(in Polish) Podstawy antropologii kulturowej
General data
Course ID: | 2100-PK-M-D1PANK |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy antropologii kulturowej |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: |
(in Polish) Polityka kulturalna i zarządzanie w kulturze - DZIENNE II STOPNIA - 1 semestr 1 rok - przedmioty ob. |
ECTS credit allocation (and other scores): |
8.00
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Treści programowe przedmiotu w programie studiów można ująć tak: – klasyczna problematyka etnografii, etnologii, antropologii kulturowej; – główne orientacje teoretyczne na gruncie antropologii; – historyczna zmienność i etniczna różnorodność kultur; – specyfika elementów konkretnych kultur zarówno obcych, jak i własnej. |
Full description: |
(in Polish) Obowiązujący program studiów określa: – przedmiot jako związany z naukami o sztuce oraz naukami o kulturze i religii (program projektowany przed wyodrębnieniem prawnym – z NoKiR – etnologii i antropologii kulturowej, z którą to dyscypliną przedmiot musi być najbardziej związany); – formę przedmiotu jako wykład oraz ćwiczenia; – liczbę godzin zajęć z przedmiotu na 60 jednostek lekcyjnych, po 30 na każdą z form; – liczbę punktów ECTS na 8 (a zatem student powinien poświęcić od 200 do 240 godzin na osiągnięcie efektów kształcenia); – test zaliczeniowy, w tym test kompetencji, i projekt badawczy wykonywany poprzez którąś z technik analizy dyskursu jako obowiązkowe metody weryfikacji efektów kształcenia. Ujęcie przedmiotu w niniejszym sylabusie nie zawsze jest charakterystyczne dla typowego kursu antropologii kulturowej – treści dobrano także w związku z kierunkiem studiów, przydziałem efektów kształcenia dla przedmiotu, jak i obecnością w programie studiów innych bazowych pokrewnych przedmiotów dotyczących problematyki kulturowej (Wiedza o kulturze, Socjologia kultury) oraz przedmiotów metodologicznych. Przydzielone efekty kształcenia dla przedmiotu nie są w pełni kompatybilne z określonymi w programie studiów treściami programowymi tego przedmiotu; także – choć nie tylko – dlatego dane efekty dla kierunku nie mogą być realizowane na przedmiocie w sposób pełny; sformułowane efekty przedmiotowe odnoszą się do poszczególnych efektów kierunkowych, ale musiały zostać przeformułowane. W toku przedmiotu studenci powinni nabyć umiejętność posługiwania się specjalistycznym językiem z zakresu antropologii kulturowej. Przedmiot ma pomóc kreować umiejętność analitycznego myślenia o procesach społeczno-kulturowych. Wykład ma za zadanie zaznajomienie studentów z podstawami założeń teoretycznych szkół i prądów w etnologii, w tym ukazania na tym tle specyfiki etnologii polskiej (w ujęciu dynamicznym). Na wykładzie podjęta zostanie także problematyka folkloru słownego i obrzędowości dorocznej i przejścia (głównie na polskim materiale empirycznym). Uzupełnieniem jest problematyka tzw. społeczeństw tradycyjnych i elementy etnografii historycznej Europy. Część efektów wiedzowych student będzie mógł uzyskać zarówno dzięki wykładowi, jak i dzięki ćwiczeniom. Ćwiczenia zostaną zogniskowane wokół problematyki tożsamości kulturowej. Problematyka ta będzie ukazana w związku z polityką państwa – różne rodzaje tożsamości i różna ich treść są bowiem często praprzyczynami określonych procesów politycznych, treść tożsamości jest z kolei w niemałym stopniu konstruowana przez władze publiczne. W programie ćwiczeń przewidziano m.in. kwestie roli podziałów „my-oni”, „swoi-obcy” dla kreacji i wzmocnienia tożsamości, próby naukowej konstrukcji obrazu kultury własnej, problematykę treści tożsamości, w tym kwestię płaszczyzn tożsamości, oraz problemy retradycjonalizacji i odrodzenia narodowego, jak również zjawiska asymilacji i konwersji. Poprzez analizę konkretnych przypadków roli odgrywanej przez kulturę w polityce edukacyjnej i miejsca dla jej elementów, studenci będą mogli rozwijać umiejętności niezbędne do prowadzenia badań własnych nad tymi zjawiskami. Przeprowadzenie takich badań sprzyjać będzie z kolei samodzielnemu pogłębianiu wiedzy. |
Bibliography: |
(in Polish) Szczegółowo podana w danym cyklu przy zakresie tematów z ćwiczeń. W przypadku wykładu literatura nie jest obowiązkowa – także w związku z tym, że problematyka wykładu stanowi syntetyczne ujęcie kilku przedmiotów etnologicznych (z pewnością lektura typowych podręcznikowych pozycji z zakresu etnologii może poszerzyć wiedzę studenta, niemniej wymóg jej przeczytania oznaczałby przekroczenie godzin na pracę z przedmiotem ustalonych w związku z punktacją ECTS). |
Learning outcomes: |
(in Polish) – charakteryzuje szkoły teoretyczne w antropologii kulturowej (K_W02); – wyjaśnia zjawiska kulturowe, także w ujęciu dynamicznym (K_W05); – uzasadnia rolę czynników kulturowych w tożsamościach społeczno-kulturowych (K_W07); – rozważa znacznie dorobku kulturalnego społeczeństwa dla tożsamości, spójności społecznej i polityki kulturalnej państwa (K_W08); – charakteryzuje polityki publiczne państwa (na przykładzie polityki historycznej i edukacyjnej) w kwestiach kulturowych, rozważając możliwe przyczyny i cele poszczególnych działań (K_W02, K_W07); – analizuje i syntezuje procesy zachodzące w życiu społeczno-kulturowym oraz analizuje konkretne rozwiązanie w zakresie polityk publicznych w dziedzinie kultury (K_U06); – przyswaja wiedzę z poleconych publikacji naukowych, krytycznie analizuje treść tych publikacji oraz prezentuje sądy w tym zakresie (K_U07, K_K01, K_K02, K_K04); – analizuje programowe opracowania z zakresu polityk publicznych w dziedzinie kultury, wskazując ich słabe i mocne strony oraz możliwe konsekwencje (K_U07, K_K01); – prezentuje własne wyniki badań z zakresu polityk publicznych w zakresie kultury (K_U06, K_K02, K_W07). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność (dopuszczalne 2 nieobecności na ćwiczeniach), udział w projekcie badawczym (40%), aktywność podczas zajęć (20%) i napisanie sprawdzianu zaliczeniowego (40%). Sprawdzian weryfikuje wiedzowe i umiejętnościowe efekty uczenia się. Składa się w większości z zadań otwartych typu KOO i RO, przy tym część zadań może być wyposażona w materiał źródłowy. Rozwiązanie części zadań wymaga nie tylko prezentacji wiedzy naukowej, ale pozwala na weryfikację umiejętności analizy i syntezy z wykorzystaniem tej wiedzy. Udział w projekcie weryfikuje nade wszystko umiejętnościowe i społeczne efekty uczenia się, choć w sposób oczywisty w jego wykonaniu należy wykorzystać efekty wiedzowe. Aktywność podczas zajęć jest odnotowywana przez prowadzącego. Nota ta jest zależna od poziomu udziału w dyskusji oraz elementach rozmowy nauczającej. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Załęski | |
Group instructors: | Piotr Załęski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Pass/fail Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Załęski | |
Group instructors: | Piotr Załęski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Pass/fail Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.