(in Polish) Metodyka zajęć dydaktycznych właściwych dla kształcenia geograficznego
General data
Course ID: | 1900-9AMZD |
Erasmus code / ISCED: |
07.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodyka zajęć dydaktycznych właściwych dla kształcenia geograficznego |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowedla II roku studiów doktoranckich dziennych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Requirements: | (in Polish) Metodyka zajęć dydaktycznych właściwych dla kształcenia geograficznego 1900-9AMZD |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Cele główne zajęć to: • uwrażliwienie doktorantów na specyfikę studiów geograficznych • kształcenie (rozwijanie) umiejętności dydaktycznych, dotyczących m. in.: - organizowania pracy studentów (kameralnej i terenowej), - nawiązywania kontaktu ze studentami, - rozwijania postaw otwartości i życzliwości, ale i form wyrażania stanowczości, - wydawania jednoznacznych poleceń, stosowania precyzyjnej terminologii, - dostrzegania, reagowania i niwelowania trudności powstałych podczas zajęć kameralnych i terenowych, - prowadzenia dialogu (dyskusji), - przygotowania mini wykładu i jego wygłoszenia na podstawie prezentacji, - określania i precyzowania celów i efektów zajęć, - tworzenia sylabusów, - oceniania efektów pracy studentów i uzasadniania oceny na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów; ocenianie kształtujące, - przeprowadzenia ewaluacji zajęć i jej wykorzystania |
Full description: |
(in Polish) Treści kształcenia 1. Specyfika studiów geograficznych i kształcenia geograficznego; zajęcia kameralne oraz terenowe – trudności i ich pokonywanie 2. Kultura studiowania 3. Komunikacja werbalna i niewerbalna ("mowa ciała") 4. Trudności w relacjach: prowadzący zajęcia – studenci; kultura osobista 5. Tworzenie sylabusów, ramowych rozkładów zajęć 6. Zasady przygotowania wykładu, ćwiczeń 7. Zasady i sztuka przygotowania prezentacji (m.in. przejrzystość, proporcje tekstu i strony ilustracyjnej, sposób cytowania źródeł, afiliacje itd.) oraz jej wykorzystania podczas wykładu, ćwiczeń: poprawność językowa i terminologiczna, koncentracja uwagi, nawiązywanie dialogu 8. Umiejętność prowadzenia dialogu, dyskusji; stymulowanie, kontrola równomiernego udziału, "gaszenie" konfliktów, kontrola czasu dyskusji 9. Ocenianie wyników pracy studentów, rodzaje i kryteria oceniania; ocenianie kształtujące 10. Ewaluacja zajęć: cele, zasady, korzyści |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura polecana - Piskorz S. (red.), 1997, Zarys dydaktyki geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. (I wyd. 1995; wybrane fragmenty) - Kostera M., Rosiak A., Zajęcia dydaktyczne. Jak je prowadzić, by...., Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk, 2005 - Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy,WSPiA, Poznań, 2011 - Żylińska M, Neurodydaktyka, Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wyd. Nauk. UMK, Toruń, 2013 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Opis efektów kształcenia W zakresie wiedzy Doktorant po zakończeniu kursu powinien znać: • sposoby przygotowania (i przeprowadzenia) wykładu; rodzaje prezentacji graficznych, • przykłady najbardziej typowych błędów popełnianych przy wykonywaniu prezentacji • przykłady typowych błędów popełnianych podczas prowadzenia zajęć, • typowe rodzaje zagrożeń występujących podczas zajęć terenowych, • typowe źródła konfliktów ze studentami pojawiających się podczas takich zajęć, • przykłady rozkładów zajęć, • przykłady sylabusów zajęć (cele, efekty, treści kształcenia, formy i metody zajęć, sposób oceniania i ewaluacji), • zna zasady formułowania celów operacyjnych zajęć i opracowywania rozkładów materiałów • zasady dydaktyczne oraz zasady komunikacji interpersonalnej W zakresie umiejętności powinien potrafić: • zaprojektować zajęcia dydaktyczne, • opracować rozkład materiału kształcenia, dobrać formy prezentacji do jej treści, • opracować sylabus przedmiotu • zaprojektować, wykonać i przedstawić prezentację w programie ppt, zwracając uwagę na jej wizualną poprawność • (np. czytelność, nie przeciążenie tekstem) i atrakcyjność graficzną • poradzić sobie w typowych sytuacjach niesubordynacji studentów w warunkach pracy kameralnej, jak i terenowej. W zakresie kompetencji społecznych powinien mieć świadomość: • występowania w grupie studenckiej osób o różnym stopniu zaangażowania i motywacji do studiowania oraz istnienia zróżnicowanych zdolności do nabywania (konstruowania) wiedzy oraz rozwijania koniecznych umiejętności, a zatem – konieczności modyfikowania zajęć w czasie ich trwania; • zagrożeń, jakie niosą ze sobą zajęcia terenowe i mieć poczucie odpowiedzialności za ich wszystkich uczestników. Sposób weryfikacji przyjętych efektów kształcenia na podstawie: • obserwacji uczestniczącej • oceny prezentacji opracowanej przez doktoranta • wspólnej ewaluacji zajęć w ich trakcie oraz po zakończeniu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria zaliczenia: - obecność i aktywność na zajęciach, - poprawność wykonania prezentacji w Power Point i jej właściwe przedstawienie w formie mini-wykładu - esej: "Stawanie się nauczycielem" |
Copyright by University of Warsaw.