University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodyka zajęć dydaktycznych właściwych dla kształcenia geograficznego

General data

Course ID: 1900-9AMZD
Erasmus code / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodyka zajęć dydaktycznych właściwych dla kształcenia geograficznego
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowedla II roku studiów doktoranckich dziennych
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Requirements:

(in Polish) Metodyka zajęć dydaktycznych właściwych dla kształcenia geograficznego 1900-9AMZD

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Cele główne zajęć to:

• uwrażliwienie doktorantów na specyfikę studiów geograficznych

• kształcenie (rozwijanie) umiejętności dydaktycznych, dotyczących m. in.:

- organizowania pracy studentów (kameralnej i terenowej),

- nawiązywania kontaktu ze studentami,

- rozwijania postaw otwartości i życzliwości, ale i form wyrażania stanowczości,

- wydawania jednoznacznych poleceń, stosowania precyzyjnej terminologii,

- dostrzegania, reagowania i niwelowania trudności powstałych podczas zajęć

kameralnych i terenowych,

- prowadzenia dialogu (dyskusji),

- przygotowania mini wykładu i jego wygłoszenia na podstawie prezentacji,

- określania i precyzowania celów i efektów zajęć,

- tworzenia sylabusów,

- oceniania efektów pracy studentów i uzasadniania oceny na podstawie

wcześniej ustalonych kryteriów; ocenianie kształtujące,

- przeprowadzenia ewaluacji zajęć i jej wykorzystania

Full description: (in Polish)

Treści kształcenia

1. Specyfika studiów geograficznych i kształcenia geograficznego; zajęcia

kameralne oraz terenowe – trudności i ich pokonywanie

2. Kultura studiowania

3. Komunikacja werbalna i niewerbalna ("mowa ciała")

4. Trudności w relacjach: prowadzący zajęcia – studenci; kultura osobista

5. Tworzenie sylabusów, ramowych rozkładów zajęć

6. Zasady przygotowania wykładu, ćwiczeń

7. Zasady i sztuka przygotowania prezentacji (m.in. przejrzystość, proporcje

tekstu i strony ilustracyjnej, sposób cytowania źródeł, afiliacje itd.) oraz

jej wykorzystania podczas wykładu, ćwiczeń: poprawność językowa i

terminologiczna, koncentracja uwagi, nawiązywanie dialogu

8. Umiejętność prowadzenia dialogu, dyskusji; stymulowanie, kontrola

równomiernego udziału, "gaszenie" konfliktów, kontrola czasu dyskusji

9. Ocenianie wyników pracy studentów, rodzaje i kryteria oceniania;

ocenianie kształtujące

10. Ewaluacja zajęć: cele, zasady, korzyści

Bibliography: (in Polish)

Literatura polecana

- Piskorz S. (red.), 1997, Zarys dydaktyki geografii, Wydawnictwo Naukowe

PWN, Warszawa. (I wyd. 1995; wybrane fragmenty)

- Kostera M., Rosiak A., Zajęcia dydaktyczne. Jak je prowadzić, by....,

Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk, 2005

- Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy,WSPiA, Poznań,

2011

- Żylińska M, Neurodydaktyka, Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi,

Wyd. Nauk. UMK, Toruń, 2013

Learning outcomes: (in Polish)

Opis efektów kształcenia

W zakresie wiedzy Doktorant po zakończeniu kursu powinien znać:

• sposoby przygotowania (i przeprowadzenia) wykładu; rodzaje prezentacji

graficznych,

• przykłady najbardziej typowych błędów popełnianych przy wykonywaniu

prezentacji

• przykłady typowych błędów popełnianych podczas prowadzenia zajęć,

• typowe rodzaje zagrożeń występujących podczas zajęć terenowych,

• typowe źródła konfliktów ze studentami pojawiających się podczas takich

zajęć,

• przykłady rozkładów zajęć,

• przykłady sylabusów zajęć (cele, efekty, treści kształcenia, formy i

metody zajęć, sposób oceniania i ewaluacji),

• zna zasady formułowania celów operacyjnych zajęć i opracowywania

rozkładów materiałów

• zasady dydaktyczne oraz zasady komunikacji interpersonalnej

W zakresie umiejętności powinien potrafić:

• zaprojektować zajęcia dydaktyczne,

• opracować rozkład materiału kształcenia, dobrać formy prezentacji do jej

treści,

• opracować sylabus przedmiotu

• zaprojektować, wykonać i przedstawić prezentację w programie ppt,

zwracając uwagę na jej wizualną poprawność

• (np. czytelność, nie przeciążenie tekstem) i atrakcyjność graficzną

• poradzić sobie w typowych sytuacjach niesubordynacji studentów w

warunkach pracy kameralnej, jak i terenowej.

W zakresie kompetencji społecznych powinien mieć świadomość:

• występowania w grupie studenckiej osób o różnym stopniu

zaangażowania i motywacji do studiowania oraz istnienia

zróżnicowanych zdolności do nabywania (konstruowania) wiedzy oraz

rozwijania koniecznych umiejętności, a zatem – konieczności

modyfikowania zajęć w czasie ich trwania;

• zagrożeń, jakie niosą ze sobą zajęcia terenowe i mieć poczucie

odpowiedzialności za ich wszystkich uczestników.

Sposób weryfikacji przyjętych efektów kształcenia na podstawie:

• obserwacji uczestniczącej

• oceny prezentacji opracowanej przez doktoranta

• wspólnej ewaluacji zajęć w ich trakcie oraz po zakończeniu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria zaliczenia:

- obecność i aktywność na zajęciach,

- poprawność wykonania prezentacji w Power Point i jej właściwe przedstawienie

w formie mini-wykładu

- esej: "Stawanie się nauczycielem"

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)