(in Polish) Kompetencje personalne w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów
General data
Course ID: | 2102-L-Z4KPKR-OG-Z |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Kompetencje personalne w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot podejmuje problem roli personalnych i społecznych kompetencji jednostki w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów różnego typu m.in. nieporozumień komunikacyjnych, różnic kulturowych, sprzeczności interesów, odmiennych systemów wartości. |
Full description: |
(in Polish) • Kompetencje personalne i społeczne człowieka: o Pojęcie kompetencji i elementy składowe, o Funkcjonalność kompetencji; o Aktualizowanie wiedzy; o Kompetencje w polityce. • Elementy teorii konfliktów: o Typologia konfliktów; o Dynamika i eskalacja konfliktu; o Style zachowań w sytuacjach konfliktowych (model podwójnej troski); o Czynniki osobowościowe w konflikcie; o Koło konfliktu Ch. Moor’a. • Znaczenie kompetencji komunikacyjnej w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów : o Aktywne słuchanie; o Rola pytań w poprawnym komunikowaniu; o Komunikowanie informacyjne a komunikowanie perswazyjne. o Rola procesów pamięciowych w poprawnym komunikowaniu • Modele kompetencji XXI wieku: o Krytyczne myślenie; o Kreatywność; o Asertywność; o Kooperacyjność; o Model P21. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Adamus-Matuszyńska A, Współczesne teorie konfliktu społecznego, Katowice 1998. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1995. Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Warszawa 2013. Bohm F., S. Laurell, Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów, Białystok 2009. Chełpa S. , T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Warszawa1995. Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, Warszawa 1993. Deutsch M., Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005. Doherty N., M. Guyler, Mediacja i rozwiązywania konfliktów w pracy, Warszawa 2010. Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Kielce 2000. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001. Hogan K., Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa 2005. Kostecki W., Zaawansowanie zapobieganie konfliktom, Warszawa 2011. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2003. Thompson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998. Wiszniewski A., Sztuka mówienia, Katowice 2003. Wybrane numery rocznika „Socjolingwistyka”. Wykładowca udostępnia wybrane rozdziały z literatury w formie skanów. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza K_W02. Student potrafi odróżnić kompetencję językową od kompetencji komunikacyjnej. K_W03 Ma wiedzę o czynnikach konfliktotwórczych występujących w różnych obszarach rzeczywistości. K_W04. Student potrafi wskazać nowe tendencje w zakresie nauki o komunikowaniu. Umiejętności K_U02. Student potrafi dopasowywać styl zachowania w sytuacji konfliktu (rywalizacyjne, ugodowe, unikanie, kompromis, współpraca) do założonych celów i relacji. K_U03. Student potrafi dobierać odpowiednie struktury językowe do określonej sytuacji, odbiorcy i intencji przekazu. Kompetencje społeczne K_K01 Student ma świadomość zasad funkcjonowania w otoczeniu społecznym. K_K03 Student rozumie wpływ sytuacji konfliktowych na relacje interpersonalne i społeczne. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa jest wynikiem z testu końcowego. Test przeprowadzany jest na platformie Kampus na oststnich zajęciach w semestrze. Maksymalnie z testu student może uzyskać 30 pkt. Za każdą poprawną odpowiedź student uzyskuje 1 pkt. Skala ocen: 30-27 pkt. Bardzo dobra (5) 26-25 pkt. Dobra plus (4+) 24-20 pkt. Dobra (4) 19-18 pkt. – Dostateczna plus (3+) 17-15 pkt. – Dostateczna (3) |
Copyright by University of Warsaw.