University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kompetencje personalne w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów

General data

Course ID: 2102-L-Z4KPKR-OG-Z
Erasmus code / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kompetencje personalne w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Przedmiot podejmuje problem roli personalnych i społecznych kompetencji jednostki w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów różnego typu m.in. nieporozumień komunikacyjnych, różnic kulturowych, sprzeczności interesów, odmiennych systemów wartości.

Full description: (in Polish)

• Kompetencje personalne i społeczne człowieka:

o Pojęcie kompetencji i elementy składowe,

o Funkcjonalność kompetencji;

o Aktualizowanie wiedzy;

o Kompetencje w polityce.

• Elementy teorii konfliktów:

o Typologia konfliktów;

o Dynamika i eskalacja konfliktu;

o Style zachowań w sytuacjach konfliktowych (model podwójnej troski);

o Czynniki osobowościowe w konflikcie;

o Koło konfliktu Ch. Moor’a.

• Znaczenie kompetencji komunikacyjnej w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów :

o Aktywne słuchanie;

o Rola pytań w poprawnym komunikowaniu;

o Komunikowanie informacyjne a komunikowanie perswazyjne.

o Rola procesów pamięciowych w poprawnym komunikowaniu

• Modele kompetencji XXI wieku:

o Krytyczne myślenie;

o Kreatywność;

o Asertywność;

o Kooperacyjność;

o Model P21.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Adamus-Matuszyńska A, Współczesne teorie konfliktu społecznego, Katowice 1998.

Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1995.

Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Warszawa 2013.

Bohm F., S. Laurell, Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów, Białystok 2009.

Chełpa S. , T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Warszawa1995.

Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, Warszawa 1993.

Deutsch M., Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.

Doherty N., M. Guyler, Mediacja i rozwiązywania konfliktów w pracy, Warszawa 2010.

Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Kielce 2000.

Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001.

Hogan K., Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa 2005.

Kostecki W., Zaawansowanie zapobieganie konfliktom, Warszawa 2011.

Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2003.

Thompson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.

Wiszniewski A., Sztuka mówienia, Katowice 2003.

Wybrane numery rocznika „Socjolingwistyka”.

Wykładowca udostępnia wybrane rozdziały z literatury w formie skanów.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

K_W02. Student potrafi odróżnić kompetencję językową od kompetencji komunikacyjnej.

K_W03 Ma wiedzę o czynnikach konfliktotwórczych występujących w różnych obszarach rzeczywistości.

K_W04. Student potrafi wskazać nowe tendencje w zakresie nauki o komunikowaniu.

Umiejętności

K_U02. Student potrafi dopasowywać styl zachowania w sytuacji konfliktu (rywalizacyjne, ugodowe, unikanie, kompromis, współpraca) do założonych celów i relacji.

K_U03. Student potrafi dobierać odpowiednie struktury językowe do określonej sytuacji, odbiorcy i intencji przekazu.

Kompetencje społeczne

K_K01 Student ma świadomość zasad funkcjonowania w otoczeniu społecznym.

K_K03 Student rozumie wpływ sytuacji konfliktowych na relacje interpersonalne i społeczne.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa jest wynikiem z testu końcowego.

Test przeprowadzany jest na platformie Kampus na oststnich zajęciach w semestrze.

Maksymalnie z testu student może uzyskać 30 pkt. Za każdą poprawną odpowiedź student uzyskuje 1 pkt.

Skala ocen:

30-27 pkt. Bardzo dobra (5)

26-25 pkt. Dobra plus (4+)

24-20 pkt. Dobra (4)

19-18 pkt. – Dostateczna plus (3+)

17-15 pkt. – Dostateczna (3)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)