Philosophy of Security
General data
Course ID: | 2102-BW-M-Z1FIBE |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | Philosophy of Security |
Name in Polish: | Filozofia bezpieczeństwa |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Od studenta oczekuje się wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i etapów rozwoju historii filozofii oraz myśli politycznej, a także wiedzy z zakresu zagadnień społecznych i prawnych tworzącą podbudowę dla zrozumienia istoty bezpieczeństwa wewnętrznego. Powinien też dysponować wiedzą dotycząca podstawowych cech wielkich epok historycznych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu student powinien rozumieć pojęcia, strukturę i funkcje filozofii bezpieczeństwa na tle rozwoju filozofii, a filozofii politycznej w szczególności. Student nabywa więdzę o pluralizmie i podstawowych etapach rozwoju (w ujęciu historycznym), odmianach i interpretacjach, a także kontekstach podstawowych uzasadnień kategorii bezpieczeństwa. Student potrafi znajdować w tej mierze główne wyznaczniki wpływające na zmiennośći różnych sposobów pojmowania bezpieczeństwa. Student nabywa zdolność klasyfikowania trybów rozumienia kategorii bezpieczeństwo obecnych w głównych epokach historycznych i nurtach ideowych. Uzyskuje też umiejętność rozpoznawania historycznych substytutów współczesnego pojęcia bezpieczeństwa. Student jest w stanie wskazać na relacje pomiędzy różnymi nurtami ideowymi a zmiennym pojęciem bezpieczeństwa oraz klasyfikować podstawowe w tej mierze tradycje. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć studenci zdobywają i pogłębiają wiedzę oraz umiejętności poznawcze dotyczące podstawowych pojęć, struktury i funkcji filozofii bezpieczeństwa na tle rozwoju filozofii politycznej i współczesnych nauk społecznych. Nabywają wiedzę o pluralizmie i podstawowych etapach rozwoju, odmianach i interpretacjach, a także kontekstach podstawowych uzasadnień kategorii bezpieczeństwo. Studenci uzyskują umiejętności identyfikacji głównych wyznaczników (ontologicznych, epistemologicznych, antropologicznych i historiozoficznych) wpływających na zmienność i różne sposoby pojmowania bezpieczeństwa (oraz historycznych jego desygnatów), a w konsekwencji zdolność klasyfikowania różnych trybów rozumienia bezpieczeństwa obecnych w głównych epokach historycznych i nurtach ideowych. Zajęcia w szczególności podejmują kwestie dynamiki przedmiotowych i podmiotowych płaszczyzn pojmowania bezpieczeństwa, ich odmian oraz konfliktów. Studenci nabywają też umiejętności interpretacji tekstów źródłowych . |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: W. Rechlewicz, Elementy filozofii bezpieczeństwa, W-wa 2012. R. Rosa, Filozofia bezpieczeństwa, W-wa 1995. R. Rosa, M. Lipińska-Rzeszutek, M. Kubiak, Filozofia bezpieczeństwa personalnego i strukturalnego. Tradycja-współczesność-nowe wyzwania, Siedlce 2008. Bezpieczeństwo jako wartość, Kraków 2010, s. 14-15, 29-47, 56-61. S. Filipowicz, Historia myśli polityczno-prawnej, kol. wyd. A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie, W-wa 2007. Historia idei politycznych. Wybór tekstów, [oprac. S. Filipowicz i in.], t.1 i 2, kol. wyd. Doktryny polityczne XIX i XX wieku (red.K.Chojnicka i W. Kozub-Ciembroniewicz), kol. wyd. Współczesna myśl polityczna. Wybór tekstów źródłowych, [red.K.Karolczak i in.], W-wa 1994. Literatura uzupełniająca: S. Filipowicz, Demokracja. O władzy iluzji w królestwie rozumu, W-wa 2007. T. Klementewicz, K. Pieliński, Politycy i technokraci. Kierowanie w państwie i systemie światowym: między teorią a ideologią, Białystok 2011, cz. II. Idee filozoficzne w polityce, red, T. Buksiński, Poznań 1998, cz. I i II. P.Manent, Intelektualna historia liberalizmu, Kraków 1994. K. Pieliński, Konserwatyzm jako oswajanie chaosu świata empirycznego, W-wa 1993. Koncepcje polityki, red. W. Wesołowski, W-wa 2009, Z. Rau, Liberalizm. Zarys myśli politycznej XIX i XX w., W-wa 2000; Neokonserwatyzm, red. I. Stelzer, W-wa 2007, s. 11-27, 40-71. J. Gray, Dwie twarze liberalizmu, Warszawa 2001. P. Savidan, Wielokulturowość, W-wa 2012. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza: EK1: : posiada pogłębioną wiedzę o istocie, miejscu i znaczeniu bezpieczeństwa wewnętrznego jako podobszaru nauk społecznych oraz jego relacjach (przedmiotowych i metodologicznych) z innymi podobszarami nauk społecznych. Ma ugruntowaną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk. K_W01 EK2: posiada umiejętność formułowania samodzielnych opinii i propozycji interpretacyjnych dotyczących podstawowych tradycji filozofii bezpieczeństwa; w szczególności potrafi rozróżniać i kategoryzować społeczne, kulturowe i polityczne skutki różnych tradycji pojmowania bezpieczeństwa;K_W04 EK3: ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie odmiennych interpretacji różnego rodzaju instytucji, norm i praktyk służących definiowaniu, przeciwdziałaniu i rozwiązywaniu konfliktów dotyczących pretensji i roszczeń do bezpiecznego zycia róznych podmiotów życia społecznego.K_W06 Umiejętności: EK4: potrafi wskazać i opisać spectrum priorytetów definujących teorię i praktykę bezpieczeństwa we współczesnych społeczeństwach demoliberalnych; potrafi rozumieć i analizować konflikty pomiędzy odmiennymi sposobami pojmowania bezpieczeństwa; potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę w hipotetycznych sytuacjach związanych z róznymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa we współczesnym świecie.K_U03 Kompetencje: EK5: :potrafi wskazać i definiować główne priorytety interpretacyjnne (ideowe) służące do uzasadniania różnych polityk realizujących cele bezpieczeństwa we współczesnych społęczeństwach. K_K01 EK6: ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny oraz potrafi propagować te wartości; ma jednocześnie świadomość pluralizmu aksjologicznego i ideowego odmiennych sposobów definiowania bezpieczeństwa.K_K05 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa odpowiedzi pisemnej uwzględnia poziom wiedzy i umiejętności studenta w oparciu o zestaw zagadnień dostarczonych na poczatku zajęć. Ocena końcowa jest średnią ocen odpowiedzi na trzy opisowe pytania. |
Copyright by University of Warsaw.