(in Polish) Metodologia i współczesne kierunki badań geograficznych-1
General data
Course ID: | 1900-9AMWKBG-1 |
Erasmus code / ISCED: |
07.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodologia i współczesne kierunki badań geograficznych-1 |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów doktoranckich dziennych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Prezentacja najwazniejszych koncepcji metodologicznych i metodycznych w zakresie teorii badań naukowych, w szczególności geografii oraz zasad poprawnej prezentacji kartograficznej. Przedmiot prowadzony przez kilku prowadzących - specjalistów z róznych dziedzin geografii i kartografii. Prof. Katarzyna Ostaszewska: Znajomość podstaw teoretycznych i metodologicznych geografii, umiejętność uzasadnienia własnej postawy badawczej. Prof. Florian Plit: Znajomość podstaw teoretycznych i metodologicznych geografii, świadomość ograniczeń stosowania metod sformalizowanych, a zarazem przekonanie o potrzebie ich stosowania. Prof. Jacek Pasławski: Zwrócenie uwagi doktorantów na znaczenie prezentacji graficznej w pracy naukowej |
Full description: |
(in Polish) Prof. Katarzyna Ostaszewska: 1. Inspiracje i założenia filozoficzne w geografii fizycznej, w tym: Ontologiczny charakter pojęć naukowych. Ontologia systemowa i możliwości jej stosowania. Przykłady systemowego ujęć przedmiotu badań geografii fizycznej (pojęcia: krajobraz, środowisko przyrodnicze, środowisko geograficzne). Co uznajemy za prawdę? Postawa realizmu poznawczego, jej składniki i konsekwencje metodologiczne w geografii fizycznej. 2. Wybrane zagadnienia metodologiczne geografii fizycznej, w tym: Cel badań naukowych. Odrębność od innych dyscyplin. Rezultaty badań. Charakter wyjaśniania naukowego. Modele metodologiczne geografii fizycznej (empiryczne, hipotetyczno-dedukcyjny, inne koncepcje). Inspiracja filozoficzna w geografii fizycznej, w tym ontologia systemowa. Wybrane zagadnienia metodologiczne geografii fizycznej (cel badań, rezultaty, charakter wyjaśniania). Modele metodologiczne geografii fizycznej. Prof. Andrzej Richling: Wykład :"Geografia w Uniwersytecie Warszawskim" Początki nauczania geografii w Uniwersytecie Warszawskim. Zakłady geograficzne w okresie międzywojennym i bezpośrednio po II wojnie światowej. Instytut Geograficzny w latach 1950-1977. Wydział Geografii i Studiów Regionalnych. Prof. Florian Plit: Ewolucja zainteresowań geografii społeczno-ekonomicznej w XIX i XX w. Trudności z operacjonalizacją badań relacji człowiek-środowiska przyrodnicze i przesunięcie pola zainteresowań na pogranicze socjologii. Obiektywizm i subiektywizm w badaniach geograficznych. Potrzeba stosowania i ograniczenia metod ilościowych. Badania ankietowe i kwestia ich reprezentatywności. Spory terminologiczne dotyczące różnych koncepcji krajobrazu kulturowego. Percepcja otoczenia i ograniczenia tzw. geografii humanistycznej. Prof. Jacek Pasławski: Omówienie zasad prezentacji graficznej. Jej relacja do danych statystycznych i opisu. Zasady grafiki: zmienne graficzne, skale pomiarowe, porządkowanie danych. Podstawowe elementy prezentacji kartograficznej - odwzorowanie, skala, podziałka, legenda, treść i forma mapy. Test pisemny na zakończenie przedmiotu 22.05.2010r. |
Bibliography: |
(in Polish) K.Ostaszewska: 1. Chojnicki Z., 1999, Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii, Bogucki Wyd. Nauk., Poznań 1999 (zwłaszcza fragment s. 47-81). 2. Chojnicki Z., Podstawy filozoficzne geografii - jakiej filozofii potrzebuje geografia?, w: Chojnicki Z., (red.), Geografia wobec problemów teraźniejszości i przyszłości, s.191-206, Bogucki Wyd. Nauk, Poznań. 3. Ostaszewska K., 2002, Geografia krajobrazu. Wybrane zagadnienia metodologiczne, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 4. Ostaszewska K., 2005, Krajobraz - środowisko geograficzne - środowisko przyrodnicze, w: Maik W., Rembowska K., Suliborski A. (red.), Podstawowe idee i koncepcje w geografii, t.1, Geografia jako nauka o przestrzeni, środowisku i krajobrazie, s.162-171, Łódzkie Tow. Nauk., Łódź. A. Richling: 1. Richling A.,2008, 90 lat geografii w Uniwersytecie Warszawskim, Prace i Studia Geograficzne t.40. 2. Liszewski S., Jackowski A., Richling A. (red.) 2008, Historia geografii polskiej, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. F. Plit: 1. Mill J.S., 1962, System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej, PWN, Warszawa. 2. Myga-Piątek U. (red.), 2005, Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG nr 4, Sosnowiec. 3. Pilch T., 1995, Zasady badań pedagogicznych, Żak, Warszawa. 4. Plit F., 2007, Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa. J.Pasławski: 1. Pasławski J. (red.), 2006, Wprowadzenie do kartografii i topografii, Nowa Era, Warszawa 2.Ratajsk L., 1989, Metodyka kartografii społeczno-gospodarczej, PPWK 1989. 3. Berlin J., 1967, Semiologie graphique, Paryż (ew. tłumaczenia ang., niem. i hiszp..) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wykład jest prowadzony przez pięciu profesorów, o dużych osiągnięciach naukowych i dydaktycznych, reprezentujących różne specjalności geograficzne. Celem jest przekazanie doktorantom wiedzy na temat różnorodności geografii jako dyscypliny naukowej, o historii rozwoju geografii w Polsce, najważniejszych podstawach metodycznych oraz o najnowszych trendach w rozwoju geografii. W efekcie doktorant po zakończeniu kursu: - w ramach wiedzy: 1. rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych i społecznych 2. zna zaawansowane metody i techniki pozwalające mierzyć, wykorzystywać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego w jego relacjach z działalnością człowieka; 3. zna podstawy teoretyczne i metodologiczne geografii 4. jest świadomy ograniczeń stosowania metod sformalizowanych, a zarazem przekonany o potrzebie ich stosowania; 5. zna ewolucję kierunków badawczych i historię nauczania geografii na Uniwersytecie Warszawskim - w ramach umiejętności: 6. potrafi wyszukać, wyselekcjonować i wykorzystać najnowsze osiągnięcia nauki w zakresie prowadzonych badań naukowych oraz publicznie zaprezentować wyniki tych badań 7. umie współdziałać w zespole badawczym, wnosząc do niego umiejętności z zakresu prowadzonych badań naukowych i specjalności, którą reprezentuje 8. umie uzasadnić własną postawę badawczą 9. rozumie znaczenie prezentacji graficznej w pracy naukowej - w ramach kompetencji społecznych: 10. rozumie szczególną rolę społeczną nauki i potrzebę upowszechniania dokonań naukowych Sposób weryfikacji zdefiniowanych efektów kształcenia – egzamin pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte wyczerpujące całość zamierzonych efektów kształcenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Test końcowy |
Practical placement: |
(in Polish) Nie obowiązują |
Copyright by University of Warsaw.