worlds civilisations
General data
Course ID: | 2102-L-D4CYSW |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | worlds civilisations |
Name in Polish: | Cywilizacje świata |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wprowadzenie do nauk o cywilizacji. |
Short description: |
(in Polish) Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji świata. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki przykładowych organizmów państwowych Zachodu i Wschodu. Celem przedmiotu jest: 1) przekazanie zaawansowanej wiedzy w zakresie nauk o cywilizacji, 2) doskonalenie umiejętności intelektualnych, 3) kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych dla samodzielnego prowadzenia badań naukowych. |
Full description: |
(in Polish) Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji świata. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki przykładowych organizmów państwowych Zachodu i Wschodu. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na rodzaj i charakter instytucji społecznych i politycznych mających swoje źródło w analizowanych cywilizacjach. Uczestnicy zajęć zdobędą także wiedzę na temat okoliczności współistnienia danych organizmów państwowych lub ich następowania po sobie oraz konsekwencjach wynikających z zaistniałej sytuacji. Celem przedmiotu jest: 1) przekazanie zaawansowanej wiedzy w zakresie nauk o cywilizacji: o teorie cywilizacji, o cywilizacja Zachodu, o cywilizacje Wschodu. 2) doskonalenie umiejętności intelektualnych: o odróżniania opinii od faktów, o korelacji wiedzy z różnych dziedzin, o formułowania własnego stanowiska i jego uzasadniania, o lokalizowania w czasie i przestrzeni omawianych wydarzeń, o oceny porównywalnych zjawisk wydarzeń, zjawisk i faktów, o porównywania odmiennych interpretacji wydarzeń, o dokonywania krytycznej interpretacji źródeł informacji, o selekcji i oceny przydatności różnych źródeł informacji, o wysuwania hipotez, stawiania i rozwiązywania problemów, o twórczego rozwiązywania problemów, o krytycznej analizy poglądów i opinii różnych szkół historycznych, o zastosowania wiedzy i umiejętności w procedurach egzaminacyjnych, 3) kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych dla samodzielnego prowadzenia badań naukowych. |
Bibliography: |
(in Polish) I. Literatura podstawowa • P. Bagby, Kultura i historia, Warszawa 1975. • E. Bieńkowska, Spór o dziedzictwo europejskie. Między świętym a świeckim, Warszawa 1999. • J. Ciechanowicz, Etyka wielkich cywilizacji, Nowy Jork 2010. • F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006. • F. Fernández-Armesto, Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa 2008. • S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006. • W. Jakubowski, M. Włodarczyk, B. Zdaniuk, Historia do 1918 roku. Perspektywa kulturowo-cywilizacyjna, Warszawa 2014. • J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003. • A. Piskozub, Cywilizacje w czasie i przestrzeni, Gdańsk 1998. • S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006. • F. Koneczny, O wielości cywilizacyj, Kraków 1996. • O. Spengler, Zmierzch Zachodu, Warszawa 2001. • A. Toynbee, Studium historii, Warszawa 2000. II. Literatura uzupełniająca • M. Angold, Cesarstwo Bizantyńskie 1025-1204: historia polityczna, Wrocław 1993. • L. Bazylow, Historia Rosji, Wrocław 2005. • R. Browning, Cesarstwo Bizantyńskie, Warszawa 1997. • W. Ceran (red.), Historia Bizancjum, Łódź 2005. • Chojnowski, Ukraina, Warszawa 1997. • P. Citati, Izrael i islam. Boskie iskry, Warszawa 2006. • J. Danecki, Arabowie, Warszawa 2001. • J. Danecki, Kultura i sztuka islamu, Warszawa 2003. • N. Davies, Europa. Między Wschodem i Zachodem, Kraków 2007. • M.M. Dziekan, Dzieje kultury arabskiej , Warszawa 2008. • Ph.K. Hitti, Dzieje Arabów, Warszawa 1969. • A.H. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 1995. • H. Inalcik, Imperium Osmańskie: epoka klasyczna 1300-1600, Kraków 2006. • H. Inalcik, D. Quataert (red.), Dzieje gospodarcze i społeczne imperium osmańskiego : 1300-1914, Kraków 2008. • J. Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 2003. • R. Krawczyk, Podstawy cywilizacji europejskiej, Warszawa 2006. • P. Krupczyński, M.J. Leszka, Cesarstwo Bizantyńskie: dzieje, religia, kultura: studia ofiarowane profesorowi Waldemarowi Ceranowi przez uczniów na 70-lecie Jego urodzin, Pruszków k/Łasku 2006. • M. Liverani, Nie tylko Biblia: historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010. • Lemaire, Dzieje biblijnego Izraela, Poznań 2002. • Lewis, Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk 2003. • T. Majda, Studia z dziejów i kultury ludów tureckich , Warszawa 2013. • R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 1, Astronomia teoretyczna i stosowana, Warszawa 2000. • R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 2, Nauki matematyczne i fizyka, Warszawa 2001. • R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 3, Technika, alchemia, nauki przyrodnicze i medycyna, Warszawa 2005. • W. Rodziński, Historia Chin, Wrocław 1992. • W.A. Serczyk, Historia Ukrainy, Wrocław 1990. • H. Shanks (red.), Starożytny Izrael: od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, Warszawa 2009. • B. Składanek, Doktryny i ruchy społeczno-polityczne "wieków milczenia" (poł. VII - poł. IX w.): formowanie się podstaw politycznego odrodzenia Iranu , Warszawa 1980. • B. Składanek, Historia Persji. T. 1, Od czasów najdawniejszych do najazdu Arabów , Warszawa 208. • B. Składanek, Historia Persji. T. 2, Od najazdu Arabów do końca XV wieku , Warszawa 2008. • B. Składanek, Historia Persji. T. 3, Od Safawidów do II wojny światowej , Warszawa 2007. J. Tubielewicz, Historia Japonii, Wrocław 1984. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W02 - Ma pogłębioną wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki społeczeństw wybranych regionów świata. K_W03 - Ma pogłębioną wiedzę na temat charakteru, istoty i form różnych poziomów organizacji życia społecznego w wybranych regionach świata oraz przekształceń, jakim podlegały w różnych epokach historycznych. K_W04 - Ma wiedzę na temat różnorodności historiograficznej interpretacji dziejów wybranych regionów świata w zakresie zagadnień związanych z religią, kulturą, nauką, sztuką oraz uwarunkowaniami społecznymi. K_W10 - Ma specjalistyczną wiedzę na temat uwarunkowań społecznych, a także religii, kultury, nauki i sztuki w wybranych regionach świata. K_U01 - Ma umiejętność krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych, w szczególności tych, które pozostają w bezpośrednich związkach ze sferą religii, kultury, nauki i sztuki, oraz dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności. K_U02 - Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu zjawisk dotyczących sfery polityki; potrafi samodzielnie badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym państwie i świecie, uwzględniając w swoich badaniach uwarunkowania cywilizacyjne. K_U03 - Potrafi w sposób głębszy i poszerzony wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o cywilizacji oraz powiązanych dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. W swoich analizach i interpretacjach uwzględnia kontekst kulturowy. K_U04 - Umie krytycznie ocenić kulturowy dorobek człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem kultury politycznej. K_K07 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę oraz doskonalić wiedzę w zakresie cywilizacji i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda oceny: • zaliczenie ustne. Kryteria oceny: • wiedza merytoryczna z zakresu przedmiotu, • umiejętność krytyki źródeł. Podstawę do obliczenia ostatecznej oceny stanowi średnia arytmetyczna dwóch odrębnych ocen dla każdego z kryteriów wyrażona w skali 0-100%. Wskaźniki oceny końcowej: Ocena Algorytm oceny końcowej 2 3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60% 3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70% 4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80% 4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90% 5 powyżej 90% • *** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by University of Warsaw.