Political Decision Making
General data
Course ID: | 2102-M-D3DEPO-PP |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | Political Decision Making |
Name in Polish: | Decydowanie polityczne |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student ma wiedzę, umiejętności i kompetencje wynikające z programu studiów w zakresie nauk o polityce na poziomie I roku studiów drugiego stopnia. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje prezentację i analizę: istoty, podstawowych uwarunkowań, rodzajów, głównych kryteriów oceny i napięć w sferze decyzji politycznych, kryteriów merytorycznej analizy i oceny procesów decydowania politycznego oraz identyfikacji rodzajów, źródeł i mechanizmów sukcesów oraz porażek i błędów w działaniach politycznych w ujęciu porównawczym. Przedmiot dostarcza narzędzia pozwalające identyfikować i wartościować zmiany zachodzące współcześnie w sferze decydowania politycznego. |
Full description: |
(in Polish) W kolejnych fazach zajęć student uzyskuje wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne wynikające z udziału w dyskusji na temat: pojęcia politycznej sytuacji decyzyjnej, usytuowania decydowania politycznego na tle innych procesów decyzyjnych w przestrzeni politycznej, wartościowania i mechanizmów decydowania politycznego, uwarunkowania skutecznego działania i porażek w przestrzeni publicznej, głównych napięć w działaniach politycznych oraz organizacyjnej i komunikacyjnej tożsamości decydowania politycznego, wyborów i rządzenia oraz kojarzenia interesów wspólnych i partykularnych jako specyficznych obszarów decydowania politycznego oraz podstawowych problemów decydowania w ujęciu aksjologicznym, społecznym, normatywnym, ekonomicznym i prakseologicznym, także błędów w działaniach politycznych i paradoksu powtarzania błędów w polityce. Przedmiot ukierunkowany jest też na ustalenie warunków skutecznego działania politycznego w warunkach globalnych zmian oraz rekonstrukcję mechanizmów wspomagania skutecznego działania w polityce. Podstawowe znaczenie w realizacji przedmiotu mają studia przypadku: merytoryczna analiza zachowania decyzyjnego głównych podmiotów aktywnych w działaniach związanych z wyzwaniami wynikającymi z obecnego etapu procesów politycznych w Polsce i na świecie przeprowadzona na podstawie analiz przygotowanych przez uczestników zajęć. Metody oceny pracy studenta / Liczba punktów/udział w ocenie końcowej ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, w tym prezentacja) / 9 pkt. końcowe zaliczenie pisemne / 10 pkt. kontrola obecności / 2 pkt. Ocena Algorytm oceny końcowej 2 3*** 55% 3,5 60% 4 70% 4,5 80% 5 85% |
Bibliography: |
(in Polish) Decydowanie publiczne. Polska na tle innych państw członkowskich Unii Europejskiej, red. G. Rydlewski, Warszawa 2011 (w szczególności: G. Rydlewski, Decydowanie w przestrzeni publicznej, G. Rydlewski, Prakseologia decydowania publicznego). Majone G., Dowody, argumenty i perswazja w procesie politycznym, Warszawa 2004. Pietraś Z. J., Decydowanie polityczne, Warszawa 1998. Rydlewski G., O skutecznym działaniu w polityce, Warszawa 2004. Rydlewski G., Rządzenie w świecie megazmian, Warszawa 2009. Rydlewski G., Sfera publiczna jako środowisko decydowania politycznego, Warszawa 2013. Żukiewicz P., Przywództwo polityczne. Teoria i praktyka, Warszawa 2011. Mider D., Partycypacja polityczna w Internecie, Warszawa 2008. O demokracji w polskich partiach politycznych, red. M. Chmaj i in., Warszawa 2011. Toffler A., Zmiana władzy, Poznań 2003. Komarnicki H., Decyzje polityczne i proces decyzyjny, [w:] Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, red. B. Szmulik, M. Żmigrodzki, Lublin 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA EK1. Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z decydowaniem politycznym w ujęciu systemowym i procesowym, przy wykorzystaniu narzędzi nauki o polityce. (K_W5) EK2. Student umie usytuować decydowania politycznego na tle innych procesów decyzyjnych w przestrzeni politycznej. (K_W 6) EK3. Student jest w stanie wskazać podstawowe zasoby, ograniczenia i wyzwania, które mają znaczenie dla decydowania politycznego. (K_W6) EK4. Student jest w stanie wskazać problemy decydowania w ujęciu aksjologicznym, społecznym, normatywnym, ekonomicznym i prakseologicznym. (K_W11) EK5. Student jest w stanie zidentyfikować i scharakteryzować rodzaje, źródła i mechanizmy sukcesów oraz porażek i błędów w działaniach politycznych w ujęciu porównawczym. (K_W11) UMIEJĘTNOŚCI EK6. Student ma pogłębioną zdolność korzystania z literatury oraz utrwaloną umiejętność samodzielnego przygotowania prezentacji na wskazany temat na podstawie lektury źródeł i merytorycznego konfrontowania swoich opinii ze stanowiskiem innych. (K_U8) EK7. Student umie wykorzystać uzyskaną wiedzę do merytorycznej analizy zachowania decyzyjnego konkretnego podmiotu politycznego. (K_U9) EK8. Student umie wartościować zmiany zachodzące współcześnie w sferze decydowania politycznego. (K_U9) EK9. Student ma pogłębioną zdolność merytorycznego konfrontowania swoich opinii ze stanowiskiem innych. (K_U9) KOMPETENCJE EK10. Student jest merytorycznie przygotowany do udziału w procesach decyzyjnych o charakterze politycznym. (K_K01) EK11. Student jest zdolny do udziału w pracach zespołu przygotowującego prezentację oraz udziału w dyskusji na temat prezentacji przygotowanych przez innych. (K_K03) EK12. Student jest zdolny do podporządkowania swojej aktywności priorytetom określonym w zleceniu przygotowania prezentacji. (K_K04) EK13. Student jest zorientowany na samodzielne poszukiwanie rozwiązań służących wzbogaceniu swojej wiedzy na temat poprawy jakości decydowania politycznego. (K_K07) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową ocen cząstkowych uzyskanych w formie punktów w trakcie semestru (aktywna obecność i jakość prezentacji) i zaliczenia końcowego. W trakcie semestru: obowiązek przygotowania samodzielnie lub w zespole do 3 osób (w zależności od wielkości grupy) elektronicznej prezentacji na uzgodniony temat, w formie ok. 15 slajdów przedmiotowych oraz slajdu bibliograficznego ze wskazaniem źródeł (możliwość otrzymania do 7 pkt.) – prezentacja będzie w wersji skróconej przedstawiona na zajęciach; ocena aktywności w dyskusji w trakcie semestru (do 2 pkt.). Obecność kontrolowana (2 pkt. za pełną obecność, 1 ujemny punkt za każdą nieobecność powyżej dwóch – doliczane lub odliczane od wyniku zaliczenia końcowego). Zaliczenie na ocenę na ostatnich zajęciach: 4 pytania – zagadnienia (w tym jedno w formie przygotowania matrycy sytuacji konkretnego decydenta, w której trzeba wskazać zasoby, ograniczenia i wyzwania) do zwięzłego omówienia w formie swobodnej wypowiedzi (możliwość otrzymania do 10 pkt.). Każdy student otrzyma w trakcie semestru 40 pytań, które stanowić będą podstawę zaliczenia. Na przedostatnich zajęciach, w przypadku pojawienia się takiej potrzeby, odpowiedzi na przekazane pytania zostaną omówione. |
Copyright by University of Warsaw.