajami struktur organizacyjnych (ze względu na różne kryteria). • Pokazanie relacji pomiędzy otoczeniem a organizacją. • Zwrócenie uwagi na najważniejsze obszary działalności organizacji (obszar marketingowy, techniczny, kadrowy, organizacji i zarządzania, finansowy). |
Full description: |
(in Polish) Treści kształcenia: L.p. Treści programowe / Liczba godzin 1. Teorie organizacji a nauki o zarządzaniu. Kierunek naukowej organizacji pracy, administracyjny stosunków międzyludzkich (human relations), sytuacyjny, gry społecznej, prakseologiczny. 2 2. Analogie organizacji jako maszyny, instytucji sformalizowanej, organizmu, kosza na śmieci, systemu gry społecznej. Modele i rodzaje organizacji. Model czteroelementowy H. Leavitt’a, model pięcioelementowy L. Krzyżanowskiego, model „7S” McKinseya, model systemowo-cybernetyczny, model H. Mintzberga. Współczesne formy organizacji (wirtualne, sieciowe, uczące się i inteligentne) 2 3. Otoczenie organizacji. Elementy otoczenia bliższego (interesariusze): kliencki, konkurenci, partnerzy. Otoczenie dalsze (makrootoczenie: demograficzne, społeczne, kulturowe, polityczne, ekonomiczne itp. 2 4. Istota i funkcje struktury organizacyjnej. Elementy składowe i relacje w strukturze organizacyjnej. Wymiary (płaszczyzny) struktury organizacyjnej. Podział struktur organizacyjnych ze względu na więź organizacyjną (liniowa, funkcjonalna,techniczna) 2 5. Podział struktur organizacyjnych według złożonosci (proste , złożone w tym dywizjonalne. Podział struktur organizacyjnych według stopnia trwałość powiązań (biurokratyczne, organiczne). Uwarunkowania struktur organizacyjnych (wewnętrzne i zewnętrzne) 2 6. Planowanie w organizacji. Analiza strategiczna jako podstawa planowania długookresowego. Szkoły planowania strategicznego. Mapka strategiczna. Strategie ogólne, biznesowe, funkcjonalne. Misja, cele i zadania organizacji. 2 7. Kierowanie i podejmowanie decyzji w organizacjach. Podział menedżerów według funkcji i szczebli zarządzania. Kompetencje menedżerskie.Teorie motywowania. Style kierowania ze względu na różne kryteria podziału. Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji. Kontrola i controlling. 2 8. Zmiany organizacyjne. Zarządzanie innowacjami. Symptomy zmian organizacyjnych. Restrukturyzacja a reorganizacja. Zasady wprowadzania zmian organizacyjnych. Metody zarządzania i techniki organizatorskie. 2 |
Bibliography: |
(in Polish) Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej do zaliczenia przedmiotu: Literatura podstawowa: 1. Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.): Zarządzanie – teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2002. 2. Piątkowski Z., Pawlak Z., Smoleń A. i inni: Organizacja i zarządzanie, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1997. 2. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją, SGH, Warszawa 1997. 3. Kuc B. R., Zarządzanie doskonałe, Wydawnictwo „Oskar- Master of Biznes”, Warszawa 1999. 4. Pawlak Z., Smoleń A., Organizacja firmy. Projektowanie, budowa, zmiany, Poltext, Warszawa 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: • Zna i rozumie podstawowe pojęcia ekonomiczne oraz procesy gospodarcze i społeczne w stopniu pozwalającym na sprawne działanie organizacji . • Ma podstawową wiedzę w zakresie nauk o zarządzaniu • Ma wiedzę o człowieku, jako podmiocie działającym i tworzącym właściwe procesy zarządcze. • Ma wiedzę o ewolucji, zmianach w poglądach i związkach funkcjonowania organizacji w praktyce zarządzania organizacji. • Ma wiedzę na temat działania organizacji w otoczeniu oraz narzędzi komunikowania się z tym otoczeniem. Umiejętności: • Potrafi diagnozować sytuację ekonomiczną organizacji i na jej podstawie dokonywać trafnych prognoz i propozycji rozwiązywania problemów. • Potrafi opisywać i analizować problemy zarządzania . • Posiada umiejętność zachowania się w różnych typach organizacji i formach prawno-organizacyjnych oraz praktycznego wykorzystania współczesnych teorii zarządzania organizacjami. Kompetencje społeczne: • Jest przygotowany do wykorzystania wiedzy uzyskanej na studiach w pracy zawodowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wymagania (warunki zaliczenia przedmiotu i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia osiąganych przez studenta): 1. Egzamin pisemny (pytania otwarte przekrojowe - minimum 4 pytania, sposób weryfikacji efektów kształcenia za pomocą kryteriów merytorycznych (poziom wiedzy – 50%, umiejętność analizy i syntezy – 50%). 2. Aktywność na zajęciach. Najlepsi studenci zabierajacy głos w dyskusji po każdych zajęciach są wyróżniani. 3. Frekwencja na zajęciach. Studenci obecni na wszystkich zajęciach mają podnoszoną ocenę końcową o 1 stopień. Studenci tylko jeden raz nieobecni na zajęciach mają podnoszoną ocenę o 0,5 stopnia. |
Copyright by University of Warsaw.