University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

American Civilizations

General data

Course ID: 2100-MON-CYAM
Erasmus code / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: American Civilizations
Name in Polish: Cywilizacje Amerykańskie
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Remote learning

Short description:

The classes are intended to start a debate on the homogenization and heterogenization of culture. By answering the question of what the Western hemisphere is like, the classes will try to demonstrate the complexity of issues related to local, national and continental identity. A multicultural approach that shows the complexity of this research issue will be preferred. Due to the inability to present the entirety of issues related to civilization and culture in America, the classes will focus on selected topics.

Full description:

1. Introduction to the issues

2. What is civilization? Representation of American countries in the light of postcolonial theory

3. The process of colonization and hybridization of American societies

4. America "Indian"

5. America Creole

6. Black America

7. Gender in the Americas

8. Culinary culture

9. Musical culture

10. Exam

Bibliography:

E. S. Urbański, Hispanoameryka i jej cywilizacje. Hispanoamerykanie i Angloamerykanie, Warszawa 1981;

L. Zea, Filozofia dziejów Ameryki, Warszawa 1999.

I. Curyło-Gonzalez, Człowiek i świat wartości w Mezoameryce. Toltekowie, Majowie, Aztekowie, Warszawa 2003.

M. Rostworowska, Historia państw Inków, Warszawa 2004.

J. P. Magidowicz, Historia poznania Ameryki Środkowej i Południowej, Warszawa 1979.

H. Miller, A. P. Nasatir, Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa 1969.

A. Tarczyński, Wartości i postawy w obliczu zderzenia systemów kulturowych. Hiszpańscy zdobywcy XVI w. wobec Nowego Świata, Bydgoszcz 2001.

T. Łepkowski, (red.), Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa 1977.

W. Dobrzycki, Historia stosunków międzynarodowych 1815–1945, Warszawa 2005.

M. Kula, Historia Brazylii, Wrocław 1987.

M.F. Gawrycki (red), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009.

M.F. Gawrycki, Uwikłane obrazy. Hollywoodzki film a stosunki międzynarodowe, Warszawa 2011.

M.F. Gawrycki, W pogoni za wyobrażeniami. Próba analizy polskiej literatury podróżniczej poświęconej Ameryce Łacińskiej, Warszawa 2010.

M.F. Gawrycki, Podglądając Innego. Trawelebryci w Ameryce Łacińskiej, Warszawa 2011.

M.F. Gawrycki (red.), Strategia mimikry. Ameryka Łacińska (i nie tylko) w ujęciu postkolonialnym, Warszawa 2012.

Gandhi L., Teoria postkolonialna, Poznań 2008.

Loomba A., Kolonializm/Postkolonializm, Poznań 2011.

Chakrabarty D., Prowincjonalizacja Europy, Poznań 2011.

Gawrycki M.F, Szeptycki A., Podporządkowanie–niedorozwój–wyobcowanie. Postkolonializm a stosunki międzynarodowe, Warszawa 2011.

Mitchell T., Egipt na wystawie świata, Warszawa 2001.

Wolf E., Ludy bez historii, Kraków 2009.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

posiada wiedzę na temat niektórych elementów kultury państw amerykańskich

Jest w stanie zidentyfikować cechy charakterystyczne dla kultur funkcjonujących na obszarze obu Ameryk, unikając ich stereotypizacji i esencjalizacji.

UMIEJĘTNOŚCI

identyfikuje cechy wspólne i różnice kulturowe na obszarze obu Ameryk

Potrafi samodzielnie wskazać najważniejsze czynniki konstytuujące wybrane elementy kultury poszczególnych państw obu Ameryk

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ma podstawowe kompetencje w wybranych aspektach kultury obu Ameryk, ma pogłębioną świadomość różnorodności kulturowej i pluralizmu poglądów na podstawowe aspekty życia ludzkiego w skali świata

jest przygotowany do kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot będzie kończył się pisemnym (w ramach I terminu) i ustnym

(w ramach II terminu) zaliczeniem.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)