(in Polish) Analiza porównawcza systemów politycznych
General data
Course ID: | 2100-NS-D-D7APSP |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Analiza porównawcza systemów politycznych |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: |
(in Polish) Studia Doktoranckie Nauk Społecznych- 4 rok, 7 semestr |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Założeniem wyjściowym jest, że uczestnik zajęć ma już podstawową wiedzę w zakresie systemów politycznych i ustrojowych oraz administracyjnych zdobytą na studiach magisterskich w zakresie nauk społecznych lub nauk prawnych |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładu są treści pozwalające uzyskać na pogłębionym poziomie wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie identyfikacji, strukturalizowania, wartościowania, rekonstrukcji dynamiki systemów politycznych współczesnych państw rozpatrywanych w ujęciu porównawczym w kontekście badań prowadzonych przez doktoranta |
Full description: |
(in Polish) 1. Istota oraz ujęcie teoretyczne i strategiczne pojęcia systemu politycznego państwa. Zakres przedmiotowy. Struktura. Ujęcie funkcjonalne. Relacje w stosunku do polityki oraz ustroju politycznego. Problemy badawcze istotne w perspektywie nauk o polityce i administracji. Ujęcia instytucjonalne, funkcjonalne, systemowe. Systemy polityczne państw współczesnych w perspektywie porównawczej: kryteria i narzędzia różnicowania i porządkowania. Kontekst aksjologiczny, instytucjonalny i prakseologiczny. Skale porównawcze. 2. Zróżnicowanie systemów politycznych współczesnych państw w sprawach: legitymizacji, zasad i granic działania (w ramach podziału na systemy totalitarne, autorytarne i demokratyczne oraz na monarchie i republiki), mechanizmów zmian. Zróżnicowanie modeli agregacji i artykulacji interesu politycznego i społecznego w różnych systemach politycznych. Kontekst różnych modeli rządzenia. Wewnętrzne zróżnicowanie systemów demokratycznych i relacje między mechanizmami demokracji przedstawicielskiej i bezpośredniej. Różne warianty systemów: parlamentarnych, parlamentarno-gabinetowych, prezydenckich i parlamentarno-komitetowych. Kontekst układu kompetencji: centrum – teren i państwo – samorząd terytorialny. 3. Systemy polityczne państw współczesnych jako przedmiot zmian oraz ocen i wartościowania. Kontekst kryteriów dobrego rządzenia. Nowe wyzwania jako uwarunkowanie unifikacji i różnicowania. Główne napięcia. Silne i słabe strony istniejących rozwiązań. 4. Przykłady aplikacji rozwiązań modelowych w obszarze systemów politycznych w wybranych państwach. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Antoszewski, 1996, System polityczny jako kategoria analizy politologicznej, w: A. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Studia z teorii polityki, t. 1, Wrocław 1996. M. Bankowicz, B. Kosowska-Gąstoł (red.), Systemy polityczne. Tom 1, Zagadnienia teoretyczne, Kraków 2019. M. Bankowicz, B. Kosowska-Gąstoł (red.), Systemy polityczne. Tom 2, Ustroje państw współczesnych, Kraków 2019. B. Dziemidok-Olszewska, M. Żmigrodzki (red.), Współczesne systemy polityczne, Warszawa 2020. D. Held, Modele demokracji, Kraków 2010 K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski, P. Załeski (red.), Wspołczesne systemy rządów, Warszawa 2017 P. Maj, W. Paruch, Pojęcie „system polityczny” w badaniach politologicznych w Polsce – aspekty i kontrowersje definicyjne, w: „Polityka i Społeczeństwo” 2008 nr 5. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Doktorant uzyskuje na pogłębionym poziomie wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie identyfikacji, strukturalizowania, wartościowania, rekonstrukcji dynamiki oraz rozumienia problematyki systemów politycznych współczesnych państw w perspektywie porównawczej oraz powinien potrafić wykorzystać uzyskaną wiedzę w swoich pracach badawczych oraz działaniach praktycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Konwersatorium w trybie zdalnym w formie telekonferencji w czasie rzeczywistym w przewidzianym w programie terminie w systemie google meet z adresu: g.rydlewski@uw.edu.pl. z elementami dyskusji dydaktycznej na podstawie lektury literatury i wprowadzenia prowadzącego zajęcia. Po każdych zajęciach uczestnik dostanie w formie syntetycznego zapisu zarys podstawowych tez z poprzedniego konwersatorium, adresy internetowe materiałów powiązanych z tematyką tego konwersatorium oraz wykaz pytań związanych z konwersatorium, które będą podstawą indywidualnej rozmowy w systemie google meet w ramach końcowego zaliczenia przedmiotu na stopień. Podstawa oceny końcowej: analiza aktywności na zajeciach, ocena jakości przygotowanej prezentacji (wypowiedzi pisemnej) na wskazany temat przesłanej na wskazany adres elektroniczny (do 5 pkt.) oraz jakość odpowiedzi na trzy pytania w ramach rozmowy końcowej w systemie google meet (do 9 pkt.). Obecność kontrolowana (2 pkt. za pełną obecność, 1 ujemny punkt za każdą nieobecność powyżej jednej). |
Copyright by University of Warsaw.