Analysing Media Discourse
General data
Course ID: | 2101-1ZU3ANDM |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Analysing Media Discourse |
Name in Polish: | Analiza dyskursu medialnego |
Organizational unit: | Institute of Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
The lecture is an introduction to the study of discourse. It discusses a few selected issues of media discourse, as an example of which there are introduced the main concepts of discourse analysis. Lecture focuses on separate issues, which produce discourses governing decorum of speech on important policy areas for pop culture, consumption, national identity, The lecture is supposed to create perspective from which student can stream media statements evaluate conditions for the emergence of a variety of expression. Discourse will be presented at different levels - from the formulas of language, the stylistic conventions and imaging, and communication strategies. |
Full description: |
Subject matter includes the following selected issues: 1.What is the media discourse. Semiotic aspects of discourse: the major systems, sign, sign, symbol. The code language and meta-language. Cultural codes, meaning creation. Three semiotic schools: Anglo-Saxon semiotics (Peirce), Russian (Tartus school) and French (Barthes). 2. Time and space in the political discourse. 3 audio-visual language as a universal language. 4. Changing discourse - change meaning. The dominance of the discourse. Giving meaning and discourse implementation. Mediated body as text. Linguistic gender identity. 5. Media political discourse as a narrative battle: Threats and promises. Populist discourse. Polish public languages. Tabloid narratives 6. Social world and media events. Media rhetoric as a discursive practice of broadcasting meanings. Advertising as a practice of characters creation. |
Bibliography: |
I. George Lakoff Don’t think about elephant. rozdz. Metaphors of terror [najlepiej strony 3-46 oraz 52-69] [jest dostępne w sieci, ew. mogę wysłać] Teun van Dijk Dyskurs jako struktura i proces, rozdz 1. II W. Schultz "Komunikacja polityczna", zwłaszcza strony 77-181 J. Bralczyk "Język, media, demokracja", w: tegoż, "O języku propagandy i polityki" P. Cap, "Legitymizacja w dyskursie politycznym: retoryka wojny w Iraku w kontekście pojęcia „proksymizacji” w: A. Duszak, F. Fairclough "Krytyczna analiza dyskursu: interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej" (to też jest zresztą w sieci) III Erich Fromm Zapomniany język (23-45, 195-230) Urszula Jarecka: Nikczemny wojownik na słusznej wojnie (123-150) IV Mary Rogers: Barbie jako ikona popkultury Wasilewski Jacek "Retoryka dominacji", fragment "Dominacja w dyskursie" s.456-485; Michael Foucault Filozofia Historia, Polityka, rozdz. Szaleństwo i społeczeństwo oraz Seksualność i władza lub wybrane rozdziały Narodziny kliniki, Narodziny więzienia Wojciech Kajtoch Świat przedstawiony w czasopismach młodzieżowych V Jacek Wasilewski Narracje w tabloidach (dostępne w pdfie) Ewa Bobrowska: Obrazowanie społeczeństwa w mediach – analiza radiomaryjnego dyskursu Hans Mathias Kepplinger: Mechanizmy skandalizacji w mediach VI Ivan Colovic, Polityka symboli Daniel Dayan, Elihu Katz Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo 1. Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce. Warszawa 2009 2. Retoryka i polityka. Dwudziestolecie polskiej transformacji. Warszawa 2010. 3. Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego. Warszawa 2010. 4. S. Kowalski, Krytyka solidarnościowego rozumu. Studium z socjologii myślenia potocznego. Warszawa 2009 |
Learning outcomes: |
KNOWLEDGE The lecture is supposed to create the meta-perspective for the media statements stream analysis, to evaluate conditions for the emergence of a variety of expressions, the rules to generate ideological messages. SKILLS Student: • recognizes the different discourses, as such, and understands what determines their conditions • can extract meaning contained in ideological discourse • can analyze the discourse - both visual and verbal • knows how to formulate the interest of those who design discourse and knows how discourse is defined as a way of describing the world |
Assessment methods and assessment criteria: |
Term paper: analytical work assessed in terms of: The methods of media events analysis Distinguished contexts and patterns of presentation Applications of the discourse theory Correctness of the argument the formal requirements: the thesis, footnotes, bibliography |
Practical placement: |
Lack of |
Copyright by University of Warsaw.