Ethics in politics
General data
Course ID: | 2102-L-D6-ETPO-HP |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | Ethics in politics |
Name in Polish: | Etyka w polityce |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: |
(in Polish) Nauki Polityczne - DZIENNE I STOPNIA 6 semestr 3 rok - przedmioty wszystkie |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Ogólna orientacja w zakresie wiedzy o etyce i polityce. |
Short description: |
(in Polish) Podstawowe pojęcia i koncepcje dotyczące zjawisk etyki i polityki oraz relacji między nimi. |
Full description: |
(in Polish) W toku realizacji zajęć studenci zdobywają wiedzę dotyczącą relacji między etyką a polityką. Poprzez lekturę zalecanych tekstów oraz dyskusję na ich temat na zajęciach studenci zapoznają się z wyobrażeniami dotyczącymi polityki pochodzącymi z różnych tradycji etycznych. Istotną częścią zajęć jest dyskusja nad wybranymi zagadnieniami etycznymi, które odgrywają kluczową rolę w debatach politycznych. Studenci zdobywają wiedzę na temat różnych stanowisk i uzasadnień przytaczanych w ich obronie. Interpretacja argumentów użytych w dyskusji pozwala studentom na zrozumienie ich jawnych bądź ukrytych założeń. Poprzez uczestnictwo w dyskusjach studenci przedstawiają w sposób uporządkowany własne stanowisko, precyzyjnie je uzasadniając. I. Wprowadzenie – etyka a polityka 1.Czy nauka o polityce może być wolna od wartościowania? 2. Polityka a filozofia moralna Literatura: A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 2001. II - IV. Idealizm a realizm w etyce politycznej 1. Filozoficzna geneza koncepcji praw człowieka; 2. Problem prawomocności praw człowieka; 3. Spór o znaczenie godności ludzkiej 4. Krytycy praw człowieka – główne kontrowersje 5. Prawa człowieka a transhumanizm Literatura: L. Kołakowski, Po co nam prawa człowieka?, w: Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009; R. Spaemann, O pojęciu godności człowieka, w: tenże, Granice, Warszawa 2006; G. Puppinck, Degeneracja praw człowieka, Kraków 2021, cz. I, III 1. Etyka w stosunkach między państwami 2. Liberalizm – polityka wewnętrzna a stosunki międzynarodowe; 3. Etyczny realizm – problem prawomocności przemocy; 4. Czy relacje między państwami mogą być moralne? Literatura: Tukidydes, Wojna peloponeska /różne wydania/ (Dialog Ateńczyków z Melijczykami); E. Carr, Kryzys dwudziestolecia, Kraków 2021 (fragmenty); I. Kant, O wiecznym pokoju /źródła internetowe/; V. Etyczny aspekt przywództwa politycznego 1. Max Weber o polityce jako zawodzie i powołaniu; 2. Etyka przekonań i etyka odpowiedzialności 3. Problem odpowiedzialności w instytucjach zdepersonalizowanych – moralność a władza bez substratu; Literatura.: M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, w: tenże, Polityka jako zawód i powołanie/różne wydania/ ; R. Kaplan, Polityka wojowników, Elbląg 2000; H. Kissinger, Leadership, VI – VII. Demokracja – charaktery i instytucje 1.Demokracja a postawa perfekcjonistyczna 2.Relatywizm jako postawa moralna ? 2. Otwartość i postawa nieoceniająca 3. Edukacja a kultura terapeutyczna 4. Czy demokracja musi oznaczać równanie w dół? 5. Demokracja a Oświeceniowa idea „wyjścia ze stanu niepełnoletniości” Literatura: M. Ossowska, Wzór demokraty, Lublin 1992; F. Furedi, Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, Warszawa 2009, rozdz.6; K. Minogue, Czy demokracja wpływa na przemianę moralności?/źródła internetowe/ ;A. Bloom, Umysł zamkniety /różne wydania/ (fragmenty) VIII. Sprawiedliwe społeczeństwo – problem zasług 1. Merytokracja a demokracja; 2. Zasługa a sprawiedliwość; 3. Argumenty zwolenników i krytyków merytokracji 4. Czy potrzebujemy pojęcia sprawiedliwości społecznej? Literatura: L. Kołakowski, Po co nam pojęcie sprawiedliwości społecznej?, w: tenże, Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009; M. Sandel, Tyrania merytokracji, Warszawa 2019; Ch. Lasch, Bunt elit, Kaków 1997, (fragmenty). IX. Etyczne aspekty debaty publicznej 1.Przyczyny konfuzji w sporach dotyczących moralności w polityce; 2. Moralne wątpliwości dotyczące marketingu politycznego; 3. Wybrane przykłady wątpliwych moralnie praktyk w debacie publicznej; 4. Czy należy karać za „mowę nienawiści”?; 5. Problem przymusowych przeprosin w debacie publicznej. Literatura: Ch. Lasch, Bunt elit, Kaków 1997, (fragmenty); N. Postmann, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-biznesu /różne wydania/; H. Frankfurt, O wciskaniu kitu, Warszawa 2010. X. Ludzkie przywary a ład społeczny 1.Mandeville: prywatne przywary i społeczne korzyści; 2. Hipokryzja, snobizm, zdrada, okrucieństwo; 3. Czy dobry ustrój potrzebuje dobrych ludzi? Literatura: B. Mandeville, Bajka o pszczołach, w: Historia idei politycznych, /różne wydania/; J. Shklar, Zwyczajne przywary, Kraków – Warszawa 1997, rozdz.: „Złe charaktery i dobrzy liberałowie”. XI. Równość i polityka tożsamości 1. Moralny sens równości między ludźmi; 2. Odmiany egalitaryzmu; 3. Egalitaryzm a polityczna poprawność; 4 Polityka tożsamości Literatura: L. Kołakowski, O równości, w: Mini-wykłady o maxi sprawach /różne wydania/ F. Fukuyama, Tożsamość. Współczesna polityka tożsamościowa i walka o uznanie, Warszawa 2016. XII. Bezdroża emancypacji 1.Oświecenie i emancypacja; 2. Zwrot ekspresywistyczny 3. Autentyzm; 4. Media i zniesienie wstydu Literatura: S. Filipowicz, Demokracja - o władzy iluzji w królestwie rozumu, Warszawa 2007 (fragmenty); R. Brague, Królestwo człowieka, Warszawa 2017; Ch. Taylor, Etyka autentyzmu, Warszawa - Kraków 2003. XIII. Etyczne aspekty rozliczeń z przeszłością 1. Karl Jaspers – rodzaje winy; 2) Odpowiedzialność, wina, wstyd, zobowiązanie; 3. Kult bohaterów i kult ofiar; 4. Przepraszanie za winy przodków – nadużycie moralności czy przejaw odpowiedzialności moralnej?; 5) Zachód a „tyrania winy”; 6) Wina i kultura unieważnienia Literatura: K. Jaspers, Problem winy /źródła internetowe/ J. Jedlicki, Dziedzictwo i odpowiedzialność, w: tenże, Historia a świat wartości, Warszawa 2022; Ch. Meier, Pamięć – wypieranie z pamięci – zapominanie, w: O kondycji Niemiec. Tożsamość niemiecka w debatach intelektualistów po 1945 roku, Poznań 2008; P. Bruckner, Tyrania skruchy, Warszawa 2020. XIV. Kolokwium XV. Podsumowanie |
Bibliography: |
(in Polish) Historia idei politycznych. Wybór tekstów, red. S. Filipowicz i in. /róże wydania/ A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995; R. Legutko, Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków 1994; B. Sutor, Etyka polityczna, Warszawa 1994; Cnoty polityczne - dawniej i obecnie, red. R. Piekarski, Gdańsk 1997; J. Ratzinger, Wiara - Prawda - Tolerancja, Kielce 2005; M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, Warszawa - Kraków 1998; R. D. Kaplan, Polityka wojowników, Warszawa 2009; B. Wolniewicz, Z. Musiał, Ksenofobia i wspólnota, Komorów 2010. F. A. von Hayek, "Social" or Distributive Justice, w: Justice, ed. A. Ryan, Oxford - New York 1995. K. Minogue, Czy demokracja wpływa na przemianę moralności? ( w szczególności punkty 5 - 8) http://www.omp.org.pl/artykul.php?artykul=70 M. Ossowska, Wzór demokraty, Lublin 1992, s. 7 - 37. W. Sadurski, Zagadka tolerancji, Res Publica Nowa, nr 1/2002. H. Arendt, O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, Warszawa 1999, rozdz.: "Nieposłuszeństwo obywatelskie". |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończonych zajęciach student: K_W02 – zna i rozumie historyczne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania sądów etycznych. Potrafi rozróżniać stanowiska w sprawach etycznych wyrastające z różnych nurtów myśli politycznej. K_W03 – dostrzega i rozumie zróżnicowanie aksjologiczne obecne w różnych koncepcjach polityki. K_W04 – rozumie dylematy etyczne wpisane w proces rządzenia i podejmowania decyzji politycznych K_W05 – zna i rozumie problemy etyczne związane z funkcjonowaniem demokracji, istnieniem społeczeństwa obywatelskiego i różnymi modelami kultury politycznej. K_U02 – potrafi identyfikować zależności między przyjęciem określonych założeń normatywnych a decyzjami politycznymi. K_U03 – potrafi wyjaśniać związek między określonymi koncepcjami z zakresu etyki a wspieraniem bądź odrzuceniem określonych modeli demokracji i społeczeństwa obywatelskiego. K_U08 – potrafi uzupełniać wiedzę i odczuwa potrzbę krytycznego nastawienia do dominujących opinii. K_U09 – potrafi prezentować własne interpretacje zagadnień dotyczących relacji etyki i politykioraz uzasadniać je. K_U10 – potrafi gromadzić, hierarchizować i przetwarzać informacje oraz tworzyć indywidualnie prace pisemne. K_K02 – jest gotów do pracy indywidualnej w zakresie realizacji projektów badawczych poświęconych relacjom etyki i polityki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą do wystawienia oceny jest wynik kolokwium. Dodatkowo oceniany jest: - Aktywny udział w dyskusjach. - Referat |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Leszek Nowak | |
Group instructors: | Leszek Nowak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Full description: |
(in Polish) I. Wprowadzenie – etyka a polityka 1.Czy nauka o polityce może być wolna od wartościowania? 2. Polityka a filozofia moralna Literatura: A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 2001. II - IV. Idealizm a realizm w etyce politycznej 1. Filozoficzna geneza koncepcji praw człowieka; 2. Problem prawomocności praw człowieka; 3. Spór o znaczenie godności ludzkiej 4. Krytycy praw człowieka – główne kontrowersje 5. Prawa człowieka a transhumanizm Literatura: L. Kołakowski, Po co nam prawa człowieka?, w: Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009; R. Spaemann, O pojęciu godności człowieka, w: tenże, Granice, Warszawa 2006; G. Puppinck, Degeneracja praw człowieka, Kraków 2021, cz. I, III 1. Etyka w stosunkach między państwami 2. Liberalizm – polityka wewnętrzna a stosunki międzynarodowe; 3. Etyczny realizm – problem prawomocności przemocy; 4. Czy relacje między państwami mogą być moralne? Literatura: Tukidydes, Wojna peloponeska /różne wydania/ (Dialog Ateńczyków z Melijczykami); E. Carr, Kryzys dwudziestolecia, Kraków 2021 (fragmenty); I. Kant, O wiecznym pokoju /źródła internetowe/; V. Etyczny aspekt przywództwa politycznego 1. Max Weber o polityce jako zawodzie i powołaniu; 2. Etyka przekonań i etyka odpowiedzialności 3. Problem odpowiedzialności w instytucjach zdepersonalizowanych – moralność a władza bez substratu; Literatura.: M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, w: tenże, Polityka jako zawód i powołanie/różne wydania/ ; R. Kaplan, Polityka wojowników, Elbląg 2000; H. Kissinger, Leadership, VI – VII. Demokracja – charaktery i instytucje 1.Demokracja a postawa perfekcjonistyczna 2.Relatywizm jako postawa moralna ? 2. Otwartość i postawa nieoceniająca 3. Edukacja a kultura terapeutyczna 4. Czy demokracja musi oznaczać równanie w dół? 5. Demokracja a Oświeceniowa idea „wyjścia ze stanu niepełnoletniości” Literatura: M. Ossowska, Wzór demokraty, Lublin 1992; F. Furedi, Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, Warszawa 2009, rozdz.6; K. Minogue, Czy demokracja wpływa na przemianę moralności?/źródła internetowe/ ;A. Bloom, Umysł zamkniety /różne wydania/ (fragmenty) VIII. Sprawiedliwe społeczeństwo – problem zasług 1. Merytokracja a demokracja; 2. Zasługa a sprawiedliwość; 3. Argumenty zwolenników i krytyków merytokracji 4. Czy potrzebujemy pojęcia sprawiedliwości społecznej? Literatura: L. Kołakowski, Po co nam pojęcie sprawiedliwości społecznej?, w: tenże, Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009; M. Sandel, Tyrania merytokracji, Warszawa 2019; Ch. Lasch, Bunt elit, Kaków 1997, (fragmenty). IX. Etyczne aspekty debaty publicznej 1.Przyczyny konfuzji w sporach dotyczących moralności w polityce; 2. Moralne wątpliwości dotyczące marketingu politycznego; 3. Wybrane przykłady wątpliwych moralnie praktyk w debacie publicznej; 4. Czy należy karać za „mowę nienawiści”?; 5. Problem przymusowych przeprosin w debacie publicznej. Literatura: Ch. Lasch, Bunt elit, Kaków 1997, (fragmenty); N. Postmann, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-biznesu /różne wydania/; H. Frankfurt, O wciskaniu kitu, Warszawa 2010. X. Ludzkie przywary a ład społeczny 1.Mandeville: prywatne przywary i społeczne korzyści; 2. Hipokryzja, snobizm, zdrada, okrucieństwo; 3. Czy dobry ustrój potrzebuje dobrych ludzi? Literatura: B. Mandeville, Bajka o pszczołach, w: Historia idei politycznych, /różne wydania/; J. Shklar, Zwyczajne przywary, Kraków – Warszawa 1997, rozdz.: „Złe charaktery i dobrzy liberałowie”. XI. Równość i polityka tożsamości 1. Moralny sens równości między ludźmi; 2. Odmiany egalitaryzmu; 3. Egalitaryzm a polityczna poprawność; 4 Polityka tożsamości Literatura: L. Kołakowski, O równości, w: Mini-wykłady o maxi sprawach /różne wydania/ F. Fukuyama, Tożsamość. Współczesna polityka tożsamościowa i walka o uznanie, Warszawa 2016. XII. Bezdroża emancypacji 1.Oświecenie i emancypacja; 2. Zwrot ekspresywistyczny 3. Autentyzm; 4. Media i zniesienie wstydu Literatura: S. Filipowicz, Demokracja - o władzy iluzji w królestwie rozumu, Warszawa 2007 (fragmenty); R. Brague, Królestwo człowieka, Warszawa 2017; Ch. Taylor, Etyka autentyzmu, Warszawa - Kraków 2003. XIII. Etyczne aspekty rozliczeń z przeszłością 1. Karl Jaspers – rodzaje winy; 2) Odpowiedzialność, wina, wstyd, zobowiązanie; 3. Kult bohaterów i kult ofiar; 4. Przepraszanie za winy przodków – nadużycie moralności czy przejaw odpowiedzialności moralnej?; 5) Zachód a „tyrania winy”; 6) Wina i kultura unieważnienia Literatura: K. Jaspers, Problem winy /źródła internetowe/ J. Jedlicki, Dziedzictwo i odpowiedzialność, w: tenże, Historia a świat wartości, Warszawa 2022; Ch. Meier, Pamięć – wypieranie z pamięci – zapominanie, w: O kondycji Niemiec. Tożsamość niemiecka w debatach intelektualistów po 1945 roku, Poznań 2008; P. Bruckner, Tyrania skruchy, Warszawa 2020. XIV. Kolokwium XV. Podsumowanie |
|
Bibliography: |
(in Polish) Historia idei politycznych. Wybór tekstów, red. S. Filipowicz i in. /róże wydania/ A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995; R. Legutko, Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków 1994; B. Sutor, Etyka polityczna, Warszawa 1994; Cnoty polityczne - dawniej i obecnie, red. R. Piekarski, Gdańsk 1997; J. Ratzinger, Wiara - Prawda - Tolerancja, Kielce 2005; M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, Warszawa - Kraków 1998; R. D. Kaplan, Polityka wojowników, Warszawa 2009; B. Wolniewicz, Z. Musiał, Ksenofobia i wspólnota, Komorów 2010. F. A. von Hayek, "Social" or Distributive Justice, w: Justice, ed. A. Ryan, Oxford - New York 1995. K. Minogue, Czy demokracja wpływa na przemianę moralności? ( w szczególności punkty 5 - 8) http://www.omp.org.pl/artykul.php?artykul=70 M. Ossowska, Wzór demokraty, Lublin 1992, s. 7 - 37. W. Sadurski, Zagadka tolerancji, Res Publica Nowa, nr 1/2002. H. Arendt, O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, Warszawa 1999, rozdz.: "Nieposłuszeństwo obywatelskie". |
Copyright by University of Warsaw.