Basics of management
General data
Course ID: | 2102-L-D5POZA |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | Basics of management |
Name in Polish: | Podstawy zarządzania (MP) |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: |
(in Polish) Nauki Polityczne - DZIENNE I STOPNIA 5 semestr 3 rok - przedmioty wszystkie |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites (description): | (in Polish) Tematyka kursu obejmuje kluczowe zagadnienia praktyczne i teoretyczne z zakresu zarządzania organizacjami. Celem kursu jest nabycie przez uczestników zajęć podstawowej wiedzy i umiejętności dotyczących skutecznego kierowania ludźmi i osiągania celów w warunkach zespołowego działania. W szczególności celem jest przyswojenie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu organizacji i zarządzania, poznanie różnych typów organizacji i zrozumienie istoty zarządzania, przekazanie wiedzy na temat podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, kierowania ludźmi i kontroli, a także zapoznanie z ważniejszymi kierunkami zarządzania, wybitnymi teoretykami i praktykami. Są to kompetencje szczególnie przydatne dla osób, które pragną rozwijać umiejętności kierownicze i interesują się funkcjonowaniem współczesnych organizacji, także organizacji publicznych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA ORGANIZACJAMI. |
Full description: |
(in Polish) TEMATYKA ZAJĘĆ 1. Organizacja i zarządzanie organizacją – podstawowe pojęcia. Praca menedżera i jej specyfika; umiejętności i role kierownicze - Pojęcie organizacji (organizacja w znaczeniu rzeczowym, czynnościowym i atrybutowym). Organizacja w ujęciu systemowym: przedsiębiorstwo jako system społeczno-kulturowy. - Co to znaczy zarządzać organizacją? Funkcje zarządzania. - Miary jakości zarządzania. - Organizacja a otoczenie; typy otoczenia organizacji; związki organizacji z otoczeniem. - Cechy pracy menedżera; typy ról kierowniczych. - Zarządzanie w systemach otwartych i zamkniętych. - Co to znaczy być dobrym menedżerem; umiejętności niezbędne na różnych szczeblach zarządzania. - Podstawy władzy menedżera w organizacji. - Typowe problemy pracy kierowniczej i sposoby radzenia sobie z nimi. Studium przypadku: Complus sp. z o.o (identyfikacja funkcji zarządzania i typowych problemów pracy kierowniczej. 2. Strategia organizacji. Podstawy zarządzania strategicznego. - Cele organizacji. Planowanie celów. - Strategia jako instrument zarządzania. - Podstawowe metody analizy strategicznej. Analiza otoczenia i organizacji. Wzajemne dopasowanie otoczenia i organizacji. Analiza typu SWOT. - Okno produktu/rynku Ansoffa. Macierze BCG. Model M.E. Portera. - Elementy i typy strategii. Strategie funkcjonalne. Studium przypadku: Zakłady Rollei Franke & Heidecke 3. Kultura organizacyjna jako narzędzie zarządzania. Kształtowanie kultury organizacyjnej. - Pojęcie i znaczenie kultury przedsiębiorstwa. - Różne modele i koncepcje kultury organizacyjnej (m. in. koncepcja E. Scheina). - Pozytywne i negatywne efekty silnych kultur organizacyjnych. - Typologie kultur organizacyjnych. - Kultury narodowe a kultury organizacyjne. - Rola przywództwa w kształtowaniu tożsamości kulturowej organizacji. Studium przypadku Body Shop. Analiza kultury organizacyjnej firmy Body Shop. Budowa misji organizacji. 4. Podział pracy i struktury organizacyjne - Zasady organizowania - tworzenie struktury organizacji. - Typy struktur organizacyjnych (funkcjonalne, dywizjonalne/produktowe, macierzowe) - Hierarchia w organizacji: delegacja władzy i decentralizacja; zasady delegowania odpowiedzialności; właściwa rozpiętość kierowania. - Specjalizacja pracy; specjalizacja a zadowolenie z pracy i wydajność pracy; wzbogacanie pracy. Studium przypadku: Dr Hans Haller. Diagnozowanie niesprawności struktur organizacyjnych. Przygotowanie projektu zmian struktury organizacyjnej. 5-6. Przywództwo w organizacji. - Czym jest przywództwo organizacyjne. Znaczenie skutecznego przywództwa. - Teorie przywództwa – uniwersalistyczne i sytuacyjne. - Cechy przywódcze i style przewodzenia (typologie stylów przewodzenia, przywództwo transakcyjne, transformacyjne itp.). - Wyznaczniki skuteczności przewodzenia: badania i dyskusje. Klasyczne koncepcje Fiedlera, Reddina, Herseya/Blancharda, Blake’a/Mounton i in. - Wzór osobowy „lidera XXI wieku”. Studium przypadku: Firma komputerowa „Saturn”. Rekonstrukcja cech przywództwa transformacyjnego. Studium przypadku: Bernd. 7-8. Motywowanie w organizacji. - Rola motywowania w kierowaniu zespołami pracowniczymi. - Koncepcje motywacji: teorie potrzeb i teorie procesu. Teoria Maslowa, Herzberga, McClellanda i in. - Przekształcanie motywów w działanie. Zasady skutecznego motywowania. Reguły nagradzania i karania w środowisku organizacyjnym. - Systemy motywacyjne w przedsiębiorstwie. Coaching jako nowoczesny model motywowania. Studium przypadku: Agencja ogłoszeniowa „Flaver” . Analiza niesprawności systemu motywowania pracowników. 9. Skuteczne komunikowanie się w organizacji. Konflikty organizacyjne. - Znacznie komunikowania się w zarządzaniu organizacją. Komponenty procesu komunikowania się. - Rodzaje i formy komunikowania się w organizacji (poziome, hierarchiczne, sformalizowane itd.). Sieci komunikacyjne w organizacji. - Style komunikowania się a przywództwo. - Bariery i zakłócenia komunikacji organizacyjnej - sposoby pokonywania. - Komunikowanie się organizacji z otoczeniem. - Konflikty organizacyjne. Typy konfliktów. Ich skutki i wpływ na procesy organizacyjne. - Sposoby zapobiegania konfliktom. Rozwiązywanie konfliktów. Wykorzystywanie pozytywnych aspektów konfliktów organizacyjnych w zarządzaniu. Studium przypadku: Rozmowa oceniająca. Analiza błędów popełnianych w czasie rozmowy oceniającej 10-11. Zarządzanie zmianami i innowacjami w organizacji. Organizacja ucząca się - Przyczyny zmian i rodzaje zmian w organizacji. - Rola przywództwa we wprowadzaniu zmian w organizacji. - Bariery zmian. Przyczyny oporów wobec zmian wśród pracowników i metody pokonywania. - Trzyetapowy model wprowadzania zmian K. Lewina. Reguły skutecznego wprowadzania zmian wg Lewina. Inne modele wprowadzania zmian. - Zasady zarządzania innowacjami w organizacji. Cechy innowacyjnej organizacji. - Metody heurystyczne i ich przydatność w kreowaniu innowacji. - Model organizacji uczącej się. 12. Budowa zespołu i kierowanie zespołem. - Morfologia grup pracowniczych: skład grupy, normy i role grupowe w środowisku organizacyjnym. - Spoistość grupy a jej wydajność. Kolektywne wzorce działania. - Wykorzystanie zespołów zadaniowych w organizacji. Zasady kierowania zespołami zadaniowymi. Fazy tworzenia zespołu. - Wady i zalety grupowego rozwiązywania problemów. 13. Zarządzanie jakością . - Definicja jakości. Historia idei jakości (W.E.Deming, J. Juran, K. Ishikawa). Rola jakości produktów i usług w warunkach współczesnych gospodarek. - 14. zasad Deminga - Systemy jakości: TQM i ISO. Księga jakości. - Budowanie jakości w stosunkach z klientem zewnętrznym i wewnętrznym. - Techniki stosowane w zarządzaniu jakością (histogramy, diagram Ishikawy, diagram Pareto itd.) - Zasady pomiaru jakości. 14. Społeczna odpowiedzialność biznesu - Geneza CSR - Dyskusje wokół postulatów społecznej odpowiedzialności biznesu - Koncepcja interesariuszy - Instrumentarium CSR 15. Powtórzenie przerobionego materiału i podsumowanie zajęć. |
Bibliography: |
(in Polish) PODRĘCZNIKI a) PODSTAWOWE * J. Szczupaczyński - Anatomia zarządzania organizacją. Międzynarodowa Szkoła Menedżerów. Warszawa 2002 (drugie wydanie) * Mary Jo Hatch: Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 – lub G. Morgan: Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1997. b) ZALECANE - DODATKOWE * J.A.F. Stoner, R.Freeman, D.R.Gilbert - Kierowanie. PWE. Warszawa 1997 * R.W.Griffin - Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996 * A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.): Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa 1995. Wyd. naukowe PWN * R.A.Webber - Zasady zarządzania organizacjami. PWE. Warszawa 1996 * S.P. Robbins: Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 1998 * A. Jachnis: Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia. Difin, Warszawa 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student: WIEDZA K_W02 – zna i rozumie rolę człowieka w odniesieniu do sprawnego funkcjonowania organizacji formalnych (w tym również w odniesieniu do działalności zawodowej i przedsiębiorczości). K_W03 – zna i rozumie warunki i formy sterowania i zarządzania organizacjami formalnymi, jako szczególnie istotnych struktur życia społecznego. K_W04 – zna i rozumie wybrane zjawiska zarządzania, administracji oraz prawa w wymiarze polskim, europejskim i światowym, a także zasady funkcjonowania organizacji formalnych w różnych wymiarach życia społecznego. K_W05 - zna i rozumie pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu i jego rolę w społeczeństwie obywatelskim UMIEJĘTNOŚCI K_U02 – potrafi identyfikować przyczyny i przebieg zjawisk dotyczących sfery zarządzania organizacjami formalnymi; potrafi także badać i wyjaśniać rolę związanym z procesami zarządzania struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym świecie. K_U03 - potrafi wykorzystywać wiedzę dotyczącą przywództwa, zarządzania zmianami i innowacjami oraz budowania i kierowania zespołem do analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w różnych obszarach, w tym . K_U08 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem różnych źródeł informacji oraz nowoczesnych technologii. K_U09 - potrafi prezentować własne interpretacje zjawisk w obszarze zarządzania w kontekście politycznym oraz konfrontować je z poglądami innych studentów i różnych autorów K_U10 - gromadzić, hierarchizować i przetwarzać informacje oraz tworzyć indywidualnie oraz grupowo prace pisemne i projekty dotyczące zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnorodnych źródeł. KOMPETENCJE K_K02 – jest gotów do pracy indywidualnej i grupowej w zakresie realizacji projektów badawczych i społecznych, a także odpowiedniego określania priorytetów służących realizacji określonych przez siebie i innych zadań. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia kursu PODSTAWY ZARZĄDZANIA jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego. Warunkiem przystąpienia do testu jest aktywność merytoryczna na zajęciach oraz inne elementy przewidziane przez prowadzącego. Jako element dodatkowy, podnoszący ocenę, traktowane będzie przygotowanie prezentacji/referatu. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jerzy Szczupaczyński | |
Group instructors: | Jerzy Szczupaczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jerzy Szczupaczyński | |
Group instructors: | Jerzy Szczupaczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.