Civilisations of the East
General data
Course ID: | 2102-SEA-M-D1CYWS |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | Civilisations of the East |
Name in Polish: | Cywilizacje Wschodu |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wprowadzenie do nauk o cywilizacji. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji Wschodu. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki wybranych społeczeństw Wschodu. Ze względu na kierunek studiów, problematyka zajęć zostanie zobrazowana przykładami z historii Azji Centralnej, Kaukazu, Rosji i Europy Wschodniej. W celu ukazania omawianych zjawisk w szerszym kontekście kulturowym zaprezentowane zostaną również egzemplifikacje z Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Celem przedmiotu jest ukazanie studentom tej części specyfiki kulturowej wspomnianych regionów, która wywarła wpływ na życie społeczne, kulturę, religię, naukę i sztukę państw regionu raz ułatwienie im zrozumienia wynikających z niej prawidłowości politycznych. |
Full description: |
(in Polish) Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji Wschodu. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki przykładowych organizmów państwowych Wschodu. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na rodzaj i charakter instytucji społecznych i politycznych mających swoje źródło w analizowanych cywilizacjach. Uczestnicy zajęć zdobędą także wiedzę na temat okoliczności współistnienia danych organizmów państwowych lub ich następowania po sobie oraz konsekwencjach wynikających z zaistniałej sytuacji. Ze względu na kierunek studiów, problematyka zajęć zostanie zobrazowana przykładami z historii Azji Centralnej, Kaukazu i Europy Wschodniej. W celu ukazania omawianych zjawisk w szerszym kontekście historyczno-kulturowym zaprezentowane zostaną również egzemplifikacje z Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Celem przedmiotu jest ukazanie studentom tej części specyfiki kulturowej wspomnianych regionów, która wywarła wpływ na życie społeczne, kulturę, religię, naukę i sztukę państw regionu raz ułatwienie im zrozumienia wynikających z niej prawidłowości politycznych. Wiedza zdobyta podczas zajęć pozwoli studentom na analizę zjawisk i procesów zachodzących w państwach Azji Centralnej, Kaukazu i Europy Wschodniej oraz uzyskanie szerszego spojrzenia na problem przenikania się kultur. |
Bibliography: |
(in Polish) Skrypt: W. Jakubowski, M. Włodarczyk, B. Zdaniuk, Historia do 1918 roku. Perspektywa kulturowo-cywilizacyjna, Warszawa 2014 dostępny nieodpłatnie (w formacie pdf) na stronie: http://wnpism.uw.edu.pl/nauka-i-badania/archiwum_publikacji_WDiNP/ Literatura ogólna: • F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006. • F. Fernández-Armesto, Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa 2008. • S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006. • J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003. • A. Piskozub, Cywilizacje w czasie i przestrzeni, Gdańsk 1998. Literatura szczegółowa: • M. Angold, Cesarstwo Bizantyńskie 1025-1204: historia polityczna, Wrocław 1993. • L. Bazylow, Historia Rosji, Wrocław 2005. • R. Browning, Cesarstwo Bizantyńskie, Warszawa 1997. • W. Ceran (red.), Historia Bizancjum, Łódź 2005. • Chojnowski, Ukraina, Warszawa 1997. • P. Citati, Izrael i islam. Boskie iskry, Warszawa 2006. • J. Danecki, Arabowie, Warszawa 2001. • J. Danecki, Kultura i sztuka islamu, Warszawa 2003. • M.M. Dziekan, Dzieje kultury arabskiej , Warszawa 2008. • Ph.K. Hitti, Dzieje Arabów, Warszawa 1969. • A.H. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 1995. • H. Inalcik, Imperium Osmańskie: epoka klasyczna 1300-1600, Kraków 2006. • H. Inalcik, D. Quataert (red.), Dzieje gospodarcze i społeczne imperium osmańskiego : 1300-1914, Kraków 2008. • J. Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 2003. • P. Krupczyński, M.J. Leszka, Cesarstwo Bizantyńskie: dzieje, religia, kultura: studia ofiarowane profesorowi Waldemarowi Ceranowi przez uczniów na 70-lecie Jego urodzin, Pruszków k/Łasku 2006. • M. Liverani, Nie tylko Biblia: historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010. • Lemaire, Dzieje biblijnego Izraela, Poznań 2002. • Lewis, Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk 2003. • T. Majda, Studia z dziejów i kultury ludów tureckich , Warszawa 2013. • R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 1, Astronomia teoretyczna i stosowana, Warszawa 2000. • R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 2, Nauki matematyczne i fizyka, Warszawa 2001. • R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 3, Technika, alchemia, nauki przyrodnicze i medycyna, Warszawa 2005. • W. Rodziński, Historia Chin, Wrocław 1992. • W.A. Serczyk, Historia Ukrainy, Wrocław 1990. • H. Shanks (red.), Starożytny Izrael: od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, Warszawa 2009. • B. Składanek, Doktryny i ruchy społeczno-polityczne "wieków milczenia" (poł. VII - poł. IX w.): formowanie się podstaw politycznego odrodzenia Iranu , Warszawa 1980. • B. Składanek, Historia Persji. T. 1, Od czasów najdawniejszych do najazdu Arabów , Warszawa 208. • B. Składanek, Historia Persji. T. 2, Od najazdu Arabów do końca XV wieku , Warszawa 2008. • B. Składanek, Historia Persji. T. 3, Od Safawidów do II wojny światowej , Warszawa 2007. • J. Tubielewicz, Historia Japonii, Wrocław 1984. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA K_W02 - Ma pogłębioną wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki wybranych społeczeństw regionu Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu. K_W03 - Ma pogłębioną wiedzę na temat charakteru, istoty i form różnych poziomów organizacji życia społecznego w krajach regionu Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu oraz przekształceń, jakim podlegały w różnych epokach historycznych. K_W04 - Ma wiedzę na temat różnorodności historiograficznej interpretacji dziejów regionu Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu w zakresie zagadnień związanych z religią, kulturą, nauką, sztuką oraz uwarunkowaniami społecznymi. K_W10 - Ma specjalistyczną wiedzę na temat uwarunkowań społecznych, a także religii, kultury, nauki i sztuki w regionie Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu. UMIEJĘTNOŚCI K_U01 - Ma umiejętność krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych, w szczególności tych, które pozostają w bezpośrednich związkach ze sferą religii, kultury, nauki i sztuki, oraz dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności. K_U02 - Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz samodzielnego prognozowania zjawisk dotyczących sfery polityki; potrafi samodzielnie badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym państwie i świecie, uwzględniając w swoich badaniach uwarunkowania cywilizacyjne. K_U03 - Potrafi w sposób głębszy i poszerzony wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu wschodoznawstwa oraz powiązanych z nim dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. W swoich analizach i interpretacjach uwzględnia uwarunkowania cywilizacyjne oraz kontekst historyczny i kulturowy. K_U04 - Umie krytycznie ocenić kulturowy dorobek człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem kultury politycznej. Ma umiejętność odróżnienia elementów charakterystycznych dla kultury poszczególnych państw regionu Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu oraz wyjaśnienia przyczyn tych odmienności. KOMPETENCJE K_K07 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę oraz doskonalić wiedzę w zakresie cywilizacji przestrzeni euroazjatyckiej i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda oceny: • zaliczenie ustne na ostatnich planowych zajęciach. (Fakultatywna realizacja projektu własnego – wyłącznie dla studentów zainteresowanych indywidualizacją procesu kształcenia – po uprzednim uzgodnieniu szczegółowych warunków z prowadzącym. Zakończenie projektu w formie prezentacji z użyciem technik multimedialnych). Kryteria oceny: • wiedza merytoryczna z zakresu przedmiotu, • umiejętność krytyki źródeł. Podstawę do obliczenia ostatecznej oceny stanowi średnia arytmetyczna dwóch odrębnych ocen dla każdego z kryteriów wyrażona w skali 0-100%. Wskaźniki oceny końcowej: Ocena Algorytm oceny końcowej 2 3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60% 3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70% 4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80% 4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90% 5 powyżej 90% • *** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by University of Warsaw.