University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metody analizy danych

General data

Course ID: 2100-CB-M-D1MADA
Erasmus code / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metody analizy danych
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups: (in Polish) Cyberbezpieczeństwo - DZIENNE II STOPNIA - 1 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Kurs metod analizy danych obejmuje:

- Naukę używania pakietu statystycznego PSPP lub R (z nakładkami GUI);

- Analizę rozkładów zmiennych i wykrywanie anomalii;

- Pewność wnioskowania na podstawie zbioru danych;

- Segmentację danych;

- Badanie zależności między zjawiskami;

- Testowanie różnic między grupami;

- Wstęp do predykacji i tworzenia modeli;

- Ocenę prawdopodobieństwa przewidywań i zgodność ekspertów;

- Automatyczną analizę danych tekstowych;

- Zasady prezentacji danych graficznych.

Full description: (in Polish)

1. Zajęcia organizacyjne.

Wprowadzenie merytoryczne: możliwości (ograniczone) i bariery (znaczne) ilościowej analizy danych. Ilościowa analiza danych – geneza statystyki jako dyscypliny naukowej. Subdyscypliny statystyki (statystyka opisowa, statystyka indukcyjna). Podstawowe pojęcia: populacja, cechy populacji, próba. Wprowadzenie techniczne i organizacyjne: omówienie warunków zaliczenia. Zaopatrzenie słuchaczy kursu w niezbędne narzędzia informatyczne. Omówienie programu, wymogów i zasad. Instalacja i konfiguracja otwartoźródłowego oprogramowania do analizy danych.

2a. Czy dane o zjawiskach zostały sfałszowane lub przejawiają niepokojące anomalie?

Kategoryzacja zjawisk masowych według rodzajów rozkładów: rozkład normalny (np. wzrost, IQ, zarobki), rozkład Poissona (np. liczba e-maili/rozmów telefonicznych, które otrzymujesz w ciągu dnia), rozkład wykładniczy (czas między awariami/atakami w systemie komputerowym), rozkład jednostajny (rzut monetą, kostką generowanie liczb losowych przez człowieka). Test dwumianowy, Kołmogorowa-Smirnowa i Shapiro-Wilka. Gdzie nie sięga statystyka: szare i czarne łabędzie Taleba.

2b. Jak odkryć wartości odstające (fałszywe lub anomalne) w zbiorze danych (i się przy tym nie napracować).

Wprowadzenie do „metod liczbowych”. „Reguła kciuka”, test Grafa, test Grubbsa, test Dixona, i kryterium Chauveneta. Jakie cyfry wybierają fałszerze: prawo liczb anomalnych Franka Benforda. Inne (potencjalnie) przydatne prawidłowości: prawo potęgowe, zasada Pareto, prawo Zipfa. Addendum: mity i (przerażające) fakty o zjawisku „czarnej serii”.

2c. Na ile pewne może być Twoje wnioskowanie na podstawie zbioru danych i od czego ono zależy?

Na podstawie jakich kryteriów możesz wnioskować statystycznie: wielkość i zróżnicowanie zbioru danych. Ilościowy, obiektywny współczynnik pewności wnioskowania: maksymalny standardowy błąd oszacowania. Sposoby obliczania, warunki brzegowe i interpretacja. Moc efektu (effect size) zamiast poziomu istotności (probability value) jako uniwersalny czynnik oceny wyników wielu pomiarów.

3. Podziel dane na segmenty – sztuka profilowania grup i zjawisk niebezpiecznych w zbiorach danych.

Klasyfikacja danych w grupy (segmenty) za pomocą analizy skupień.

4. Czy i jak silny jest związek między zjawiskami? Odkryj powiązania pomiędzy zjawiskami i sprawcami.

Wprowadzenie do badania współzmienności. Wybrane miary zależności: współczynnik korelacji R Pearsona, stosunek korelacyjny eta (η), chi kwadrat (χ²) + V Craméra. Interpretacja i błędy interpretacyjne zjawiska korelacji (kwartet Anscomba i korelacje pozorne).

5. Takie same, czy nie? Badanie różnic między grupami (czyli o metodzie wnioskowania o podobieństwie lub różnicy innej niż „na oko”).

Test t-Studenta (Gosseta) dla dwóch prób zależnych.

6. Sztuka przewidywania zjawisk – analiza regresji.

Regresja liniowa jako elementarna metoda prognozowania. Rys historyczny analizy regresji. Teoretyczne podstawy analizy regresji. Obliczanie i analiza regresji liniowej. Regresja wielozmiennowa (wieloraka). Znaczenie zmiennych instrumentalnych. Wprowadzenie do budowy modeli zjawisk – możliwości i ograniczenia.

7. Prawdopodobieństwo przewidywań i zgodność opinii ekspertów.

Jak ocenić stopień prawdopodobieństwa stawianych przez Ciebie hipotez – iloraz szans (odds ratio). Oceń liczbowo, na ile eksperci są zgodni w wypowiedziach na dany temat – współczynnik kappa Cohena (κ).

8. Analiza danych jakościowych – tekstów.

Analiza wydźwięku (sentymentu) – czyli ile pozytywnych, a ile negatywnych uczuć w wypowiedzi tekstowej. Wykrywanie tzw. mowy nienawiści. Wykryj plagiat, czyli analiza autorstwa. Automatyczne wyszukiwanie nazw miejscowych w dużych tekstach i zamieszczanie ich na mapie. Modelowanie tematyczne tekstów. Narzędzia: https://ws.clarin-pl.eu/. Automatyczne profilowanie cech socjodemograficznych na podstawie tekstu: https://applymagicsauce.com/demo.

9. Statystyka i estetyka – zasady prezentacji danych.

Schematy raportów analitycznych. Standardy oceny danych. Datavis/dataviz (wizualizacja danych, data visualisation) versus infografika. Infografika w Canva (https://www.canva.com/pl_pl/). Wizualizacja danych z RawGraphs (https://rawgraphs.io/): diagram alluwialny, wykres Gantta, dendrogram, tesselacje Voronoia i diagram Sankeya. Właściwy dobór schematów kolorystycznych prezentacji. System doboru kolorów D.M. Kesslera (Color Wheel) Narzędzia: http://paletton.com; https://coolors.co/; https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel/.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa

• D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013.

• Wskazane nagrania YT z serii DataCat (konto CyberTeam) [konto i filmy prowadzącego zajęcia]

Literatura uzupełniająca

• S. Beduińska, M. Cypryanska, Statystyczny drogowskaz. Część pierwsza: praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, SWPS, Warszawa 2013.

• P. Francuz, R. Mackiewicz, Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, KUL, Lublin 2007.

• J. Górniak, J. Wachnicki, Pierwsze kroki a analizie danych. SPSS PL for Windows, SPSS Polska, Kraków 2000.

• D. Larose, Odkrywanie wiedzy z danych. Wprowadzenie do eksploracji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

• M. Nawojczyk, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002.

• N. N. Taleb, Czarny łabędź. Skutki wysoce małoprawdopodobnych zdarzeń, Random House, Nowy Jork 2007

• N. N. Taleb, Antykruchość. Rzeczy, które odnoszą korzyści z chaosu, Random House, Nowy Jork 2012.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Słuchacz przyswoi wiedzę na temat:

• typów i rodzajów oprogramowania otwarto- i zamkniętoźródłowego służącego do analizy danych

• klasycznych testów związków między zmiennymi oraz różnic między grupowych mogących posłużyć do identyfikacji sfałszowanych a normalnych błędnych zbiorów danych oraz wskazania nieprawidłowych jednostek analizy w nich występujących (K_W05)

• sposobów oceny wiarygodności zbiorów danych w szczególności w sytuacjach, gdy mogły zostać sfałszowane, zmanipulowane (K_W05)

• możliwości i ograniczeń analiz statystycznych w analityce śledczej (K_W05)

Umiejętności

Słuchacz posiądzie umiejętności następujące:

• podstawy efektywnej instalacji, konfiguracji i obsługi wybranego programu służącego do analiz statystycznych

• wykrywania wartości odstających, to jest anomalnych jednostek analizy w zbiorze danych (K_U02)

• oceny dużych zbiorów danych pod kątem ich wiarygodności (K_U02)

• odkrywania zależności i związków pomiędzy zmiennymi w zbiorach danych

• klasyfikacji i kategoryzacji zbiorów danych

• podstaw predykcji na podstawie zebranych danych

• wykorzystanie zdobytej wiedzy do zarządzania cyberryzykiem (K_U02)

• dostosowania poznanych miar statystycznych do potrzeb i problemów cyberbezpieczeństwa (analizy logów/billingów/danych telemetrycznych, predykcji ataków poprzez wykrywanie anomalii w ruchu sieciowym, identyfikacji w sieciach społecznościowych potencjalnie niebezpiecznych grup, probabilistycznej oceny ryzyka działań) (K_U02)

Kompetencje

Podjęta zostanie próba ukształtowania następujących kompetencji:

• zdolności oceny zjawisk otaczającej rzeczywistości w kategoriach probabilistycznych

• promowania potrzeby oglądu świata z perspektywy ilościowej (K_K01)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Projekt polegający na przygotowaniu za pomocą powyższych, trafnie dobranych narzędzi. W niektórych przypadkach tematyka projektu zaliczeniowego może obejmować wprowadzenie do zagadnień analitycznych.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Daniel Mider
Group instructors: Daniel Mider
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Kurs metod analizy danych obejmuje:

- Naukę używania pakietu statystycznego PSPP lub R (z nakładkami GUI);

- Analizę rozkładów zmiennych i wykrywanie anomalii;

- Pewność wnioskowania na podstawie zbioru danych;

- Segmentację danych;

- Badanie zależności między zjawiskami;

- Testowanie różnic między grupami;

- Wstęp do predykacji i tworzenia modeli;

- Ocenę prawdopodobieństwa przewidywań i zgodność ekspertów;

- Automatyczną analizę danych tekstowych;

- Zasady prezentacji danych graficznych.

Full description: (in Polish)

1. Zajęcia organizacyjne.

Wprowadzenie merytoryczne: możliwości (ograniczone) i bariery (znaczne) ilościowej analizy danych. Ilościowa analiza danych – geneza statystyki jako dyscypliny naukowej. Subdyscypliny statystyki (statystyka opisowa, statystyka indukcyjna). Podstawowe pojęcia: populacja, cechy populacji, próba. Wprowadzenie techniczne i organizacyjne: omówienie warunków zaliczenia. Zaopatrzenie słuchaczy kursu w niezbędne narzędzia informatyczne. Omówienie programu, wymogów i zasad. Instalacja i konfiguracja otwartoźródłowego oprogramowania do analizy danych.

2a. Czy dane o zjawiskach zostały sfałszowane lub przejawiają niepokojące anomalie?

Kategoryzacja zjawisk masowych według rodzajów rozkładów: rozkład normalny (np. wzrost, IQ, zarobki), rozkład Poissona (np. liczba e-maili/rozmów telefonicznych, które otrzymujesz w ciągu dnia), rozkład wykładniczy (czas między awariami/atakami w systemie komputerowym), rozkład jednostajny (rzut monetą, kostką generowanie liczb losowych przez człowieka). Test dwumianowy, Kołmogorowa-Smirnowa i Shapiro-Wilka. Gdzie nie sięga statystyka: szare i czarne łabędzie Taleba.

2b. Jak odkryć wartości odstające (fałszywe lub anomalne) w zbiorze danych (i się przy tym nie napracować).

Wprowadzenie do „metod liczbowych”. „Reguła kciuka”, test Grafa, test Grubbsa, test Dixona, i kryterium Chauveneta. Jakie cyfry wybierają fałszerze: prawo liczb anomalnych Franka Benforda. Inne (potencjalnie) przydatne prawidłowości: prawo potęgowe, zasada Pareto, prawo Zipfa. Addendum: mity i (przerażające) fakty o zjawisku „czarnej serii”.

2c. Na ile pewne może być Twoje wnioskowanie na podstawie zbioru danych i od czego ono zależy?

Na podstawie jakich kryteriów możesz wnioskować statystycznie: wielkość i zróżnicowanie zbioru danych. Ilościowy, obiektywny współczynnik pewności wnioskowania: maksymalny standardowy błąd oszacowania. Sposoby obliczania, warunki brzegowe i interpretacja. Moc efektu (effect size) zamiast poziomu istotności (probability value) jako uniwersalny czynnik oceny wyników wielu pomiarów.

3. Podziel dane na segmenty – sztuka profilowania grup i zjawisk niebezpiecznych w zbiorach danych.

Klasyfikacja danych w grupy (segmenty) za pomocą analizy skupień.

4. Czy i jak silny jest związek między zjawiskami? Odkryj powiązania pomiędzy zjawiskami i sprawcami.

Wprowadzenie do badania współzmienności. Wybrane miary zależności: współczynnik korelacji R Pearsona, stosunek korelacyjny eta (η), chi kwadrat (χ²) + V Craméra. Interpretacja i błędy interpretacyjne zjawiska korelacji (kwartet Anscomba i korelacje pozorne).

5. Takie same, czy nie? Badanie różnic między grupami (czyli o metodzie wnioskowania o podobieństwie lub różnicy innej niż „na oko”).

Test t-Studenta (Gosseta) dla dwóch prób zależnych.

6. Sztuka przewidywania zjawisk – analiza regresji.

Regresja liniowa jako elementarna metoda prognozowania. Rys historyczny analizy regresji. Teoretyczne podstawy analizy regresji. Obliczanie i analiza regresji liniowej. Regresja wielozmiennowa (wieloraka). Znaczenie zmiennych instrumentalnych. Wprowadzenie do budowy modeli zjawisk – możliwości i ograniczenia.

7. Prawdopodobieństwo przewidywań i zgodność opinii ekspertów.

Jak ocenić stopień prawdopodobieństwa stawianych przez Ciebie hipotez – iloraz szans (odds ratio). Oceń liczbowo, na ile eksperci są zgodni w wypowiedziach na dany temat – współczynnik kappa Cohena (κ).

8. Analiza danych jakościowych – tekstów.

Analiza wydźwięku (sentymentu) – czyli ile pozytywnych, a ile negatywnych uczuć w wypowiedzi tekstowej. Wykrywanie tzw. mowy nienawiści. Wykryj plagiat, czyli analiza autorstwa. Automatyczne wyszukiwanie nazw miejscowych w dużych tekstach i zamieszczanie ich na mapie. Modelowanie tematyczne tekstów. Narzędzia: https://ws.clarin-pl.eu/. Automatyczne profilowanie cech socjodemograficznych na podstawie tekstu: https://applymagicsauce.com/demo.

9. Statystyka i estetyka – zasady prezentacji danych.

Schematy raportów analitycznych. Standardy oceny danych. Datavis/dataviz (wizualizacja danych, data visualisation) versus infografika. Infografika w Canva (https://www.canva.com/pl_pl/). Wizualizacja danych z RawGraphs (https://rawgraphs.io/): diagram alluwialny, wykres Gantta, dendrogram, tesselacje Voronoia i diagram Sankeya. Właściwy dobór schematów kolorystycznych prezentacji. System doboru kolorów D.M. Kesslera (Color Wheel) Narzędzia: http://paletton.com; https://coolors.co/; https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel/.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa

• D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013.

• Wskazane nagrania YT z serii DataCat (konto CyberTeam) [konto i filmy prowadzącego zajęcia]

Literatura uzupełniająca

• S. Beduińska, M. Cypryanska, Statystyczny drogowskaz. Część pierwsza: praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, SWPS, Warszawa 2013.

• P. Francuz, R. Mackiewicz, Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, KUL, Lublin 2007.

• J. Górniak, J. Wachnicki, Pierwsze kroki a analizie danych. SPSS PL for Windows, SPSS Polska, Kraków 2000.

• D. Larose, Odkrywanie wiedzy z danych. Wprowadzenie do eksploracji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

• M. Nawojczyk, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002.

• N. N. Taleb, Czarny łabędź. Skutki wysoce małoprawdopodobnych zdarzeń, Random House, Nowy Jork 2007

• N. N. Taleb, Antykruchość. Rzeczy, które odnoszą korzyści z chaosu, Random House, Nowy Jork 2012.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Daniel Mider
Group instructors: Daniel Mider
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Kurs metod analizy danych obejmuje:

- Naukę używania pakietu statystycznego PSPP lub R (z nakładkami GUI);

- Analizę rozkładów zmiennych i wykrywanie anomalii;

- Pewność wnioskowania na podstawie zbioru danych;

- Segmentację danych;

- Badanie zależności między zjawiskami;

- Testowanie różnic między grupami;

- Wstęp do predykacji i tworzenia modeli;

- Ocenę prawdopodobieństwa przewidywań i zgodność ekspertów;

- Automatyczną analizę danych tekstowych;

- Zasady prezentacji danych graficznych.

Full description: (in Polish)

1. Zajęcia organizacyjne.

Wprowadzenie merytoryczne: możliwości (ograniczone) i bariery (znaczne) ilościowej analizy danych. Ilościowa analiza danych – geneza statystyki jako dyscypliny naukowej. Subdyscypliny statystyki (statystyka opisowa, statystyka indukcyjna). Podstawowe pojęcia: populacja, cechy populacji, próba. Wprowadzenie techniczne i organizacyjne: omówienie warunków zaliczenia. Zaopatrzenie słuchaczy kursu w niezbędne narzędzia informatyczne. Omówienie programu, wymogów i zasad. Instalacja i konfiguracja otwartoźródłowego oprogramowania do analizy danych.

2a. Czy dane o zjawiskach zostały sfałszowane lub przejawiają niepokojące anomalie?

Kategoryzacja zjawisk masowych według rodzajów rozkładów: rozkład normalny (np. wzrost, IQ, zarobki), rozkład Poissona (np. liczba e-maili/rozmów telefonicznych, które otrzymujesz w ciągu dnia), rozkład wykładniczy (czas między awariami/atakami w systemie komputerowym), rozkład jednostajny (rzut monetą, kostką generowanie liczb losowych przez człowieka). Test dwumianowy, Kołmogorowa-Smirnowa i Shapiro-Wilka. Gdzie nie sięga statystyka: szare i czarne łabędzie Taleba.

2b. Jak odkryć wartości odstające (fałszywe lub anomalne) w zbiorze danych (i się przy tym nie napracować).

Wprowadzenie do „metod liczbowych”. „Reguła kciuka”, test Grafa, test Grubbsa, test Dixona, i kryterium Chauveneta. Jakie cyfry wybierają fałszerze: prawo liczb anomalnych Franka Benforda. Inne (potencjalnie) przydatne prawidłowości: prawo potęgowe, zasada Pareto, prawo Zipfa. Addendum: mity i (przerażające) fakty o zjawisku „czarnej serii”.

2c. Na ile pewne może być Twoje wnioskowanie na podstawie zbioru danych i od czego ono zależy?

Na podstawie jakich kryteriów możesz wnioskować statystycznie: wielkość i zróżnicowanie zbioru danych. Ilościowy, obiektywny współczynnik pewności wnioskowania: maksymalny standardowy błąd oszacowania. Sposoby obliczania, warunki brzegowe i interpretacja. Moc efektu (effect size) zamiast poziomu istotności (probability value) jako uniwersalny czynnik oceny wyników wielu pomiarów.

3. Podziel dane na segmenty – sztuka profilowania grup i zjawisk niebezpiecznych w zbiorach danych.

Klasyfikacja danych w grupy (segmenty) za pomocą analizy skupień.

4. Czy i jak silny jest związek między zjawiskami? Odkryj powiązania pomiędzy zjawiskami i sprawcami.

Wprowadzenie do badania współzmienności. Wybrane miary zależności: współczynnik korelacji R Pearsona, stosunek korelacyjny eta (η), chi kwadrat (χ²) + V Craméra. Interpretacja i błędy interpretacyjne zjawiska korelacji (kwartet Anscomba i korelacje pozorne).

5. Takie same, czy nie? Badanie różnic między grupami (czyli o metodzie wnioskowania o podobieństwie lub różnicy innej niż „na oko”).

Test t-Studenta (Gosseta) dla dwóch prób zależnych.

6. Sztuka przewidywania zjawisk – analiza regresji.

Regresja liniowa jako elementarna metoda prognozowania. Rys historyczny analizy regresji. Teoretyczne podstawy analizy regresji. Obliczanie i analiza regresji liniowej. Regresja wielozmiennowa (wieloraka). Znaczenie zmiennych instrumentalnych. Wprowadzenie do budowy modeli zjawisk – możliwości i ograniczenia.

7. Prawdopodobieństwo przewidywań i zgodność opinii ekspertów.

Jak ocenić stopień prawdopodobieństwa stawianych przez Ciebie hipotez – iloraz szans (odds ratio). Oceń liczbowo, na ile eksperci są zgodni w wypowiedziach na dany temat – współczynnik kappa Cohena (κ).

8. Analiza danych jakościowych – tekstów.

Analiza wydźwięku (sentymentu) – czyli ile pozytywnych, a ile negatywnych uczuć w wypowiedzi tekstowej. Wykrywanie tzw. mowy nienawiści. Wykryj plagiat, czyli analiza autorstwa. Automatyczne wyszukiwanie nazw miejscowych w dużych tekstach i zamieszczanie ich na mapie. Modelowanie tematyczne tekstów. Narzędzia: https://ws.clarin-pl.eu/. Automatyczne profilowanie cech socjodemograficznych na podstawie tekstu: https://applymagicsauce.com/demo.

9. Statystyka i estetyka – zasady prezentacji danych.

Schematy raportów analitycznych. Standardy oceny danych. Datavis/dataviz (wizualizacja danych, data visualisation) versus infografika. Infografika w Canva (https://www.canva.com/pl_pl/). Wizualizacja danych z RawGraphs (https://rawgraphs.io/): diagram alluwialny, wykres Gantta, dendrogram, tesselacje Voronoia i diagram Sankeya. Właściwy dobór schematów kolorystycznych prezentacji. System doboru kolorów D.M. Kesslera (Color Wheel) Narzędzia: http://paletton.com; https://coolors.co/; https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel/.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa

• D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013.

• Wskazane nagrania YT z serii DataCat (konto CyberTeam) [konto i filmy prowadzącego zajęcia]

Literatura uzupełniająca

• S. Beduińska, M. Cypryanska, Statystyczny drogowskaz. Część pierwsza: praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, SWPS, Warszawa 2013.

• P. Francuz, R. Mackiewicz, Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, KUL, Lublin 2007.

• J. Górniak, J. Wachnicki, Pierwsze kroki a analizie danych. SPSS PL for Windows, SPSS Polska, Kraków 2000.

• D. Larose, Odkrywanie wiedzy z danych. Wprowadzenie do eksploracji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

• M. Nawojczyk, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002.

• N. N. Taleb, Czarny łabędź. Skutki wysoce małoprawdopodobnych zdarzeń, Random House, Nowy Jork 2007

• N. N. Taleb, Antykruchość. Rzeczy, które odnoszą korzyści z chaosu, Random House, Nowy Jork 2012.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)