Basics of Psychology
General data
Course ID: | 2102-BW-L-Z1POPS |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | Basics of Psychology |
Name in Polish: | Podstawy psychologii |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: |
(in Polish) BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - ZAOCZNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Od studentów oczekuje się kompetencji poznawczych pozwalających na przyswojenie i analizowanie poznawanych treści. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje: mechanizmy psychologicznych zachowań człowieka w różnych złożonych strukturach społecznych; rolę kompetencji intelektualnych, emocjonalnych i społecznych jednostek dla zachowywania porządku i bezpieczeństwa w państwie. |
Full description: |
(in Polish) Wykład ma na celu dostarczenie studentowi podstawowej wiedzy o psychologicznych mechanizmach funkcjonowania człowieka oraz rozwinięcie umiejętności refleksyjnego myślenia o problemach życia społeczno-politycznego w kontekście działań jednostek. Student zostaje wprowadzony w problematykę historii psychologii i metod badawczych tej dyscypliny. Na zajęciach podejmowane są problemy poznawczego funkcjonowania człowieka ze szczególnym uwzględnieniem mentalności, procesów spostrzegania i myślenia społeczno-politycznego. Na wykładzie podejmowane są także kwestie osobowości oraz postaw i zachowań człowieka w sytuacjach społecznych, w tym także związanych z polityką, zarządzaniem i sytuacjami zagrożenia. Szacowana całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągniecie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to około 90 godzin. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura konieczna do egzaminu: D. Kenrick. S.L. Neuberg, R.B. Cialdini, Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, Gdańsk, rozdziały 2-3, 5-6. Literatura podstawowa: Skarżyńska K. (red.), Podstawy psychologii politycznej, Poznań Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, Gdańsk. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa. Zimbardo P.H., Ruch F.L., Psychologia i życie, Warszawa. Literatura uzupełniająca i rozszerzająca wiedzę i umiejętności studenta: Aronson E., Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Warszawa. Aronson E. Wilson T. Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań. Boski P. Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa. Koralewicz J., Ziółkowski J. Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2000, Warszawa. Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologii, Warszawa. Reykowski J., Skarżyńska K. Ziółkowski M., Orientacje społeczne jako element mentalności, Poznań. Sears D., Huddy L, Jervis R. (red.), Psychologia polityczna, Kraków. Stanisławiak E. (red.), Wybrane problemy psychologii społecznej, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W02: charakteryzuje człowieka jako istotę społeczną, z uwzględnieniem więzi społecznych łączących go z otoczeniem społecznym, jego funkcjonowania w różnych strukturach społecznych K_W03: charakteryzuje człowieka jako podmiot, nie bagatelizując jednocześnie kwestii: konformizmu, kontroli społecznej, socjalizacji i wpływu grupowego; K_W07: wyjaśnia, odnosząc się do wiedzy psychologicznej, psychologiczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup zagrażających bezpieczeństwu państwa i społeczeństwa oraz specyfikę reakcji człowieka w sytuacjach zagrożenia i konfliktów; K_U01: potrafi, z użyciem podstaw wiedzy psychologicznej, dostrzegać wielość i różnorodność opinii oraz merytorycznie dyskutować o nich; wykorzystuje wiedzę psychologiczną do analizy i interpretacji zjawisk życia społeczno-politycznego; K_K03: ma odpowiednią wiedzę psychologiczną, by móc zachowywać się w sposób profesjonalny i etyczny w działalności zawodowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena zależy w pełni od wyniku egzaminu końcowego. Jest to egzamin pisemny - test, na którym maksimum 70% punktów student może otrzymać za zadania związane z treściami wykładu. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Cezary Smuniewski | |
Group instructors: | Cezary Smuniewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje: mechanizmy psychologicznych zachowań człowieka w różnych złożonych strukturach społecznych; rolę kompetencji intelektualnych, emocjonalnych i społecznych jednostek dla zachowywania porządku i bezpieczeństwa w państwie. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład ma na celu dostarczenie studentowi podstawowej wiedzy o psychologicznych mechanizmach funkcjonowania człowieka oraz rozwinięcie umiejętności refleksyjnego myślenia o problemach życia społeczno-politycznego w kontekście działań jednostek. . Na zajęciach podejmowane są problemy poznawczego funkcjonowania człowieka ze szczególnym uwzględnieniem mentalności, procesów spostrzegania i myślenia społeczno-politycznego. Na wykładzie podejmowane są także kwestie osobowości oraz postaw i zachowań człowieka w sytuacjach społecznych, w tym także związanych z polityką, zarządzaniem i sytuacjami zagrożenia. Szacowana całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągniecie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to około 90 godzin. Zakres tematyczny zajęć obejmuje: 1. Kim jest człowiek – główne koncepcje psychologiczne, behawioryzm, psychoanaliza, koncepcja poznawcza i humanistyczna. 2. Jak poznajemy świat? Rola schematów poznawczych i stereotypów. Błędy w formułowaniu ocen i sądów 3. Psychologiczne aspekty poczucia bezpieczeństwa 4. Dlaczego człowiekowi jest potrzebna empatia? Empatia wobec siebie i innych. W jakim stopniu buduje ona poczucie bezpieczeństwa? 5. Pomaganie – zachowania prospołeczne. Dlaczego pomagamy innym? Główne koncepcje. 6. Konflikt – istota, czynniki nasilające konflikt. Pseudokonflikty 7. Agresja jak czynnik zagrożenia. Główne teorie agresji. Jak zapobiegać agresji? 8. Kryzys w ujęciu psychologicznym. Fazy kryzysu. Sposoby rozwiązywania 9. Stres, czynniki stresogenne, indywidualna odporność na stres. 10. Wpływ społeczny – mechanizmy wpływu, perswazja i manipulacja. Odporność na wpływ. 11. Komunikowanie się w sytuacjach trudnych. 12. Bariery i błędy w komunikowaniu się z uwzględnieniem poziomu interpersonalnego i społecznego |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura konieczna do egzaminu: D. Kenrick. S.L. Neuberg, R.B. Cialdini, Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, Gdańsk, rozdziały 2-3, 5-6. Literatura podstawowa: Skarżyńska K. (red.), Podstawy psychologii politycznej, Poznań Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, Gdańsk. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa. Zimbardo P.H., Ruch F.L., Psychologia i życie, Warszawa. Literatura uzupełniająca i rozszerzająca wiedzę i umiejętności studenta: Aronson E., Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Warszawa. Aronson E. Wilson T. Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań. Boski P. Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa. Koralewicz J., Ziółkowski J. Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2000, Warszawa. Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologii, Warszawa. Reykowski J., Skarżyńska K. Ziółkowski M., Orientacje społeczne jako element mentalności, Poznań. Sears D., Huddy L, Jervis R. (red.), Psychologia polityczna, Kraków. Stanisławiak E. (red.), Wybrane problemy psychologii społecznej, Warszawa. |
Copyright by University of Warsaw.