(in Polish) Kształcenie profesjonalnych umiejętności komunikacyjnych (spec. IP)
General data
Course ID: | 2102-M-Z4KPUK-IP |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Kształcenie profesjonalnych umiejętności komunikacyjnych (spec. IP) |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Od studentów oczekuje się zainteresowania problematyką kształcenia personalnych umiejętności komunikacyjnych. Student prezentuje gotowość do aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz pracy indywidualnej lub w grupie. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Podstawowe pojęcia z zakresu lingwistyki i socjolingwistyki. Kompetencje językowe i komunikacyjne. Nowe tendencje w naukach o komunikowaniu. |
Full description: |
(in Polish) W wyniku kształcenia student poznaje podstawowe pojęcia lingwistyki i socjolingwistyki, składniki kompetencji językowej według Noama Chomsky’ego (kreatywność, gramatyczność, akceptabilność), różnicę między kompetencją językową a kompetencją komunikacyjną, komponenty kompetencji językowej (gramatyczny, socjolingwistyczny, strategiczny, dyskursywny). W trakcie kształcenia przedstawione zostają zasady konstruowania wystąpień publicznych i wypowiedzi pisemnych. Student poznaje podstawowe typy i zasady konstrukcji wypowiedzi pisemnych/wystąpień publicznych (perswazyjne, negocjacyjne, konsultacyjne). Studenci przyswajają zasady formułowania przemówień informacyjnych (przemówienia opisowego ścisłego, przemówienia definiującego, przemówienia ścisłego dowodowego, przemówienia metodologiczno-instruktażowego). Kształcenie obejmuje również wiedzę z zakresu najnowszych tendencji w nauce o komunikowaniu i manipulacji językowej– Neurolingwistycznego Programowania NLP i metaprogramów. |
Bibliography: |
(in Polish) Obowiązkowa Cisek S., Januszko-Szakiel A., Zawód infobroker. Polski rynek informacji, Warszawa 2015. Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wprowadzenie, Wrocław 2007. Fiske, J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999. Głodowski, Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001. Hogan K., Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa 2005. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003. Kula H.M., Propaganda współczesna. Istota – właściwości, 2005. Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań – Wrocław 2002. Pratkanis A., Aronson E. – Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2003. Wiszniewski A., Sztuka mówienia, Katowice 2003. Uzupełniająca Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1995. Chambers J. K., Sociolinguistic Theory: Linguistic Variation and Its Social Significance. Malden 2009. Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Toruń 2004. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2006. Ociepka B., Opinia publiczna, [w:] B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka – Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1997. Wybrane numery rocznika „Socjolingwistyka”. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończonych zajęciach student: K_W01 - zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu lingwistyki i socjolingwistyki. K_W06 - zna i rozumie zasady mechanizmów społeczno-politycznych związanych z komunikowaniem. K_W09 - zna i rozumie mechanizmy komunikowania politycznego i ich znaczenie dla kompetencji komunikacyjnych. K_U04 - potrafi posługiwać się regułami dotyczącymi komunikowania oraz wskazać ich przydatność w typowych i nietypowych sytuacjach profesjonalnych. Potrafi redagować przekazy informacyjne adekwatne do potrzeb nauki, edukacji, biznesu, administracji oraz życia codziennego. K_K02 - jest gotów do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie samodzielnego zadania - projektu. K_K03 - jest gotów do reprezentowania zróżnicowanych interesów grup społecznych, poprzez prawidłowe konstruowanie wystąpień publicznych i wypowiedzi pisemnych K_K05 - jest gotów do prawidłowego identyfikowania, rozstrzygania dylematów (w tym etycznych) dotyczących komunikowania się. Efekty uczenia zdefiniowane dla specjalności Po zakończonych zajęciach student: S4_W01 - zna i rozumie znaczenie teorii informacji dla procesu komunikowania się. S4_W02 - zna i rozumie reguły dotyczące komunikowania, jak również podmioty komunikowania politycznego i relacje między nimi. Potrafi odróżnić kompetencję językową od kompetencji komunikacyjnej. S4_W04 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu mechanizmy działania politycznego, ze szczególnym uwzględnieniem teorii i praktyki komunikowania. Ma wiedzę o zasadach przygotowywania wystąpień publicznych i wypowiedzi pisemnych różnego typu. S4_K01 - jest gotów do kompleksowego, efektywnego, kreatywnego i rzetelnego realizowania zadań w obszarze komunikowania politycznego, z wykorzystaniem nowych technologii. Potrafi wskazać nowe tendencje w zakresie nauki o komunikowaniu. S4_K02 - jest gotów do bycia świadomym wpływu działań komunikacyjnych, dzięki pogłębionym kompetencjom komunikacyjnym. S4_U04 - potrafi przetworzyć uzyskaną ze źródeł tradycyjnych i nowoczesnych informację na formę przekazu zgodnego z potrzebami instytucji zamawiającej informację. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą do wystawienia oceny jest przygotowanie projektu (zadania przeznaczonych do samodzielnego wykonania poza salą dydaktyczną). Ocena za uczestnictwo w konwersatorium jest również wynikiem uzyskanych przez studenta punktów łącznie z obecności, aktywności. Skala ocen: Poniżej 50% - ocena ndst. Między 51 a 60% - ocena dst Między 61 a 70% - ocena dst + Między 71 a 80% - ocena db Między 81 a 90% - ocena db + Między 91 a 100% - ocena bdb |
Copyright by University of Warsaw.