University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of Psychology

General data

Course ID: 2102-BW-L-Z1POPS
Erasmus code / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Basics of Psychology
Name in Polish: Podstawy psychologii
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups: (in Polish) BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - ZAOCZNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Od studentów oczekuje się kompetencji poznawczych pozwalających na przyswojenie i analizowanie poznawanych treści.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje: mechanizmy psychologicznych zachowań człowieka w różnych złożonych strukturach społecznych; rolę kompetencji intelektualnych, emocjonalnych i społecznych jednostek dla zachowywania porządku i bezpieczeństwa w państwie.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu dostarczenie studentowi podstawowej wiedzy o psychologicznych mechanizmach funkcjonowania człowieka oraz rozwinięcie umiejętności refleksyjnego myślenia o problemach życia społeczno-politycznego w kontekście działań jednostek. Student zostaje wprowadzony w problematykę historii psychologii i metod badawczych tej dyscypliny. Na zajęciach podejmowane są problemy poznawczego funkcjonowania człowieka ze szczególnym uwzględnieniem mentalności, procesów spostrzegania i myślenia społeczno-politycznego. Na wykładzie podejmowane są także kwestie osobowości oraz postaw i zachowań człowieka w sytuacjach społecznych, w tym także związanych z polityką, zarządzaniem i sytuacjami zagrożenia.

Szacowana całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągniecie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to około 90 godzin.

Bibliography: (in Polish)

Literatura konieczna do egzaminu:

D. Kenrick. S.L. Neuberg, R.B. Cialdini, Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, Gdańsk, rozdziały 2-3, 5-6.

Literatura podstawowa:

Skarżyńska K. (red.), Podstawy psychologii politycznej, Poznań

Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, Gdańsk.

Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa.

Zimbardo P.H., Ruch F.L., Psychologia i życie, Warszawa.

Literatura uzupełniająca i rozszerzająca wiedzę i umiejętności studenta:

Aronson E., Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Warszawa.

Aronson E. Wilson T. Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań.

Boski P. Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa.

Koralewicz J., Ziółkowski J. Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2000, Warszawa.

Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologii, Warszawa.

Reykowski J., Skarżyńska K. Ziółkowski M., Orientacje społeczne jako element mentalności, Poznań.

Sears D., Huddy L, Jervis R. (red.), Psychologia polityczna, Kraków.

Stanisławiak E. (red.), Wybrane problemy psychologii społecznej, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W02: charakteryzuje człowieka jako istotę społeczną, z uwzględnieniem więzi społecznych łączących go z otoczeniem społecznym, jego funkcjonowania w różnych strukturach społecznych

K_W03: charakteryzuje człowieka jako podmiot, nie bagatelizując jednocześnie kwestii: konformizmu, kontroli społecznej, socjalizacji i wpływu grupowego;

K_W07: wyjaśnia, odnosząc się do wiedzy psychologicznej, psychologiczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup zagrażających bezpieczeństwu państwa i społeczeństwa oraz specyfikę reakcji człowieka w sytuacjach zagrożenia i konfliktów;

K_U01: potrafi, z użyciem podstaw wiedzy psychologicznej, dostrzegać wielość i różnorodność opinii oraz merytorycznie dyskutować o nich; wykorzystuje wiedzę psychologiczną do analizy i interpretacji zjawisk życia społeczno-politycznego;

K_K03: ma odpowiednią wiedzę psychologiczną, by móc zachowywać się w sposób profesjonalny i etyczny w działalności zawodowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena zależy w pełni od wyniku egzaminu końcowego. Jest to egzamin pisemny - test, na którym maksimum 70% punktów student może otrzymać za zadania związane z treściami wykładu.

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 18 hours more information
Coordinators: Cezary Smuniewski
Group instructors: Cezary Smuniewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje: mechanizmy psychologicznych zachowań człowieka w różnych złożonych strukturach społecznych; rolę kompetencji intelektualnych, emocjonalnych i społecznych jednostek dla zachowywania porządku i bezpieczeństwa w państwie.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu dostarczenie studentowi podstawowej wiedzy o psychologicznych mechanizmach funkcjonowania człowieka oraz rozwinięcie umiejętności refleksyjnego myślenia o problemach życia społeczno-politycznego w kontekście działań jednostek. . Na zajęciach podejmowane są problemy poznawczego funkcjonowania człowieka ze szczególnym uwzględnieniem mentalności, procesów spostrzegania i myślenia społeczno-politycznego. Na wykładzie podejmowane są także kwestie osobowości oraz postaw i zachowań człowieka w sytuacjach społecznych, w tym także związanych z polityką, zarządzaniem i sytuacjami zagrożenia.

Szacowana całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągniecie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to około 90 godzin.

Zakres tematyczny zajęć obejmuje:

1. Kim jest człowiek – główne koncepcje psychologiczne, behawioryzm, psychoanaliza, koncepcja poznawcza i humanistyczna.

2. Jak poznajemy świat? Rola schematów poznawczych i stereotypów. Błędy w formułowaniu ocen i sądów

3. Psychologiczne aspekty poczucia bezpieczeństwa

4. Dlaczego człowiekowi jest potrzebna empatia? Empatia wobec siebie i innych. W jakim stopniu buduje ona poczucie bezpieczeństwa?

5. Pomaganie – zachowania prospołeczne. Dlaczego pomagamy innym? Główne koncepcje.

6. Konflikt – istota, czynniki nasilające konflikt. Pseudokonflikty

7. Agresja jak czynnik zagrożenia. Główne teorie agresji. Jak zapobiegać agresji?

8. Kryzys w ujęciu psychologicznym. Fazy kryzysu. Sposoby rozwiązywania

9. Stres, czynniki stresogenne, indywidualna odporność na stres.

10. Wpływ społeczny – mechanizmy wpływu, perswazja i manipulacja. Odporność na wpływ.

11. Komunikowanie się w sytuacjach trudnych.

12. Bariery i błędy w komunikowaniu się z uwzględnieniem poziomu interpersonalnego i społecznego

Bibliography: (in Polish)

Literatura konieczna do egzaminu:

D. Kenrick. S.L. Neuberg, R.B. Cialdini, Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, Gdańsk, rozdziały 2-3, 5-6.

Literatura podstawowa:

Skarżyńska K. (red.), Podstawy psychologii politycznej, Poznań

Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, Gdańsk.

Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa.

Zimbardo P.H., Ruch F.L., Psychologia i życie, Warszawa.

Literatura uzupełniająca i rozszerzająca wiedzę i umiejętności studenta:

Aronson E., Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Warszawa.

Aronson E. Wilson T. Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań.

Boski P. Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa.

Koralewicz J., Ziółkowski J. Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2000, Warszawa.

Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologii, Warszawa.

Reykowski J., Skarżyńska K. Ziółkowski M., Orientacje społeczne jako element mentalności, Poznań.

Sears D., Huddy L, Jervis R. (red.), Psychologia polityczna, Kraków.

Stanisławiak E. (red.), Wybrane problemy psychologii społecznej, Warszawa.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)