University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kształcenie profesjonalnych umiejętności komunikacyjnych (spec. IP)

General data

Course ID: 2102-M-Z4KPUK-IP
Erasmus code / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kształcenie profesjonalnych umiejętności komunikacyjnych (spec. IP)
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Od studentów oczekuje się zainteresowania problematyką kształcenia personalnych umiejętności komunikacyjnych. Student prezentuje gotowość do aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz pracy indywidualnej lub w grupie.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podstawowe pojęcia z zakresu lingwistyki i socjolingwistyki.

Kompetencje językowe i komunikacyjne.

Nowe tendencje w naukach o komunikowaniu.

Full description: (in Polish)

W wyniku kształcenia student poznaje podstawowe pojęcia lingwistyki i socjolingwistyki, składniki kompetencji językowej według Noama Chomsky’ego (kreatywność, gramatyczność, akceptabilność), różnicę między kompetencją językową a kompetencją komunikacyjną, komponenty kompetencji językowej (gramatyczny, socjolingwistyczny, strategiczny, dyskursywny). W trakcie kształcenia przedstawione zostają zasady konstruowania wystąpień publicznych i wypowiedzi pisemnych. Student poznaje podstawowe typy i zasady konstrukcji wypowiedzi pisemnych/wystąpień publicznych (perswazyjne, negocjacyjne, konsultacyjne). Studenci przyswajają zasady formułowania przemówień informacyjnych (przemówienia opisowego ścisłego, przemówienia definiującego, przemówienia ścisłego dowodowego, przemówienia metodologiczno-instruktażowego). Kształcenie obejmuje również wiedzę z zakresu najnowszych tendencji w nauce o komunikowaniu i manipulacji językowej– Neurolingwistycznego Programowania NLP i metaprogramów.

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa

Cisek S., Januszko-Szakiel A., Zawód infobroker. Polski rynek informacji, Warszawa 2015.

Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wprowadzenie, Wrocław 2007.

Fiske, J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999.

Głodowski, Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001.

Hogan K., Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa 2005.

Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.

Kula H.M., Propaganda współczesna. Istota – właściwości, 2005.

Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań – Wrocław 2002.

Pratkanis A., Aronson E. – Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2003.

Wiszniewski A., Sztuka mówienia, Katowice 2003.

Uzupełniająca

Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1995.

Chambers J. K., Sociolinguistic Theory: Linguistic Variation and Its Social Significance. Malden 2009.

Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Toruń 2004.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2006.

Ociepka B., Opinia publiczna, [w:] B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka – Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1997.

Wybrane numery rocznika „Socjolingwistyka”.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończonych zajęciach student:

K_W01 - zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu lingwistyki i socjolingwistyki.

K_W06 - zna i rozumie zasady mechanizmów społeczno-politycznych związanych z komunikowaniem.


K_W09 - zna i rozumie mechanizmy komunikowania politycznego i ich znaczenie dla kompetencji komunikacyjnych.

K_U04 - potrafi posługiwać się regułami dotyczącymi komunikowania oraz wskazać ich przydatność w typowych i nietypowych sytuacjach profesjonalnych. Potrafi redagować przekazy informacyjne adekwatne do potrzeb nauki, edukacji, biznesu, administracji oraz życia codziennego.

K_K02 - jest gotów do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie samodzielnego zadania - projektu.

K_K03 - jest gotów do reprezentowania zróżnicowanych interesów grup społecznych, poprzez prawidłowe konstruowanie wystąpień publicznych i wypowiedzi pisemnych

K_K05 - jest gotów do prawidłowego identyfikowania, rozstrzygania dylematów (w tym etycznych) dotyczących komunikowania się.

Efekty uczenia zdefiniowane dla specjalności

Po zakończonych zajęciach student:

S4_W01 - zna i rozumie znaczenie teorii informacji dla procesu komunikowania się.

S4_W02 - zna i rozumie reguły dotyczące komunikowania, jak również podmioty komunikowania politycznego i relacje między nimi. Potrafi odróżnić kompetencję językową od kompetencji komunikacyjnej.

S4_W04 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu mechanizmy działania politycznego, ze szczególnym uwzględnieniem teorii i praktyki komunikowania. Ma wiedzę o zasadach przygotowywania wystąpień publicznych i wypowiedzi pisemnych różnego typu.

S4_K01 - jest gotów do kompleksowego, efektywnego, kreatywnego i rzetelnego realizowania zadań w obszarze komunikowania politycznego, z wykorzystaniem nowych technologii. Potrafi wskazać nowe tendencje w zakresie nauki o komunikowaniu.

S4_K02 - jest gotów do bycia świadomym wpływu działań komunikacyjnych, dzięki pogłębionym kompetencjom komunikacyjnym.


S4_U04 - potrafi przetworzyć uzyskaną ze źródeł tradycyjnych i nowoczesnych informację na formę przekazu zgodnego z potrzebami instytucji zamawiającej informację.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą do wystawienia oceny jest przygotowanie projektu (zadania przeznaczonych do samodzielnego wykonania poza salą dydaktyczną). Ocena za uczestnictwo w konwersatorium jest również wynikiem uzyskanych przez studenta punktów łącznie z obecności, aktywności.

Skala ocen:

Poniżej 50% - ocena ndst.

Między 51 a 60% - ocena dst

Między 61 a 70% - ocena dst +

Między 71 a 80% - ocena db

Między 81 a 90% - ocena db +

Między 91 a 100% - ocena bdb

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)