University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

worlds civilisations

General data

Course ID: 2102-L-D4CYSW
Erasmus code / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: worlds civilisations
Name in Polish: Cywilizacje świata
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wprowadzenie do nauk o cywilizacji.

Short description: (in Polish)

Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji świata. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki przykładowych organizmów państwowych Zachodu i Wschodu.

Celem przedmiotu jest:

1) przekazanie zaawansowanej wiedzy w zakresie nauk o cywilizacji,

2) doskonalenie umiejętności intelektualnych,

3) kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych dla samodzielnego prowadzenia badań naukowych.

Full description: (in Polish)

Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji świata. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki przykładowych organizmów państwowych Zachodu i Wschodu. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na rodzaj i charakter instytucji społecznych i politycznych mających swoje źródło w analizowanych cywilizacjach. Uczestnicy zajęć zdobędą także wiedzę na temat okoliczności współistnienia danych organizmów państwowych lub ich następowania po sobie oraz konsekwencjach wynikających z zaistniałej sytuacji.

Celem przedmiotu jest:

1) przekazanie zaawansowanej wiedzy w zakresie nauk o cywilizacji:

o teorie cywilizacji,

o cywilizacja Zachodu,

o cywilizacje Wschodu.

2) doskonalenie umiejętności intelektualnych:

o odróżniania opinii od faktów,

o korelacji wiedzy z różnych dziedzin,

o formułowania własnego stanowiska i jego uzasadniania,

o lokalizowania w czasie i przestrzeni omawianych wydarzeń,

o oceny porównywalnych zjawisk wydarzeń, zjawisk i faktów,

o porównywania odmiennych interpretacji wydarzeń,

o dokonywania krytycznej interpretacji źródeł informacji,

o selekcji i oceny przydatności różnych źródeł informacji,

o wysuwania hipotez, stawiania i rozwiązywania problemów,

o twórczego rozwiązywania problemów,

o krytycznej analizy poglądów i opinii różnych szkół historycznych,

o zastosowania wiedzy i umiejętności w procedurach egzaminacyjnych,

3) kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych dla samodzielnego prowadzenia badań naukowych.

Bibliography: (in Polish)

I. Literatura podstawowa

• P. Bagby, Kultura i historia, Warszawa 1975.

• E. Bieńkowska, Spór o dziedzictwo europejskie. Między świętym a świeckim, Warszawa 1999.

• J. Ciechanowicz, Etyka wielkich cywilizacji, Nowy Jork 2010.

• F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.

• F. Fernández-Armesto, Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa 2008.

• S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006.

• W. Jakubowski, M. Włodarczyk, B. Zdaniuk, Historia do 1918 roku. Perspektywa kulturowo-cywilizacyjna, Warszawa 2014.

• J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003.

• A. Piskozub, Cywilizacje w czasie i przestrzeni, Gdańsk 1998.

• S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006.

• F. Koneczny, O wielości cywilizacyj, Kraków 1996.

• O. Spengler, Zmierzch Zachodu, Warszawa 2001.

• A. Toynbee, Studium historii, Warszawa 2000.

II. Literatura uzupełniająca

• M. Angold, Cesarstwo Bizantyńskie 1025-1204: historia polityczna, Wrocław 1993.

• L. Bazylow, Historia Rosji, Wrocław 2005.

• R. Browning, Cesarstwo Bizantyńskie, Warszawa 1997.

• W. Ceran (red.), Historia Bizancjum, Łódź 2005.

• Chojnowski, Ukraina, Warszawa 1997.

• P. Citati, Izrael i islam. Boskie iskry, Warszawa 2006.

• J. Danecki, Arabowie, Warszawa 2001.

• J. Danecki, Kultura i sztuka islamu, Warszawa 2003.

• N. Davies, Europa. Między Wschodem i Zachodem, Kraków 2007.

• M.M. Dziekan, Dzieje kultury arabskiej , Warszawa 2008.

• Ph.K. Hitti, Dzieje Arabów, Warszawa 1969.

• A.H. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 1995.

• H. Inalcik, Imperium Osmańskie: epoka klasyczna 1300-1600, Kraków 2006.

• H. Inalcik, D. Quataert (red.), Dzieje gospodarcze i społeczne imperium osmańskiego : 1300-1914, Kraków 2008.

• J. Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 2003.

• R. Krawczyk, Podstawy cywilizacji europejskiej, Warszawa 2006.

• P. Krupczyński, M.J. Leszka, Cesarstwo Bizantyńskie: dzieje, religia, kultura: studia ofiarowane profesorowi Waldemarowi Ceranowi przez uczniów na 70-lecie Jego urodzin, Pruszków k/Łasku 2006.

• M. Liverani, Nie tylko Biblia: historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010.

• Lemaire, Dzieje biblijnego Izraela, Poznań 2002.

• Lewis, Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk 2003.

• T. Majda, Studia z dziejów i kultury ludów tureckich , Warszawa 2013.

• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 1, Astronomia teoretyczna i stosowana, Warszawa 2000.

• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 2, Nauki matematyczne i fizyka, Warszawa 2001.

• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 3, Technika, alchemia, nauki przyrodnicze i medycyna, Warszawa 2005.

• W. Rodziński, Historia Chin, Wrocław 1992.

• W.A. Serczyk, Historia Ukrainy, Wrocław 1990.

• H. Shanks (red.), Starożytny Izrael: od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, Warszawa 2009.

• B. Składanek, Doktryny i ruchy społeczno-polityczne "wieków milczenia" (poł. VII - poł. IX w.): formowanie się podstaw politycznego odrodzenia Iranu , Warszawa 1980.

• B. Składanek, Historia Persji. T. 1, Od czasów najdawniejszych do najazdu Arabów , Warszawa 208.

• B. Składanek, Historia Persji. T. 2, Od najazdu Arabów do końca XV wieku , Warszawa 2008.

• B. Składanek, Historia Persji. T. 3, Od Safawidów do II wojny światowej , Warszawa 2007.

J. Tubielewicz, Historia Japonii, Wrocław 1984.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W02 - Ma pogłębioną wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki społeczeństw wybranych regionów świata.

K_W03 - Ma pogłębioną wiedzę na temat charakteru, istoty i form różnych poziomów organizacji życia społecznego w wybranych regionach świata oraz przekształceń, jakim podlegały w różnych epokach historycznych.

K_W04 - Ma wiedzę na temat różnorodności historiograficznej interpretacji dziejów wybranych regionów świata w zakresie zagadnień związanych z religią, kulturą, nauką, sztuką oraz uwarunkowaniami społecznymi.

K_W10 - Ma specjalistyczną wiedzę na temat uwarunkowań społecznych, a także religii, kultury, nauki i sztuki w wybranych regionach świata.

K_U01 - Ma umiejętność krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych, w szczególności tych, które pozostają w bezpośrednich związkach ze sferą religii, kultury, nauki i sztuki, oraz dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności.

K_U02 - Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu zjawisk dotyczących sfery polityki; potrafi samodzielnie badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym państwie i świecie, uwzględniając w swoich badaniach uwarunkowania cywilizacyjne.

K_U03 - Potrafi w sposób głębszy i poszerzony wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o cywilizacji oraz powiązanych dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. W swoich analizach i interpretacjach uwzględnia kontekst kulturowy.

K_U04 - Umie krytycznie ocenić kulturowy dorobek człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem kultury politycznej.

K_K07 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę oraz doskonalić wiedzę w zakresie cywilizacji i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda oceny:

• zaliczenie ustne.

Kryteria oceny:

• wiedza merytoryczna z zakresu przedmiotu,

• umiejętność krytyki źródeł.

Podstawę do obliczenia ostatecznej oceny stanowi średnia arytmetyczna dwóch odrębnych ocen dla każdego z kryteriów wyrażona w skali 0-100%.

Wskaźniki oceny końcowej:

Ocena Algorytm oceny końcowej

2

3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60%

3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70%

4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80%

4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90%

5 powyżej 90%

• *** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)