University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Business and politics

General data

Course ID: 2102-M-D4BIPO
Erasmus code / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Business and politics
Name in Polish: Biznes i polityka
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom
Self-reading

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest problematyka dotycząca relacji biznesu i polityki, ze szczególnym uwzględnieniem samorządu gospodarczego i różnych dobrowolnych towarzystw gospodarczych, w tym organizacji pracodawców, organizacji lobbingowych. Słuchacze poznają główne podmioty polityki gospodarczej,relacje pomiędzy państwem i kołami gospodarczymi, sposoby artykułowania interesów kręgów biznesowych.

Full description: (in Polish)

Celem kursu jest przekazanie studentom (na bazie odpowiednio dobranej literatury) wiedzy umożliwiającej orientację poznawczą w

najważniejszych obszarach życia gospodarczego Polski w płaszczyźnie relacji państwo - koła biznesowe.

Obszar badawczy stanowi przede wszystkim problematyka z zakresu systemu organizacji gospodarczych i ich relacji z władzą publiczną. Kurs koncentruje się wokół problematyki samorządu gospodarczego i różnego rodzaju dobrowolnych organizacji gospodarczych. Obejmuje tradycję i współczesność zrzeszeń gospodarczych w Polsce z odwołaniami do rozwiązań światowych.

Koncentruje się wokół podstaw prawnych i działalności wybranych uczestników systemu społeczno-gospodarczego.

Student po zakończeniu kursu powinien rozumieć uwarunkowania obiektywne i procesy społeczno-gospodarcze zachodzące w Polsce. Szczegółowe cele kształcenia obejmują:

 zapamiętanie przez uczestników kursu informacji dotyczących podstaw prawnych i działalności podmiotów systemu społeczno-gospodarczego w Polsce, w szczególności organizacji kół gospodarczych.

 zdobycie wiedzy o zasadach i mechanizmach życia społeczno-gospodarczego, w szczególności relacji państwo - organizacje samorządu gospodarczego i dobrowolne organizacje gospodarcze,

 wyrabianie umiejętności krytycznej interpretacji wykorzystywanej na konwersatorium literatury, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności polemizowania z tezami poszczególnych autorów.

 wyrobienie kompetencji w zakresie analizy aktów prawnych.

 przyswojenie niezbędnej wiedzy o omawianych problemach systemu organizacji gospodarczych.

 zdobycie wiedzy i wyrobienie umiejętności niezbędnych do przeprowadzenia podstawowych czynności przy zakładaniu i rejestracji podstawowych form organizacyjno-prawnych wykorzystywanych do zrzeszania kręgów biznesowych.

Bibliography: (in Polish)

(Wybrane fragment z:)

Literatura obowiązkowa:

 Antkowiak P., Samorząd zawodowy w Polsce, Warszawa-Poznań 2012.

 Blicharz J. , Boć J. (red.) , Prawna działalność instytucji społeczeństwa obywatelskiego, Wrocław 2009.

 Kmieciak R., Samorząd gospodarczy w Polsce. Rozważania na temat modelu ustrojowego, Poznań 2004.

Szustek A., Naczelna Izba Gospodarcza, wyd. I, II, Warszawa 2015, 2017.

- Szustek A., Polski sektor społeczny, Warszawa 2008, 2009, wyd.I, II.

- Szustek A., Samorząd - Samorząd gospodarczy - Inne rodzaje samorządu. Siatka pojęciowa, ujęcie teoretyczne i zagadnienia metodologiczne, Warszawa 2014, 2017.

Literatura uzupełniająca:

 Boczar K., Spółdzielczość. Problematyka społeczna i ekonomiczna, Warszawa 1986.

 Boruta I., Góral Z., Hajn Z., Komentarz do ustaw o : związkach zawodowych, organizacjach pracodawców, zbiorowych sporach pracy, Łódź 1992 oraz nowsze wyd.

 Hajn Z., Satus prawny organizacji pracodawców, Warszawa 1999.

 Hausner J. (red.), Narodziny demokratycznych instytucji, Seria: Studia nad systemem reprezentacji interesów, t. III, Kraków 1995.

 Izdebski H., Fundacje i stowarzyszenia, Warszawa 2001 (i inne wyd.).

 Klimczak B. (red.), Samorząd gospodarczy i zawodowy w procesie powstawania ładu rynkowego w Polsce, Wrocław 2001.

 Kosikowski C., Publiczne prawo gospodarcze Polski i Unii Europejskiej, Warszawa 2005.

 Orzeszko T., Z sercem – historia i teraźniejszość unii kredytowych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2012.

 Sarnecki P., Prawo o stowarzyszeniach. Komentarz, Zakamycze 2002.

 Winiarski B., Polityka gospodarcza, (PWN) Warszawa 2000.

 Wachholz W.Sz., Istota i prawo związków publicznych. Publiczne osoby prawne, Warszawa 1928.

 Waligórski M.A., Pawłowski S., Samorząd zawodowy i gospodarczy w Polsce, Poznań 2005.

 Wasilewski A., Pojęcie działalności gospodarczej na gruncie prawa polskiego. Dylemat interpretacyjny. Gospodarka, [w:] Gospodarka –administracja – samorząd, Poznań 1997.

oraz akty prawne dotyczące form organizacyjno-prawnych wykorzystywanych prze kręgi biznesowe.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

K_W 08: Posiada poszerzoną wiedzę z perspektywy historycznej i współczesnej w wymiarze polskim oraz europejskim i światowym o demokracji, społeczeństwie obywatelskim i kulturze politycznej ze szczególnym uwzględnieniem procesów merkantylizacji.

K_W 10: Ma wiedzę porównawczą o różnych koncepcjach polityki, w tym marketingowego jej ujęcia oraz wartościach, wzorach i normach społecznych.

K_W 11:Zna i rozumie mechanizmy działania politycznego, zarządzania i podejmowania decyzji politycznych, doradztwa politycznego; zna ich konsekwencje w zróżnicowanej perspektywie czasowej.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U 01: Ma umiejętności krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych rozmaitej natury i dostrzegania ich wzajemnych relacji.

K_U 03: Potrafi w sposób głębszy i poszerzony wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o polityce oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki.

K_U 10: Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować i oceniać treści przekazu medialnego.

KOMPETENCJE

K_K 02: Jest przygotowany do uczestnictwa w budowaniu zinstytucjonalizowanych form aktywności obywatelskiej.

K_K 04: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: oceny z kolokwium końcowego – forma pisemna opisowa z elementami testu; oceny projektu (np. statut stowarzyszenia); obserwacji i ewaluacji intensywności a także jakości aktywności studenta na zajęciach oraz jego obecności.

Metody oceny pracy studenta Liczba punktów/udział w ocenie końcowej

ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 30%

końcowe zaliczenie pisemne 60%

kontrola obecności Dopuszczalne dwie nieobecności

projekt 10%

Tab. Wskaźniki końcowej oceny studenta dla przedmiotu…..

Ocena Algorytm oceny końcowej

2 poniżej 50%

3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60%

3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70%

4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80%

4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90%

5 powyżej 90%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)